فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۴۶۸»

خودروهای بی‌کیفیت و فرسوده یکی از عوامل تشدید آلودگی هوا است

عصر خودرو- رییس کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با تاکید بر لزوم جایگزینی خودروهای باکیفیت به جای خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت، گفت که این مهم به نظارت دستگاه‌های متولی و افزایش استانداردهای خودروها در کنار وجود سوخت استاندارد خودرو بستگی دارد.

خودروهای بی‌کیفیت و فرسوده یکی از عوامل تشدید آلودگی هوا است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه ذرات معلق یکی از عوامل بروز آلودگی هوا است، گفت: مهم آن است که بدانیم ذرات معلق از کجا ایجاد شده که نتیجه آن افزایش آلایندگی در هوا و تشدید آلودگی در کشور است.

    وی نوع سوخت خودروها، وسایل گازسوز و نفت‌سوز و یکسری از معادن را به عنوان عوامل بروز ذرات معلق و به دنبال آن تشدید آلودگی هوا عنوان و اظهار کرد: برخی از معادن به دلیل عملکرد بعضا نادرست باعث تشدید آلودگی هوا و تولید ریزگرد می‌شوند ولی اولویت اول در ایجاد آلودگی، غیراستاندارد بودن سوخت‌ها و یا سیستم‌های سوخت‌رسانی غیراستاندارد در اتومبیل‌ها است.

    به گفته فولادگر، سوخت غیراستاندارد در کنار سیستم‌های نادرست سوخت‌رسانی خودروها و تجهیزات موتوری بیشترین سهم را در افزایش آلودگی دارد. بعد از آن نوبت به صنایعی می‌شود که به دلیل رعایت نکردن استانداردهای محیط زیستی آلودگی را تشدید می‌کنند.
    این عضو کمیسیون صنایع و معادن، احتراق ناقص در وسایل گازسوز و نفت‌سوز در کنار عملکرد نادرست برخی از معادن را به عنوان عوامل دیگر ایجاد آلودگی دانست و با اشاره به تردد خودروهای فرسوده در کشور، گفت: خودروهای فرسوده با سیستم‌های سوخت‌رسانی معیوب در کنار صنایع آلاینده و معادن و صنایعی همچون کارخانجات آجر، سیمان، شن و ماسه و وسایل گازسوز و نفت‌سوز حتی بخاری خانگی با احتراق ناقص سوخت همگی با هم ذرات معلق و در نهایت آلودگی را تشدید می‌کند. این عوامل با کاهش باد و باران و در کنار سرمای هوا پدیده وارونگی و آلودگی را رخ می‌دهند.

    فولادگر با اشاره به تاثیر تردد خودروهای بی‌کیفیت در افزایش آلودگی هوا، بیان کرد: علاوه بر خودروهای بی‌کیفیت، این سوخت ماشین‌ها است که آلودگی را تشدید می‌کند البته پالایشگاه‌ها ملزم به تولید سوخت استاندارد یورو 4 شدند که اگر نتوانند به اندازه کافی نیز تولید کنند، وارد می‌شود. در وهله بعد باید نظارت‌های کافی بر تولید خودروهای باکیفیت وجود داشته باشد و در کنار آن خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل کنار رفته شود.

    وی افزود: در حال حاضر بیش از دو میلیون خودروی سبک و سنگین فرسوده داریم که باید با ایجاد مشوق‌های لازم و ارائه تسهیلات بانکی، مردم تشویق شوند که خودروهای فرسوده خود را جایگزین خودروهای نو کنند. طبیعتا در این شرایط علاوه بر کاهش مصرف سوخت، شاهد کم شدن آلودگی هوا خواهیم بود.

    این عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر لزوم افزایش نظارت و استانداردهای تولید خودروهای داخلی، گفت: طبیعتا باید سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد در کنار تولیدکنندگان خودرو و صنایع با یکدیگر نظارت‌های کافی را داشته باشند تا شاهد این حجم از آلودگی هوا نباشیم.

    فولادگر همچنین جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ با در نظر گرفتن تمهیداتی همچون افزایش حمل و نقل و بهبود راه‌ها، گسترش فضای سبز و استفاده از حمل و نقل عمومی و مترو را به عنوان راهکار دیگری جهت کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: باید فکری شود تا روند مهاجرت از شهرهای کوچک به کلان‌شهرها کاهش پیدا کند. این موضوع نیاز به مشوق‌های کافی و لازم را دارد چون افزایش مهاجرت خود عاملی بر تشدید آلودگی هوا است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو