فونیکسریمکسبهتام

جزئیات طرح جدید ترافیک پایتخت+ نرخ تردد و استثناها

عصر خودرو- اعضای شورای شهر تهران لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر را تصویب کردند.

جزئیات طرح جدید ترافیک پایتخت+ نرخ تردد و استثناها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، صبح امروز لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر تهران روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت و طی آن  اعضا بند به بند طرح را بررسی کرده و با ارائه پیشنهاداتی آن را به تصویب رساندند.

    بر اساس ماده یکم ، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به منظور اعمال مدیریت هوشمند بر تردد خودروها در محدوده شهر تهران و بر اساس این مصوبه ، از 15 فروردین ماه سال 97 نسبت به وصول عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های موضوع این مصوبه اقدام کند.

    اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آراء این ماده را تصویب کردند.

    همچنین بر اساس ماده دوم این لایحه عوارض تردد وسایل نقلیه در هر یک از محدوده‌های موضوع این مصوبه در هر روز برابر با حاصلضرب نرخ پایه به مبلغ 20 هزار تومان در ضریب مربوط به محدوده تردد، ساعت تردد، میزان آلایندگی، زمان پرداخت عوارض و ... محاسبه می‌شود که بر اساس این جداول ارائه شده ضریب مربوط به محدوده تردد در محدوده طرح ترافیک 1.5 خواهد بود.

    همچنین ضریب مربوط به ساعت اینگونه خواهد بود که اگر اولین تردد یا ورود از ساعت 6:30 تا 10 و آخرین خروج یا تردد قبل از 16 باشد ضریب یک و اگر اولین ورود 10 به بعد و آخرین خروج قبل از 16 باشد ضریب 0.7 خواهد بود. همچنین اگر اولین ورود 10 به بعد باشد اما خروج بعد از ساعت 16 باشد ضریب یک و اگر ورود 6:30 تا 10 باشد اما خروج بعد از ساعت 16 باشد ضریب 1.5 محاسبه خواهد شد.

    به گزارش ایسنا، بر اساس جدولی که در این لایحه است ضریب آلایندگی خودروهای برقی یا هیبریدی 0.1، ضریب خودروهای دارای معاینه فنی 0.8 و سایر وسایل نقلیه 1 خواهد بود.

    به پیشنهاد صدراعظم نوری مقرر شد که به عبارت "سایر وسایل نقلیه" در ضرایب معاینه فنی عنوان شود سایر وسایل نقلیه دارای معاینه فنی معمولی که با رای اکثریت آراء این ماده 2 نیز به تصویب رسید.

    همچنین اعضای شورای شهر پیشنهاد دادند که با توجه به تفاوت طول روز در نیمه اول و دوم سال به معاونت حمل و نقل شهرداری اجازه داده شود که ساعت اجرای طرح را منوط به شرایط فصل تغییر دهد.

    در تبصره 2 ماده 2 آمده است که شهرداری تهران مکلف است به منظور کنترل آلودگی هوا در شرایط وارونگی و تجاوز شاخص آلودگی از عدد 100 و همچنین رعایت سقف تعیین شده جهت ورود و تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مصوب به افزایش نرخ پایه حداکثر به میزان 50 درصد اقدام کند . این تبصره نیز با رای اکثریت آرا به تصویب رسید.

    همچنین بر اساس ماده سوم، عوارض تردد وسایل نقلیه برای جانبازان بالای 25 درصد، بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی با اعمال ضریب 0.5 (نیم) محاسبه می‌شود و همچنین وسایل نقلیه با پلاک ویلچر (ژ) نیز معاف از این عوارض خواهند بود.

    بر اساس پیشنهاد مسجدجامعی و تعدادی از اعضای شورا نرخ عوارض تردد برای خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری که فعالیت‌شان منطبق با آئین‌نامه‌ایست که در معاونت حمل و نقل و کمیسیون حمل و نقل شورا تایید خواهد شد از تخفیف 50 درصدی یا ضریب نیم برخوردار خواهند شد.

    اعضای شورای شهر  با اکثریت آراء به این ماده رای دادند.

    بر اساس ماده هشتم شهرداری تهران موظف شد به منظور جبران عوارض ناشی از ورود و تردد غیرمجاز خودروها در محدوده طرح ترافیک نسبت به شناسایی خودروها اقدام کرده و عوارض پرداخت نشده را به آخرین نشانی که در نزد اداره راهنمایی و رانندگی است اعلام کند و دارندگان خودرو نیز موظف هستند حداکثر ظرف 10 روز عوارض را پرداخت کنند.

     کلیات این لایحه امروز پس از بررسی به تصویب اعضای شورای شهر رسید و بر  این اساس شهرداری مکلف است که طرح جدید ترافیک را از 15 فروردین سال 97 تنها در محدوده طرح ترافیک فعلی اجرایی کند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو