فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس خبر داد

تحویل ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ به شرکت ملی پخش

عصر خودرو- مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از ارسال چهارمین محموله بنزین یورو ۵ به میزان ۲۰ میلیون لیتر تا پایان امشب خبر داد و افزود: با احتساب این محموله تاکنون ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به شرکت ملی پخش تحویل داده شده است.

تحویل ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ به شرکت ملی پخش
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، محمد علی دادور در نشست خبری که امروز برگزار شد با تاکید بر این که در فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین تثبیت شده است، اظهار کرد: در حال حاضر بنزینی که در این پالایشگاه تولید می‌شود از لحاظ میزان گوگرد و بنزن فوق یورو 5 است.

    وی با اشاره به تحویل خوراک پالایشگاه از عسلویه، اظهار کرد: در عسلویه ایستگاه پمپی با ظرفیت 12 هزار و 500 مترمکعب در ساعت ایجاد شده که از عسلویه با فشار 90 بار ارسال و در پالایشگاه با فشار 60 بار تحویل گرفته می‌شود. در حال حاضر به طور متوسط روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی ارسال می‌شود البته ظرفیت خط لوله برای 360 هزار بشکه طراحی شده و امکان افزایش ظرفیت تا 500 هزار بشکه وجود دارد.

    مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در مورد سوخت گاز نیز توضیح داد: این سوخت از شبکه سراسری دریافت می‌شود.

    دادور در ادامه از تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5 در پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: روز گذشته سومین محموله 40 میلیون لیتری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به انبار ارسال شد. مجموعا 80 میلیون لیتر بنزین یورو 5 از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به شرکت ملی پخش ارسال شده است. به طور کلی بیش از یک میلیارد و 500 میلیون لیتر بنزین از این پالایشگاه تحویل سوخت کشور داده شده است که میزان اکتان این بنزین‌ها به جز سه محموله آخر که بیش از 91 بود 87 بوده است.

    وی ادامه داد: تا امشب یک محموله 20 میلیون لیتری دیگر نیز به شرکت ملی پخش ارسال می‌شود و امیدواریم تولید بنزین یورو 5 در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ادامه داشته باشد.

    مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در ادامه با اشاره به سرعت گرفتن فرآیند تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی سه ماه گذشته، گفت: در سه ماه گذشته تولید بنزین از 2.3 میلیون لیتر به 12 میلیون لیتر رسیده است. دلیل اصلی سرعت گرفتن فرآیند تولید بنزین در این پالایشگاه این بود که مقداری گوگرد در مبدل‌ها وجود داشت که شناسایی شد. همچنین مشکل سیستم کنترل پالایشگاه برطرف شد. همچنین سیستم بخار پالایشگاه نشتی‌های بی‌ حد داشت که برطرف شد. از سوی دیگر پیگیری‌های لازم برای دریافت خوراک انجام شد و در حال حاضر خوراک به صورت ثابت به پالایشگاه منتقل می‌شود.

    نحوه تامین مالی بهره‌برداری پالایشگاه ستاره

    دادور در مورد نحوه‌ی تامین مالی مورد نیاز برای بهره‌برداری کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، توضیح داد: بخشی از هزینه این پالایشگاه‌ها باید از بخش تولید پوشش داده شود. همچنین نیاز به وام داشتیم و در حال حاضر وامی به مبلغ 260 میلیون یورو در صندوق توسعه ملی مصوب شده است.

    وی اظهار کرد: روزانه حدود 25 هزار بشکه نفت گاز و نفت سفید به شرکت ملی پخش تحویل داده می‌شود. در حال حاضر نزدیک به 14 هزار بشکه نفتای ترش، مازاد در پالایشگاه تولید می‌شود که از آنجایی که جزو پنج فرآورده اصلی نیست مجوز فروش آن را اخذ کرده‌ایم و اولین محموله نفتا سه روز آینده صادر خواهد شد. البته تاکنون چهار محموله در سال گذشته صادر شده است.

    مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در مورد میزان تولید گازوئیل در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: روزانه سه میلیون و 400 هزار لیتر گازوئیل در ستاره خلیج فارس تولید می‌شود. میزان گوگرد این گازوئیل پایین است، اما واحد یورو 5 کمتر از یک ماه دیگر در سرویس قرار می‌گیرد. همچنین روزانه حدود 500 هزار لیتر گاز مایع در این پالایشگاه تولید می‌شود.

    ستاره نیازی به سرمایه خارجی ندارد

    دادور در ادامه با اشاره به پیشنهاد سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی تماس‌های زیادی برای مشارکت مالی برقرار می‌کنند، اما ما تصمیم گرفتیم از سرمایه‌گذاران خارجی استفاده نکنیم و اعلام کردیم نیازی به سرمایه خارجی نداریم.

    وی در مورد منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پالایشگاه توضیح داد: فاز 2 و فاز 3 هر کدام تقریبا به حدود 120 میلیون یورو سرمایه نیاز دارند که ما برای هر فاز سه 40 میلیون یورو درخواست کرده‌ایم.

    مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس ادامه داد: تاکنون حدود سه میلیارد و 859 میلیون یورو در این پالایشگاه هزینه شده است. دو فاز این پالایشگاه باقی مانده که برای تکمیل آن به 240 میلیون یورو سرمایه نیاز است.

    همه نیروهای ستاره به پالایشگاه برگشتند

    دادور در ادامه با اشاره به مشکلی که برای استخدام 120 نفر از کارکنان این پالایشگاه پیش آمده بود، گفت: همه این 120 نفر به پالایشگاه برگشتند.

    وی با تاکید بر این‌که حجم عمده فرآورده‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس بنزین است، گفت: زمان دقیق قطع واردات بنزین مشخص نیست، اما انشاالله سال آینده صادرکننده باشیم. البته مشخص نیست پالایشگاه ستاره مستقیما بنزین را صادر می‌کند یا این کار توسط وزارت نفت انجام خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط