فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

چری آریزو۵ توربو صفرکیلومتر بخریم یا کیا سراتو ۲۰۰۰ دست دوم؟ جدال شرق و شرق‌تر!

عصر خودرو- سدان‌های کامپکت اصولا خودروهایی با ابعاد جمع‌و‌جور هستند که از نظر استهلاک، مصرف سوخت و به طور کلی مخارج جاری، صرفه اقتصادی دارند.

چری آریزو۵ توربو صفرکیلومتر بخریم یا کیا سراتو ۲۰۰۰ دست دوم؟ جدال شرق و شرق‌تر!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، همچنین هرچند که این کلاس خودرویی در چند دسته ابعادی مختلف (برای مثال زیرگروه‌هایی مثل ساب‌کامپکت و...) اما عمدتا برای استفاده خانوادگی به‌ویژه در شهرهای بزرگ و شلوغ (خصوصا با جای پارک محدود!) مناسب هستند و البته در کنار تمامی موارد گفته شده، قیمت مناسب‌تر این دسته از خودروها نسبت به سدان‌های خانوادگی سایز متوسط یا بزرگ، باعث شده که سدان‌های کامپکتی مثل کیا سراتو، هیوندا الانترا، جک J5، تویوتا کرولا، مزدا3 و ... از جمله خودروهای پرطرفدار بازار کشورمان باشد. اما این روزها بازار کشور با محصول جدیدی در این کلاس مواجه است که پیش‌تر نمونه تنفس طبیعی آن را در خیابان‌ها داشتیم. مدیران خودرو به‌تازگی نسخه «توربو» چری آریزو5 را معرفی کرده ‌که به زودی با قیمتی در حدود 80 میلیون تومان روانه خیابان‌ها خواهد شد؛ این در حالی است که شما با همین بودجه می‌توانید یک کیا سراتو 2000 غیرآپشنال در حد صفر‌کیلومتر بخرید. اما کدام‌یک را انتخاب کنیم؟!

    طراحی ظاهری
    همانطور که گفته شد، آریزو5 توربو (TE) یک سدان کامپکت خانوادگی است که از نظر ابعاد بیرونی تفاوتی با نمونه ساده این خودرو ندارد. همچنین طول این خودرو تنها 2 میلی‌متر از سراتو 2000 سایپا کمتر بوده ولی از نظر عرض و ارتفاع تفاوت فاحش‌تری با رقیب کُره‌ای خود دارد. شاسی این خودرو توسط شرکت آلمانی Benteler طراحی شده ‌که با توجه به طراحی بدنه قفسه‌ای و استفاده از فولات در بیش از 60 درصد بدنه آن، آریزو5 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCap چین شده است. در بحث طراحی نیز چری بسیار هوشمندانه عمل کرده و آریزو5 با وجود چراغ‌خطرهای LED، چراغ روشنایی روز جلو، رینگ‌های آلومینیومی اسپرت و... برخلاف بسیاری از خودروهای چینی حاصل کپی‌کاری و الگوبرداری بی‌محابا از دیگر خودروها نیست و کارکتری مختص خود دارد. اما سراتوی 2000 مورد بحث ما، نمونه‌های مونتاژ‌شده توسط شرکت سایپاست که در واقع نسل دوم این خودرو محسوب می‌شود. پس طراحی قدیمی‌تری نسبت به آریزوی چینی دارد ولی با توجه به نبوغ تیم طراحی کیاموتورز در خلق این خودرو، چهره سراتو به هیچ وجه قدیمی و کهنه نیست. این خودرو نیز با رینگ‌های اسپرت آلومینیومی به بازار عرضه می‌شود اما فاقد دیلایت و چراغ‌خطرهای LED است.

    کابین و امکانات
    در داخل کابین و مبحث طراحی نیز اوضاع شبیه به بند بالاست. با توجه به اینکه تقریبا یک دهه از طراحی سراتو می‌گذرد، کابین این خودرو در قیاس با خودروهای روز دنیا ساده‌تر اتود خورده ولی امکاناتی که این خودرو به شما ارائه می‌کند، چندان هم بد نیست. برای مثال، مواردی مثل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی مجهز به رادیو و پخش CD به همراه ورودی‌های AUX ،‌USB و iPod، کامپیوتر سفری، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی، روکش چرمی غربیلک و دسته‌دنده، گرمکن شیشه عقب، ریموت کنترل تاشو، کروز کنترل، 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین، ایموبلایزر، کمربندهای پیش‌کشنده به همراه قابلیت تنظیم ارتفاع و ... از جمله امکانات این خودرو هستند که البته در نسخه «آپشنال» این خودرو موارد بیشتری مثل شیفتر پدالی، نمایشگر سیستم مولتی‌مدیا، کیلس، سانروف و... نیز به چشم می‌خورد. اما آریزو5 توربو که قرار است فعلا در یک تیپ اکسلنت به بازار داخلی عرضه شود، طراحی داخلی مدرن‌تر و شکیل‌تری نسبت به سراتو دارد و با امکاناتی مثل کنترلرهای الکترونیکی سیستم تهویه مطبوع، روکش چرمی صندلی‌ها، چراغ بدرقه تا درب منزل، اتولایت، سیستم صوتی با قابلیت پخش از روی USB ،‌iPod و کارت SD، سانروف برقی، سنسورهای پارک عقب، نمایش خطوط کمکی پارک، سیستم استارت و ورود بدون سوئیچ، پاور ویندوز، کروز کنترل، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی، حالت رانندگی Eco، سیستم نمایش میزان بادتایرها، کیسه‌های هوا برای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای، ایموبلایزر و... به خریداران عرضه می‌شود. پس می‌توان قاطعانه گفت که آریزو برای افرادی که به آپشن و امکانات علاقه دارند گزینه کاملا ایده‌آل‌تری است.

    کیا سراتو 2000

     

    چری آریزو 5

     

    پیشرانه و سیستم انتقال قدرت
    اما به مهم‌ترین وجه تمایز این دو خودرو یعنی مبحث فنی می‌رسیم. سراتو از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی با بیشینه توان 156 اسب‌بخار و جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد که البته این پیشرانه هنوز هم بر روی سراتو 2017 اطلس خودرو، هیوندای توسان TL، هیوندای النترا جدید و... نیز قرار می‌گیرد. خودروی مذکور طبق تجربیات حاصل از بیش از نیم دهه حضورش در بازار کشور، یک محصول کاملا بی‌آزار است و در صورت استفاده صحیح و اعمال به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای، تا کارکرد بیش از 150 هزار کیلومتر، مشکلی آن را تهدید نمی‌کند. این محصول از محور فعال جلو بهره می‌برد و به لطف گشتاور 194 نیوتن‌متری‌اش، شتاب صفرتاصدی در حدود 10.5 ثانیه به شما ارائه می‌کند. هرچند که مصرف سوخت 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی این خودرو برای یک گزینه خانوادگی ایده‌‍‌آل به نظر می‌رسد.
    اما در مقابل، چری آریزو5 TE همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد از یک پیشرانه توربوشارژ شده 4 سیلندر خطی بهره می‌برد که با توجه به حجم 1.5 لیتری، به لطف بهره‌گیری از این سیستم تنفس بیشینه توانی معادل 147 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متری دارد. پس در نتیجه باید گفت که قدرت موتور این خودرو از سراتو کمتر است اما گشتاور آن 16 واحد بیشتر بوده و به لطف تولید حداکثر گشتاورش در 1750 الی 4000 دور بر دقیقه، موتور پرجنب‌و‌جوش‌تری خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که آریزو5 توربو از یک جعبه دنده ضریب متغیر CVT اتوماتیک بهره می‌برد. مصرف سوخت را به صورت ترکیبی تا 7 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش می‌دهد و اگر قصد رانندگی اسپرت‌تری داشته باشید، قابلیت تعویض‌دنده به صورت دستی را به شما ارائه می‌کند.

     

    جمع‌بندی
    مدیران خودرو برچسب قیمت 81 میلیون و 700 هزار تومانی برای چری آریزو5 TE تیپ «اکسلنت» در نظر گرفته که با این پول می‌توان یک دستگاه کیا سراتو 2000 سایپایی مدل 1394 بسیار تمیز با کارکرد کمتر از 40هزار کیلومتر خریداری کرد. اما وجود امکانات بیشتر در این محصول چری و همچنین رانندگی لذت‌بخش‌تر با خودروهای توربو (حتی در صورت شباهت توان پیشرانه هر دو خودرو)، انتخاب از بین یک چینی تازه‌وارد و یک کهنه‌کار کُره‌ای اندکی سخت می‌شود. هرچند که بازار دست دوم بهتر سراتو و استهلاک کمتر پیشرانه‌های تنفس طبیعی، انتخاب از بین این دوگزینه را برای افرادی که به دنبال دردسر کمتری هستند، آسان می‌کند.

     

    نویسنده: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم