فونیکسریمکسبهتام

رشد ۵ درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی و کم رغبتی مسافران به آن

عصر خودرو- ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری کشور با وجود رشد پنج درصدی، شاهد رشد منفی رغبت مسافران به استفاده از این ناوگان برای جابجایی است.

رشد ۵ درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی و کم رغبتی مسافران به آن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، براساس اخرین آمار سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای تا پایان سال گذشته در مجموع 16 هزار دستگاه اتوبوس، 28 هزار دستگاه مینی بوس و 39 هزار دستگاه سواری کرایه در کشور با کارت هوشمند فعالیت می کنند.
    معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با وجود رشد 5 درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری، هر سال شاهد رشد منفی جابجایی مسافر در سطح کشور هستیم.
    نیما شهرزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در حالی که عرضه ناوگان حمل ونقل جاده ای رو به رشد است، اما تقاضا برای سفر با این ناوگان هرسال روند نزولی دارد.
    وی اظهارداشت: در سال 85 در مجموع 224 میلیون مسافر با ناوگان حمل و نقل جاده ای عمومی در کشور جابجا شدند و ددر این سال 16 میلیون و 484 هزار سفر انجام شد.
    وی بیان کرد: در سال 93 با این ناوگان 190 میلیون مسافر جابجا شدند و 16 میلیون و 871 هزار سفر انجام شد، اما در سال 94 در مجموع 179 میلیون مسافر در کشور با ناوگان عمومی جاده ای جابجا و 16 میلیون و 58 هزار سفر در کشور انجام شد.
    شهرزاد اظهارداشت: آمارها نشان می دهد که در سال 95 حدود 167 میلیون مسافر با ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای سفر کردند و در مجموع 15 میلیون و 160 هزار سفر در کشور به ثبت رسید.
    معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای با بیان این که در پایان سال گذشته در مجموع 16 هزار اتوبوس ، 28 هزار دستگاه مینی بوس و 39 هزار دستگاه سواری کرایه در کشور دارای کارت هوشمند بودند، افزود: این در حالی است که از 16 هزار اتوبوس در کشور 14 هزار و 500 دستگاه با عمر متوسط 9.74 سال، پارسال در سطح کشور تردد کردند.
    این مقام مسئول در سازمان راهداری افزود: از 28 هزار مینی بوس در کشور در سال گذشته 20 هزار و 500 دستگاه با عمر متوسط 23.72 سال در کشور فعال بودند و 39 هزار سواری کرایه با عمر متوسط 8.85 در مجموع 26 هزار و 700 خودرو در سطح کشور نسبت به جابجایی مسافر اقدام کردند.
    معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که همواره استفاده از ناوگان حمل ونقل جاده ای عمومی روند نزولی داشته و مردم به استفاه از این ناوگان رغبت کمتری دارند و در این بخش حمل مسافر رشد منفی دارد.
    شهرزاد با اشاره به دلایل این رشد منفی یادآورشد: در سال 91 و 92 قیمت اتوبوس، مینی بوس و سواری 2 تا 3 برابر شد اما نرخ کرایه ها افزایش نیافت.
    معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای اظهارداشت: از طرفی ما سعی کردیم 70 تا 80 درصد قیمت خودرو را بانک ها تسهیلات پرداخت کنند، اما هم اکنون برای هر اتوبوس که 850 میلیون تومان قیمت دارد، بانک ها 350 میلیون تومان با نرخ 10 درصد تسهیلات پرداخت می کنند.
    به گفته وی، هرچند که تولید مینی بوس کم شده اما سازمان راهداری برای خرید مینی بوس بین 100 تا 200 میلیون تومان تسهیلات با نرخ 4 و 6 درصد در نظر گرفته و برای خرید هر دستگاه کامیون نیز بین 300 تا 400 میلیون تومان تسهیلات با نرخ 9 درصدی به خریداران اختصاص می یابد.
    شهرزاد افزود: برای خرید خودروهای سواری کرایه هم اکنون بیش از 4 هزار نفر در نوبت هستند که 2 هزار نفر برای دریافت تسهیلات با نرخ 6 درصد با 80 درصد قیمت خودرو به بانک ها معرفی شده و 2 هزار نفر نیز در صف انتظار هستند.
    به گزارش ایرنا، طرح توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده ای عمومی مسافری و فرایند و شرایط واگذاری آن به متقاضیان از سوی معاونت حمل‌ و نقل سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای ابلاغ شده و هم اکنون برای خرید یک دستگاه اتوبوس 350 میلیون تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان پرداخت می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو