فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۵۹۶»

گیاهان پایتخت چه میزان بر کاهش آلودگی هوای شهر موثر هستند؟

عصر خودرو- یک متخصص فضای سبز شهری با اشاره به اینکه فضای سبز نمی‌تواند بر آن بخش از آلودگی هوا که سبب تنگی نفس یا آلرژی می‌شود تاثیر بگذارد، گفت: بسیاری از گونه‌هایی که در تهران کشت می‌شود قابلیت جذب آلایندگی را ندارد.

گیاهان پایتخت چه میزان بر کاهش آلودگی هوای شهر موثر هستند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، دکتر امید نوری  اظهار کرد: متاسفانه از واژه آلودگی هوا در بسیاری از مواقع به‌طور کلی استفاده می‌شود و گرد و غبار آلاینده‌هایی مانند دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید نیتروژن را آلودگی هوا می‌نامیم. با در نظر گرفتن همه‌ عوامل آلاینده در تعریف آلودگی هوا می‌توانیم بگوییم که فضای سبز بر کاهش آلودگی تاثیرمی‌گذارد.

    این متخصص فضای سبز شهری با بیان اینکه باید  مشخص کنیم که فضای سبز در کدام بخش از آلودگی هوا تاثیرگذار است، تصریح کرد: فضای سبز بیشترین تاثیر را بر جذب گرد و غبار و دی‌اکسید کربن دارد که به اصطلاح به آن ترسیب کربن می‌گویند. گیاه‌ در فرآیند فتوسنتز، دی‌اکسید کربن را از هوا حذف و به ازای آن اکسیژن تولید می‌کند و به محیط می‌دهد.

    نوری با اشاره به اینکه فضای سبز در کاهش بخشی از آلاینده‌ها که شامل اکسیدهای گوگرد و اکسیدهای نیتروژن می‌شود، اثر قابل توجهی ندارد، گفت: شاید در برخی از منابع ذکر کنند که فضای سبز بر کاهش اکسیدهای گوگرد و نیتروژن تاثیر می‌گذارد ولی این اثر بسیار محدود است و به این دلیل برخی از متخصصان فضای سبز شهری که تعریفشان از آلودگی هوا اکسیدهای گوگرد و نیتروژن است اظهار می‌کنند که فضای سبز بر کاهش آلودگی هوا تاثیر ندارند.

    این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برخی متخصصان برای گرد و غبار و دی‌اکسید کربن تعریف جداگانه‌ای دارند و آن را جزو آلودگی هوا نمی‌دانند، تصریح کرد: این دسته از متخصصان معتقد هستند که آلودگی هوا شامل بخش‌هایی می‌شود که دی‌اکسید گوگرد و نیتروژن دارد. برخی دیگر نیز آلودگی هوا را شامل انواع آلاینده‌ها می‌دانند، به همین دلیل ضروری است آلاینده‌هایی که در آلودگی هوا اثرگذار هستند را تفکیک و بررسی کنیم تا بتوانیم نظر دهیم که فضای سبز بر کدام بخش از آلودگی تاثیر بیشتری و بر کدام بخش اثر کمتری دارد.

    این متخصص فضای سبز شهری افزود: ذرات معلق که عامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند نیز به‌ نوعی گرد و غبار محسوب می‌شوند. برخی گونه‌های فضای سبز که ساختار خاصی دارند مانند برگ‌های فرو رفته یا ناصاف و برگ‌هایی که روی آن‌ها پرز وجود دارد می توانند ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را به صورت جذب سطحی مهار کنند و باعث فرونشست این نوع از آلودگی‌ روی برگ‌ها شوند بنابراین فضای سبز می‌تواند روی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون اثرگذار باشد.

    نوری با تاکید بر اینکه فضای سبز نمی‌تواند بر آن بخش از آلودگی هوا که سبب تنگی نفس یا آلرژی می‌شود تاثیر بگذارد، گفت: هیچ کس منکر اثر فضای سبز بر محیط نیست ولی باید مشخص کنیم که این اثر دقیقا بر چه نقطه‌ای از محیط است.

    وی در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از گونه‌هایی که در تهران کشت می‌شود قابلیت جذب آلایندگی را ندارد،اظهارکرد:با توجه به شرایط شهر تهران باید در انتخاب گونه‌های گیاهی که اثر بیشتری بر ذرات معلق دارد، دقت کنیم تا جذب سطحی این مواد توسط فضای سبز افزایش پیدا کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو