فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

تصمیمات خاکستری برای خودروهای سبز

عصر خودرو- افزایش حقوق ورودی گریبانگیر خودروهای هیبریدی نیز شد. این خودروها که قرار بود استفاده آنها در راستای کاهش آلودگی هوا در کشور رواج یابد با دستورالعمل جدید واردات خودرو با رشد چند برابری تعرفه واردات خودرو روبرو شدند و براساس دستور العمل جدید افزایش ۲۵ الی ۱۰۰ درصدی براساس حجم موتور را تجربه کردند؛ تصمیمات خاکستری که موجب شده تا قیمت خودروهای سبز افزایش چشمگیری در بازار را تجربه کنند.

تصمیمات خاکستری برای خودروهای سبز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اقدام صورت گرفته در حالی است که پیش از این تعرفه واردات خودروهای هیبریدی حدود 4 درصد بود، اما در دستور العمل جدید تعرفه هیبریدی ها نیز افزایش یافت تا به این طریق این خودروها نیز از افزایش حقوق ورودی و در نهایت افزایش قیمت بی نصیب نمانند. اقدام صورت گرفته در راستای افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی در حالی است که سال هاست نفس کلان شهرها به دلیل آلودگی هوا به شماره افتاده و استفاده از خودروهای هیبردی و برقی یکی از راهکارهای دولت برای کاهش آلودگی هوا محسوب می شود؛‌ راهکاری که با ابلاغ دستورالعمل جدید اجرایی کردن آن با اما و اگرهایی مواجه شده است. به گفته فربد زاوه، یکی از فعالان صنعت خودرو، اقدام صورت گرفته از سوی دولت در راستای ایجاد تعادل میان افزایش تعرفه صورت گرفته برای خودروهای بنزینی بوده، چرا که عدم افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی در شرایط کنونی افزایش تقاضا برای این خودروها را به همراه خواهد داشت و موجب می شود تا دولت از هدف اصلی که درآمدزایی از محل واردات خودرو است دور شود. 

    اقدام صورت گرفته در حالی است که در دنیا برای استفاده از خودروهای هیبردی و برقی که در رده خودروهای پاک قرار دارند مشوق های خاصی در نظر گرفته می شود تا به این طریق مصرف کنندگان به استفاده از این خودروها روی آوردند، اقداماتی که استفاده از این خودروها در جهان را به شکل چشمگیری افزایش داده و افزایش گرایش مردم به این خودروها را به همراه داشته است. در کنار تسهیلات مالیاتی که در راستای تشویق به خرید این خودروها در اکثر کشورها در نظر گرفته شده است، در بسیاری از کشورها  امکانات شهری نیز برای تردد این خودروها در نظر گرفته شده است که تشویق و گرایش عمومی به سمت خرید این مدل خودروها را به همراه داشته است. در این خصوص می‌توان به تخصیص پارکینگ رایگان، ایجاد پایانه‌های شارژ رایگان در مراکز خرید بزرگ، عدم محدودیت عبور و مرور در مراکز شهر طی روزهای آلوده، تخصیص وام‌های بلندمدت با سود اندک از سوی بانک‌های عامل و طرح‌های مشابه نیز اشاره کرد، امکاناتی که مصرف کنندگان این نوع خودروها  در کشور ما کمترین بهره را از آن می برند. اقدامات صورت گرفته در دنیا در حالی است که در ایران شاهد تغییر رویکرد نسبت به گسترش مصرف خودروهای پاک هستیم، بطوریکه در ابتدای امر و در راستای تشویق مردم تعرفه 4 درصدی برای خودروهای هیبریدی در نظر گرفته شده بود اما در حال حاضر شاهد کاهش این مشوق با دستورالعمل جدید هستیم. 

    از سوی دیگر به گفته زاوه در حال حاضر و با توجه به در نظر گرفتن سقف ارزشی برای خودروهای وارداتی شاهد حذف برخی از  وارداتی ها از لیست ثبتارش خواهیم بود که این امر نیز موجب می شود تا حق انتخاب از متقاضیان خودروهای هیبریدی گرفته شود. این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه هیبریدی ها به دلیل اینکه از فناوری پیچیده تری برخوردارند نسبت به مدل بنزینی 10 تا 15  درصد گران تر هستند و افزایش تعرفه این خودروها موجب شده تا مزیت قیمتی این خودروها نیز از بین برود.

    هرچند برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند که افزایش تعرفه بر تقاضای خودروهای هیبریدی اثر گذار خواهد بود، اما ساسان قربانی معتقد است هیبریدی ها متقاضیان خاص خود را دارند که با توجه به شرایط زیست محیطی این خودروها را انتخاب کرده اند و تغییرات تعرفه ای تاثیری روی تقاضای این افراد نخواهد داشت. با این حال قربانی نیز براین نکته تاکید می کند که اقدام صورت گرفته افزایش قیمت خودروهای هیبرید در بازار را به همراه خواهد داشت و فاصله قیمتی این خودروها از بین خواهد رفت.
    به  گفته قربانی، آنچه مسلم است هیبریدی ها در رده خودروهای کم مصرف قرار دارند و در صورتی که تعرفه این خودروها افزایش نمی یافت بازار به سمت این خودروها سوق پیدا می کرد و این امر دولت را از برنامه اصلی که تامین بخشی از منابع مالی از طریق واردات خودرو است  دور می کند.

     

    نویسنده: مهدی اسدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو