فونیکسریمکسبهتام

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان:

بنزین یورو ۴ به همدان می‌آید

عصر خودرو- سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: با توجه به اینکه هوای همدان از نظر آلودگی‌های شیمیایی در شمار شهرهای پاک است توزیع بنزین یورو ۴ در این شهر پس از کلان‌شهرهای آلوده رخ خواهد داد.

بنزین یورو ۴ به همدان می‌آید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، عادل عربی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چالشی‌ترین موضوعات محیط زیستی دنیا و ایران در سال‌های اخیر موضوع آلودگی و گرمایش هواست، اظهار کرد: شعار امسال سازمان حفاظت محیط زیست «قانون هوای پاک؛ قانون نفس» است که تنها راهکار جلوگیری از آلودگی هواست.

    وی با بیان اینکه با به‌روزرسانی آیین‌نامه موجود قبلی و به‌روزآوری موضوعات و متناسب‌سازی جرائم تدوین قانون هوای پاک در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: در حال حاضر هوای استان همدان در مقایسه با سال 95 از نظر تعداد روزهای آلوده در شاخص‌های مختلف به مراتب بهتر شده و تعداد روزهای خطرناک از منظر آلودگی هوا به یک‌نهم نسبت به سال قبل رسیده و روزهای ناسالم 50 درصد کاهش داشته است.

    سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه قانون هوای پاک تیرماه سال جاری ابلاغ شد که 34 ماده و 39 تبصره دارد و 17 دستگاه به‌طور مستقیم در اجرای این قانون مکلف شده‌اند، افزود: موضوع دیگری که مدنظر ماست تدوین برنامه جامع آلودگی هوا و مطالعه کانون‌های تولید گردوغبار در استان است.

    وی ادامه داد: طرح جامع پسماند را در دستور کار داریم که در این راستا منطقه ملایر به‌ عنوان سایت جامع پسماند جنوب استان و همدان به‌ عنوان سایت شمال استان در نظر گرفته‌ شده تا با تجمیع پسماندها امکان جذب سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی نیروگاه بیوگاز ممکن شود.

    شرایط اعطای گارانتی به خودروهای داخلی و وارداتی و مقابله با بیابان‌زایی، در نظر گرفته شدن سرانه فضای سبز در طرح‌های جامع و تفصیلی، الزام شهرک‌ها و واحدهای صنعتی برای اختصاص درصدی از کاربری به فضای سبز، کشت گیاهان سازگار و مناسب برای مقابله با بیابان‌زایی، ایجاد کمربند سبز در حاشیه راه‌ها و تأمین آب فضای سبز اطراف شهر از پساب از دیگر مواردی بود که عربی ذیل برنامه‌های مشارکتی هوای پاک به آن پرداخت.

    به گفته وی، دشت قهاوند، دشت کبودراهنگ و قسمتی از دشت ملایر در حوزه آورزمان پتانسیل تبدیل به کانون ریزگرد را دارند ضمن این که خشک شدن تالاب‌های استان نیز می‌تواند این امر را تشدید کند.

    وی با بیان این که بنزین یورو 4 طبق قانون فعلا تنها در کلان‌شهرها توزیع می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر آلودگی هوای همدان از ناحیه صنعتی و مواد شیمیایی نبوده بیشتر از ناحیه گرد و غبار است اما با این حال بنزین مصرفی همدان پتروشیمی نیست چراکه از زمان روی کار آمدن دولت فعلی بنزین پتروشیمی از دستور کار خارج شد اما بنابر تصمیم شرکت توزیع و پخش فراورده‌های نفتی مقرر شده بنزین یورو 4 در شهرهای بزرگ غیر از کلان‌شهرها از قبیل همدان نیز به تدریج توزیع شود.

    عربی عنوان کرد: با استناد به گزارش صنعت و معدن در حال حاضر هیچ واحد تولیدکننده آزبست در استان وجود ندارد و این مسئله از موضوعات مهمی است که سه ماه یک بار بازرسی‌هایی در مورد آن انجام می‌پذیرد.

    وی تعداد ایستگاه‌های ثابت پایش کیفیت هوا در استان را پنج مورد ذکر کرد و افزود: برای شهرهای فاقد ایستگاه با دستگاه سیار کیفیت هوا سنجش می‌شود و مقرر شده در تویسرکان نیز یک ایستگاه راه‌اندازی شود.

    سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود اوقافی بودن زمین‌های لالجین و نبود زمین غیر زراعی برای اختصاص به سایت پسماند را علت نابسامانی پسماند واحدهای موجود دانست و تصریح کرد که تدابیر لازم در راستای حل این مشکل در جریان است.

    وی در ادامه با اشاره به این که 95 درصد پسماندهای بیمارستانی دولتی استان بی خطرسازی می‌شود، بیان داشت: مشکل اصلی ما در 928 کلینیک، آزمایشگاه، دندانپزشکی و مطب عمدتاً خصوصی است که با هماهنگی علوم پزشکی و شهرداری بی خطرسازی زباله‌های این مراکز انجام خواهد شد.

    فرسایش خاک دیگر موردی بود که عربی به تشریح آن پرداخت و اظهار کرد: متوسط فرسایش خاک در استان همدان 15 مترمکعب در هکتار در سال است که از میانگین کشوری بسیار کمتر است و بحث فروچاله و فرونشست نیز طی سنوات قبل به سبب جذب آب‌های زیرزمینی رخ‌داده که در این زمینه اصلاح سیستم مراکز صنعتی و به‌ویژه نیروگاه مدنظر قرارگرفته است.

    وی با بیان این‌که آلودگی میکروبی و شیمیایی خاصی در رودخانه‌های استان دیده نشده، عنوان کرد: تنها رودخانه عباس آباد به سبب قرار داشتن در مسیر 12 منبع آلودگی سالم نیست که در این زمینه به مجتمع‌های تفریحی و رستوران‌ها اخطار لازم داده‌شده است.

    سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: 77 پرونده در 10 ماهه سال جاری از واحدهای آلاینده تشکیل‌ و به دادگاه ارجاع که در مواردی منجر به پلمب‌شده و 227 مورد اخطار نیز به واحدهای آلاینده محیط ‌زیست ابلاغ‌شده که از این منظر ملایر و همدان در رتبه نخست قرار داشته‌اند و همچنین در واحدهای صنعتی با بیش از 50 نفر ظرفیت اشتغال یک فارغ‌التحصیل محیط‌زیست مدنظر قرار گرفته است.

    وی در پایان با تأکید بر این‌که قله الوند آبرو و هویت همدان است، بیان کرد: بنا داریم با تصویب در شورای عالی محیط‌زیست قله الوند، ذخیره‌گاه جنگلی گیان و رودخانه گاماسیاب را به عنوان اثر طبیعی ملی اعلام و معرفی کنیم تا امکان دستکاری در این مناطق به صفر برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط