فونیکسریمکسبهتام

در کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مطرح شد:

طرح پیشنهادی شهرداری نیاز به چکش کاری دارد

عصر خودرو- رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به طرح پیشنهادی شهرداری تهران در خصوص بازنگری طرح ترافیک گفت: طرح جدید باید چکش کاری شود و به صورت لایحه به شورا ارائه شود.

طرح پیشنهادی شهرداری نیاز به چکش کاری دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، سی و چهارمین جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با موضوع ارائه گزارش توسط آقای محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص طرح تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال 97 و نیز اقدامات و برنامه ها در خصوص کاهش آلودگی هوا برگزار شد.

    زهرا صدر اعظم نوری در جریان این جلسه و بعد از برخی انتقادات که به اجرای طرح ترافیک جدید شده بود، گفت: اینکه بیان می شود در حال حاضر دسترسی به حمل و نقل عمومی میسر نیست و لذا نباید طرح ترافیک جدید را اجرا کرد، کم لطفی است چراکه توزیع ایستگاه های اتوبوس در تهران منطقی است. البته سامانه مترو در همه نقاط شهر گسترده نشده و در حال توسعه است اما اتوبوسرانی نیز یک مد حمل و نقل عمومی است و ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر در دسترس هستند.

    وی ادامه داد : در اجرای طرح جدید ترافیک در ابتدا باید هدف آن را در نظر بگیریم و بعد مسائل آن را بررسی کنیم.

    نوری افزود : یکی از انتقادی که می شود این است که هدف شهرداری از اجرای این طرح درآمد زایی است، اما در نظر داشته باشیم اینکه هر طرحی را اقتصادی کنیم بد نیست. به هر روی هر خدمتی بهایی دارد و وقتی خدمتی ارائه می شود باید بهای آن پرداخت شود. هزینه خدماتی که در پایتخت می شود باید پرداخت شود.

    وی اضافه کرد : در شهر تهران روزانه 9 هزار تن زباله جمع آوری می شود و در برخی مناطق 3 بار در روز جمع آوری زباله صورت می گیرد. حال آنکه در بیشتر شهر های پیشرفته دنیا جمع آوری زباله 3 بار در هفته صورت می گیرد.

    رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست، گفت : این در حالی است که شهرداری سالهاست از کمک و تخصیص اعتبارات دولتی محروم است، شما نگاه کنید در تبصره 13(نوسازی حمل و نقل عمومی) میزان سهمی که دولت می بایست از ابتدا می داده چقدر محقق شده است.

    وی تصریح کرد:شهرداری باید از درآمد هایش شهر را اداره کند. لذا اگر شهرداری طرح هایی بدهد که اقتصادی باشد نباید زیر سوال برد.

    زهرا صدر اعظم نوری همچنین افزود : شهرداری تهران در دوره کنونی رویکردی متفاوت از مدیریت گذشته را دنبال می کند. شهرداری دیگر به دنبال کارهای نمایشی و پروپاگاندا نیست و فکر می کنم در عملکرد چند ماهه اخیر نیز این موضوع به خوبی نشان داده شده است.

    وی اضافه کرد : ما میراث دار مدیریت 14 ساله ای هستیم که نقاط قوت و ضعفی داشته و صد البته نمی توانیم در طی چند ماه شهر را گلستان کنیم اما می توانم با قاطعیت بگویم که ما دنبال شفافیت و شفاف سازی و به دنبال رفع گره ها هستیم.

    نوری خاطر نشان ساخت: رای میلیونی مردم تکلیفی روی دوش ما نهاده و لذا خدمت به مردم در اولویت برنامه ها و اقدامات ما است.

    رییس کمیسیون سلامت شورا در ادامه با اشاره به لزوم تغییر طرح ترافیک گفت : طی 40 سال شاهد اجرای طرح ترافیک بوده ایم و لذا به نظر می آید باید جایگزینی برای این طرح معرفی شود. طرحی که از سوی شهرداری پیشنهاد شده باید چکش کاری شود و با جمع بندی مناسب به صورت لایحه به شورا ارایه شود.

    نوری تاکید کرد: ما انتظار داریم در آمد حاصل از این طرح با سازو کار و ضمانت اجرایی مناسب صرف توسعه حمل و نقل عمومی شهر شود.

    ناهید خداکرمی: طرح جدید ابتدا به صورت پایلوت اجرا شود

    در این جلسه همچنین رییس کمیته سلامت شورا با طرح پیشنهاداتی، گفت : پیشنهاد می کنم در ابتدا این طرح به صورت پایلوت در 3 ماه نخست سال اجرا شود. تا نقاط قوت و ضعف آن نمایان شود.

    وی ادامه داد: بهتر است در طرح جدید پیشنهادی شهرداری برای محدوده طرح ترافیک، در محدوده های داخل طرح نظیر خیابان خیام پارک های حاشیه ای ممنوع شوند همانند آنچه در شهر های دیگر دنیا صورت می گیرد.

    خداکرمی افزود : ما داخل محدوده طرح، شبکه حمل و نقل عمومی داریم و لذا می توانیم شهروندان را ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی کنیم.

    وی همچنین اظهار داشت : استفاده داوطلبانه برخی مراکز خرید از ساعات غیر پیک نیز می تواند راهکار دیگری در توزیع مناسب ترافیک و رفع گره های ترافیکی باشد. البته شهرداری نیز باید مشوق هایی برای این مراکز در نظر بگیرد.

    خداکرمی همچنین خاطر نشان ساخت، برخی مراکز خرید، مشاغل و سازمان ها هستتد که خود عامل ترافیک هستند نظیر پالادیوم و غیره که عوارض اجتماعی به شهر تحمیل می کنند بنابراین باید به شهرداری عوارص این عارضه را بدهند.

    آرش میلانی : طراحان، عامل هوا را از دلایل توجیهی طرح حذف نکنند

    رییس کمیته محیط زیست شورا نیز گفت : در اجرای طرح ترافیک جدید دو سوال وجود دارد؛ نخست آنکه طرح کاهش ( lez) چه مشکلاتی داشت که اجرا نشد در حالی که پایه طرح ترافیک جدید همین طرح کاهش است.

    وی ادامه داد :در آمد ناشی از این طرح در مابه ازای کاهش ذرات کمتر از 2.5 میکرون چقدر است؟

    میلانی افزود : خواهش من از طراحان این طرح این است که هوا را از دلایل توجیهی طرح حذف نکنند. چرا که در حال حاضر مردم در مناطق داخل طرح در عذاب هستند و برخی روزها در همین منطقه 12 شاخص آلایندگی خیلی زیاد است.

    پور سید آقایی : قیمت گذاری راه کنترل و سیاست گذاری است نه سهمیه بندی

    در این جلسه همچنین محسن پور سید اقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت : در دنیا سهمیه بندی راه کنترل ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک نیست بلکه قیمت گذاری راه کنترل و سیاست گذاری است.

    پور سید آقایی: طرح ترافیک از گذشته دارای پشتوانه فکری نبوده به طوری که این محدوده را منطقه ممنوعه می نامیدند و مشکلات از همین جا شروع شد. امروز می بینیم که ترافیک و مشکلات ناشی از آن همچنان پابرجاست حال آنکه جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک از عوارض آن کمتر است.

    پور سید آقایی تصریح کرد : هر سال به سهمیه های طرح ترافیک هم افزوده شده و لذا باید گفت روش سهمیه بندی محدوده طرح ترافیک باید ذاتا اصلاح شود.

    وی افزود: یکی دیگر از اشکالات این طرح این بوده که شهرداری در جایگاه تشخیص شرف شغلی برای ورود مجاز به محدوده بوده، یعنی اینکه می گویند پرستاران نمی توانند وارد محدوده شوند ولی پزشکان می توانند. لذا می بینیم که طرح ترافیک دارای اشکالات اساسی است.

    گفتنی است در این جلسه از دلایل توجیهی اجرای طرح ترافیک جدید سخن گفته شد. بررسی تطبیقی این طرح با شهر های دیگر دنیا، مزایای طرح ترافیک جدید، ضرایب در نظر گرفته شده برای قیمت طرح از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو