فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۰۸۲»

خودکفایی بنزین تا پایان سال ۹۷

عصر خودرو- دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت با بیان اینکه تا پایان سال آینده در تولید بنزین خودکفا می‌شویم، گفت که کیفیت بنزین‌های یورو ۵ تولید ایران از کیفیت نمونه‌های خارجی بهتر است.

خودکفایی بنزین تا پایان سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، ناصر عاشوری قلعه ‌رودخانی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش،  با اشاره به فعالیت انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با هدف حمایت حقوقی و قانونی از فعالیت این صنعت از سال گذشته، اظهارکرد: با توجه به جلسات و تبیین سیاست‌ها بر اساس وظایف انجمن، در حوزه‌های مختلفی فعالیت را شروع کردیم، از جمله اینکه مجموعه اعضای انجمن به این جمع‌بندی رسیدیم که خیلی از فعالیت‌های‌مان می‌تواند با وحدت رویه باشد و موضوعات خود را به این شکل به گوش مسئولان کشوری از جمله مجلس، دولت و وزارت نفت برسانیم.

    وی افزود: از آن‌جایی که پس از واگذاری‌ شرکت‌های پالایشی به بخش خصوصی، خلاهای حقوقی و قانونی در حوزه‌های مختلف در این صنعت ایجاد شده و ابهاماتی که نیاز به روشن‌گری دارد تا برداشت‌های مختلفی از قوانین نشود، به این جمع‌بندی رسیدیم که از کانال انجمن این موارد مطرح شود.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت با اشاره به ابهاماتی در حوزه مالیات توضیح داد: قانون مالیات بر ارزش افزوده پنج سال است که به صورت آزمایشی در حال اجراست و ضعف‌ها و نقاط قوتش شناسایی شده است و لایحه‌ای که اکنون دولت برای اصلاح این قانون داده در در کمیسیون اقتصادی در حال رسیدگی است.

    عاشوری با بیان اینکه این موضوع به معنی کاهش مالیات نیست، گفت: مالیات باید اخذ اما روش دریافت آن تسهیل و در موادی که مشکل‌زا بوده اصلاح شود. البته در کلیت هم آنطور که الان در دستور کار مجلس است، در برخی حوزه‌ها ممکن است درصد اخذ مالیات کاهش پیدا کند.

    وی با بیان اینکه بعضی از صنایع یا اقدامات مثل حوزه کشاورزی در کشورهای دیگر دنیا از معافیت برخوردارند، اظهارکرد: این موضوع باید به صورت شفاف مطرح شود چرا که خلاهایی داشته که الان در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است. در این راستا می‌توان گفت که به این‌ها مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. در حوزه نفت هم موادی داریم مثل فروش‌های ارزی، مرزی و بنکرینگ ما که در آن‌ فروش به خارجی‌ها انجام می‌شود، اما سازمان امور مالیاتی از ما مالیات می‌گیرد، در حالی که از لحاظ حقوقی و قانونی در بیش از 160 کشور دنیا از صادرات مالیات گرفته نمی‌شود.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت در این باره توضیح داد: سازمان امور مالیاتی می‌گوید چون برگ سبز صادر نمی‌شود، صادرات نیست و ما از آن مالیات می‌گیریم، در حالی که ما بنزین را در هواپیمایی که از خارج آمده می‌زنیم یا تامین سوخت کشتی‌های خارجی یا فروش گازوئیل به خارجی‌ها در مرز را داریم که این‌ها را در واقع ما صادر کرده‌ایم اما در آن‌جا گمرک نیست که ما برگ سبز بگیریم. بنابراین این‌ها باید در پرداخت مالیات، شفاف‌سازی، روشن‌گری و تسهیل شود.

    وی با بیان اینکه مجموعه‌هایی مثل مجموعه‌های نفتی به دلایل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ایجاد اشتغال، جایگاه مهمی دارند، گفت: در همین مجموعه‌های ما بیش از 60 هزار نفر به صورت رسمی و بیمه‌ شده از جمله مهندسان، مدیران، کارکنان و کارگران در حال فعالیت هستند و این رقم غیر از پیمانکارانی است که وصل به ما هستند.
    عاشوری اضافه کرد: از طرف دیگر، با توجه به اینکه ما از لحاظ مواد اولیه جزو اولین‌های دنیا هستیم، باید در این حوزه فعالیت‌های‌مان را توسعه دهیم و صنایع‌ نفت و تولیدات‌مان را باید به روز کنیم.

    به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت در حال حاضر روزانه در ستاره خلیج فارس روزی 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5 تولید می‌شود و جالب این است که بر اساس شاخص‌هایی که در اختیار است، بالاتر از کیفیت یورو 5 در دنیاست.

    وی با بیان اینکه امیدواریم که در سه ماهه اول سال 1397 در فاز دوم طرح، این میزان تولید بنزین به 24 میلیون لیتر روزانه برسد و در نیمه دوم سال 1397 قطعا به 36 میلیون لیتر که در دنیا تقریبا یک واحد نداریم که به لحاظ ظرفیت، چنین تولیدی داشته باشد، می‌رسیم.

    او تاکید کرد: این موضوع محقق می‌شود و بر همین اساس هم دولت در سال جاری برای خرید بنزین در سال آینده، ریالی پول پیش‌بینی نکرده، یعنی ما باید در تولید بنزین خودکفا شویم و بخشی از این 36 میلیون لیتری که ستاره خلیج فارس تولید خواهد کرد را باید از سال 1397 صادر کنیم.


     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو