فونیکسریمکسبهتام

ناوگان حمل و نقل عمومی کرج نیاز به نوسازی دارد

عصر خودرو- در جلسه شورای شهر کرج مطرح شد که درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کوتاهی‌های بسیاری شده است و این ناوگان نیاز به وسایل نقلیه جدید دارد.

ناوگان حمل و نقل عمومی کرج نیاز به نوسازی دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، محمدحسین خلیلی اردکانی امروز در جلسه شورای شهر که در صحن علنی شورا برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت حمل و نقل و پارکینگ‌های عمومی در کرج تاسف‌آور است.

    وی با اشاره به اینکه وضعیت این کلانشهر در حوزه ناوگان حمل و نقل همگانی و پارکینگ‌های عمومی  تاسف‌آور است،  افزود: یکی از معضلات جدی ابرشهرها تامین معابر حوزه شهری و پارکینگ است و  غالباً مدیران شهری موفق در کنار سعی در ترویج و تثبیت حمل‌ونقل عمومی به عنوان یک بایسته جدی، سعی در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، منظم و جدی درباره تامین پارکینگ‌های اختصاصی و عمومی دارند.

    اردکانی با بیان اینکه شهر کرج در حوزه حمل و نقل عمومی و  حوزه تامین و مدیریت پارکینگ‌های اختصاصی دارای عملکرد بسیار ضعیفی بوده است،گفت: در حوزه پارکینگ‌های عمومی نیز شاهد ضعف جدی در برنامه‌ریزی و عملکرد هستیم.

    عضو شورای شهر کرج با اشاره به اینکه پارکینگ‌ها به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی ترافیکی در کلان‌شهرها در اسنادی چون طرح‌های جامع و تفصیلی جایگاه جدی دارند، بیان کرد: معمولا 20 الی 30 درصد از مساحت شهرها به معابر اختصاص می‌یابد و در شهرهای ایران تحقق این ارقام بسیار کمتر است و در شهر کرج هم هیچ تحقیق و پژوهشی که نشانگر میزان تحقق این اهداف کلان باشد در دست نیست.

    عضو شورای شهر کرج ادامه داد: نیاز به تامین پارکینگ با افزایش تراکم ساختمانی، جمعیت و تولید خودرو روز به روز افزایش می‌یابد، لیکن در مقابل شاهد ضعف جدی در حوزه برنامه‌ریزی و تحقق اهداف اسناد شهری در زمینه تامین پارکینگ هستیم.

    وی با بیان اینکه در معابر اصلی شهر کرج از جمله خیابان شهید بهشتی و بلوار طالقانی شاهد وضع بحرانی درباره معضل یاد شده هستیم، عنوان کرد: متاسفانه در این‌باره موارد متعددی از تغییر کاربری از پارکینگ عمومی به موارد دیگر را شاهد هستیم.

    در این جلسه لایحه‌های پیشنهادی نرخ حمل و نقل مسافری یا ایاب وذهاب دانش‌آموزان و بهای خدمات رانندگان تاکسی مطرح شد.

    در جلسه امروز 2.5 درصد عوارض سرویس مدارس شهرداری که از سال 88 به صورت علی الحساب  دریافت می‌شد امروز بدون افزایش در صحن علنی شورا با اکثریت آرا به تصویب رسید.

    نصیری شهردار کرج در جلسه امروز با اشاره به اینکه 5 هزار و 863 نفر نیروی رسمی، 3 هزار و 60 نفر نیروی شرکتی، 4 هزار و 486 نفر نیروی پیمانکار خدمات شهری و مجموعه کل نیروهای شهرداری 12 هزار و 909 نفر است که تا کنون نیروهای شهرداری فردیس از این تعداد کم نشده است، گفت: شاید تاکنون نزدیک به 10 نفر افزایش  نیرو داشته‌ایم و سعی داریم در سال جدید نزدیک به 300 نیروی شرکتی را تعدیل کنیم که جزو اولویت‌های شهرداری کرج است.

    محمد نبیونی رئیس شورای شهر کرج در این جلسه با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم در بخش شهرداری کرج بحث تعدیل نیرو و افزایش  چشم‌گیر کیفیت نیروی انسانی  است، ادامه داد: ما باید با حساسیت بالا این موضوع را پیگیری کنیم تا در پایان دوره پنجم شاهد افزایش نیروی انسانی در شهرداری کرج نباشیم و اگر هم این  نیاز در شهرداری  وجود داشت باید به صورت عادلانه  و در مسیر قانونی که حقوق مردم در آن رعایت شود، استفاده شود.

    در این جلسه عباس زارع رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج با اشاره به اینکه عمده کاهش هزینه‌های شهرداری کرج در بخش هزینه‌های جاری شهرداری بوده است، عنوان کرد: پیشنهاد شورا، کسر هزینه‌ها به نفع هزینه‌های عمرانی شهرداری کرج بوده است.

    در این جلسه پیشنهاد کمیسیون تلفیق با اکثریت آرا به تصویب رسید.

    از دیگرمصوبات این جلسه بررسی لایحه شهرداری در راستای طرح نوسازی اتوبوس‌های شهری بود. رضاپور مشاور مالی شهرداری کرج با اشاره به اینکه سازمان شهرداری‌ها مقرر کرده است تعدادی اتوبوس در اختیار کلانشهرها قرار داده شود، عنوان کرد: از شورای شهر درخواست داریم با این مصوبه موافقت کنند تا بتوانیم با تهیه این اتوبوس‌ها به ناوگان شهری کمک کنیم و این اجازه به شهرداری داده شود تا در صورت عدم پرداخت این اقساط از تسهیلات بانکی برای پرداخت این اتوبوس‌ها استفاده شود.

    نبیونی در این باره گفت: وامی که در اختیار اتوبوس‌ها قرار می‌گیرد 18 درصد بوده است که 8 درصد آن را دولت و 10 درصد آن را خود افراد پرداخت می‌کنند.

    رسولی عضو دیگر شورای شهر کرج با اشاره به اینکه مشکلات فراوانی درباره ناوگان حمل و نقل وجود دارد که با وجود اتوبوس‌هایی نو در ناوگان حمل و نقل امیدواریم این روند بهتر شود، عنوان کرد: مسئول این ناوگان باید گزارش عملکردی درباره این ناوگان طی سال‌های گذشته به شورا ارائه دهد تا اعضا و مردم از این روند با خبر باشند.

    نصیری شهردار کرج در این‌باره با بیان اینکه درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کوتاهی‌های بسیاری شده است و این ناوگان نیاز به وسایل نقلیه نو دارد، ادامه داد: با سازمان بهینه‌سازی جلسات مکرری برای گاز سوز کردن اتوبوس‌های خریداری شده انجام داده‌ایم که سبب کاهش آلودگی هوا می‌شود.

    نصیری تصریح کرد: در حال راه‌اندازی خط بی‌آر تی جدیدی هستیم و 14 دستگاه اتوبوس 2 کابینه برای این خط خریداری شده است که آماده بهره‌برداری آن هستیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط