فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی سیستم تشخیص فرامین اشاره ای ب‌ام‌و در سیستم های صوتی؛ چشم به فرمان!

عصر خودرو- اگر می‌توانستید به قبل‌از دهه ۳۰ میلادی برگردید احتمالا از نشستن داخل خودروهای آن زمان متعجب می‌شدید. ساده‌ترین امکانات رفاهی که در خودروهای امروزی به‌صورت بسیار عادی و پیش‌فرض قرار می‌گیرد در آن زمان یا وجود نداشتند یا نمونه‌های بدوی آن‌ها از قیمت‌های بسیار بالا و غیر منطقی برخوردار بودند.

بررسی سیستم تشخیص فرامین اشاره ای ب‌ام‌و در سیستم های صوتی؛ چشم به فرمان!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در سال 1930 نخستین بار سیستمی تحت‌عنوان رادیو توسط شرکت موتورولا ساخته شد که قیمتی در حدود 150 دلار (قیمت یک فورد Model A در آن زمان چیزی در حدود 500 دلار بود!) داشت، در اواخر دهه 30 میلادی برای نخستین بار رادیو AM در یک فرم بسیار ساده به خودروها اضافه شد. وجود این سیستم به‌نحوی در بازار تاثیر گذاشت که تا پایان سال 1946 بیش از 9 میلیون دستگاه خودرو مجهز به رادیو در جهان به‌فروش رسید. در سال 1964 شرکت فیلیپس فناوری نوینی را تحت‌عنوان نوارکاست به بازار معرفی کرد که این تکنولوژی هم در بازه زمانی بسیار کوتاهی پای خود را به وسایل نقلیه باز کرد و به‌شدت هم مورد استقبال مشتریان قرار گرفت. این سیستم برای نخستین‌بار به سرنشینان اجازه می‌داد تا موسیقی‌های مورد علاقه خود را در حین رانندگی گوش کنند! از سال 1982 که  شرکت پایونیر تولید CD را آغاز کرد، این سیستم به‌دلیل سرعت بالاتر در اجزا فایل‌ها و همچنین کیفیت بالاتر صوتی که می‌توانست بر روی آن ذخیره شود به‌سرعت توانست جای نوار کاست را بگیرد و با روندی سریع همه‌گیر شود. سیستم‌های صوتی خودروها از دهه 90 میلادی تا اوایل قرن 21ام دستخوش تغییرات فراوانی شد که از جمله آن‌ها می‌توان به قابلیت پشتیانی از USB، AUX و Bluetooth  در پنل‌های لمسی اشاره کرد. در کنار پیشرفته‌شدن سیستم‌های تکنولوژیکی به‌کار برده‌شده برای ذخیره و پخش موسیقی، سیستم‌های کنترلی آن هم به‌شدت متحول شده‌اند. در سیستم‌های صوتی ابتدایی برای تعویض آهنگ و یا زیاد و کم کردن صدا دکمه یا پیچ‌های کنترلی بر روی خود دستگاه وجود داشت که بعدها با اضافه شدن کنترل قابل‌حمل، این فرآیند تسهیل شد. در اقدام بعدی با نصب دکمه‌های کنترلی برروی غربیلک فرمان حتی استفاده از کنترل هم بی‌معنی شد. این روند صعودی تا جایی ادامه پیدا کرد که شرکت BMW در دهه دوم قرن 21 اقدام به معرفی سیستم کنترلی جدید بر روی سدان لوکس خود یعنی سری7 کرد که با اشاره انگشتان دست بدون نیاز به لمس صفحه لمسی کار می‌کند. این سیستم که Gesture Control System شهرت دارد با استفاده از گیرنده‌هایی می‌تواند حرکت دست را تشخیص داده و براساس نوع حرکت فرمان ثبت‌شده‌ای را مبنی‌بر کم‌وزیاد کردن صدا و یا کارهای دیگری از این قبیل را انجام دهد و در واقع یه حالت لمس سه‌بعدی را در اختیار شما بگذارد. در این مطلب به روند کار این سیستم خواهیم پرداخت.

    پیشینه
    برای اولین بار این سیستم را BMW در نمایشگاه لوازم الکرونیکی (Consumer Electronics Show) ارائه کرد. در مکانیزم پیشنهادی ب‌ام‌و، این سیستم با استفاده از سنسوری که بالای چراغ مطالعه نصب‌شده، کنترل می‌کند و می‌تواند فرامین حرکتی ثابتی را تشخیص داده و بصورت دستور در سیستم ثبت کند شما را از لمس صفحه نمایش بصورت فیزیکی بی‌نیاز کند. با استفاده از قابلیت دیگری می‌توان لوازم الکترونیکی را به سیستم متصل و مخاطبین و موارد دلخواه را ذخیره کرد. این سیستم همچنین می‌تواند انجام بعضی از کارها مثل انتخاب منو، تغییر موسیقی و ارسال پیام عدم امکان پاسخگویی به مخاطب در حال تماس را بدون نیاز به لمس صفحه و بدون برداشتن چشم از جاده، میسر کند.

    عملکرد
    سیستم تشخیص فرامین اشاره‌ای با استفاده از یک دوربین که در چهارچوب اتاق خودرو و بالای سیستم صوتی نصب شده است، کار می‌‌کند و شامل یک صفحه نمایش لمسی جدید و متفاوت است. این دوربین برای مجموعه ای محدود از حرکاتی که راننده و مسافر می‌توانند انجام دهند نصب ‌شده و حرکات را آنالیز می‌‌کند. دلیل انتخاب محل نصب دوربین این است که اکثر رانندگان آرنج خود را بر روی کنسول وسط قرار می‌دهند و دست دقیقا زیر دوربین می‌گیرد؛ بنابراین سیستم می‌تواند فرامین را به خوبی تشخیص دهد.بطور مثال، برای تعویض موج رادیو یا عوض کردن موسیقی، کافی است دست خود را به سمت جلو حرکت دهید یا برای زیاد کردن صدا، انگشت اشاره خود را به‌صورت ساعتگرد بچرخانید و برای کم‌کردن صدا، همین کار را بصورت پادساعتگرد انجام دهید. همچنین می‌توانید با درست‌کردن دایره با شصت و انگشت اشاره خود، زاویه دوربین دید 360 درجه خودرو را تغییر دهید. این سیستم تنها برای تسهیل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به هیچ وجه شما را در استفاده از دکمه‌های کنترلی روی فرمان و یا لمس مانیتور، محدود نمی‌کند.
    بسیاری از خودروسازان سعی بر این دارند که نمایشگر های خود را به این سمت سوق دهند. به عنوان مثال، فولکس‌واگن قول‌داده بود تا پایان سال 2017، نمایشگر با قابلیت تشخیص فرامین اشاره ای را بر روی خودرو‌های خود قرار دهد ولی تا این لحظه، این مهم در تیراژ انبوه میسر نشده است.

    محل قرار گیری دوربین و سسنور

     

    سنسور تشخیص حرکت در زیر آینه وسط

     

    استفاده از سیستم فرمان اشاره‌ای شما را در لمس‌کردن صفحه و استفاده از کلیدهای روی فرمان محدود نمی‌کند

     

    در صورتی که سرنشین عقب بخواهد سیستم صوتی و یا سسیتم‌های کنترلی دیگر خودرو را در اختیار بگیرد، به جای استفاده از فرمان اشاره ای، می تواند از تبلت قرار داده شده روی کنسول میانی عقب استفاده کند

    نویسنده: احسان لطفی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو