فونیکسریمکسبهتام

آیا طرح ترافیک جدید در سال ۹۷ می تواند آلودگی هوا و ترافیک را کاهش دهد؟

عصر خودرو- طرح ترافیک جدید برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک ارائه شده، موضوعی که باید منتظر ماند و دید آیا قابلیت کاهش این دو معضل پایتخت را دارد یا خیر.

آیا طرح ترافیک جدید در سال ۹۷ می تواند آلودگی هوا و ترافیک را کاهش دهد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ اوسط دی ماه بود که شهرداری تهران تغییرات طرح ترافیک در سال 97 را اعلام کرد.

    در طرح جدید چند تغییر عمده دیده می شود که از جمله آنها تعیین سقف ورود به محدوده طرح، پرداخت عوارض برای ورود به محدوده طرح زوج و فرد، و همچنین اعمال تمهیداتی در خصوص چگونگی نحوه ورود و خروج به طرح برای ساکنان محدودi طرح ترافیک از جمله تغییراتی است که در طرح جدید دیده می شود.

    این طرح در حالی از طرف شهرداری تهران ارائه شد که پلیس راهور تهران هم تبصره هایی در خصوص اجرای این طرح داشت که در نهایت مسئولان شهرداری تهران اعلام کردند طرح ترافیک سال 97 با اصلاحاتی اجرایی می شود، اصلاحاتی که در آن نظر پلیس راهورهم که یکی از مخالفان طرح ابتدایی بود لحاظ شده است.

    سردار محمد رضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با الزامات پلیس در خصوص چگونگی اجرای طرح ترافیک در سال 97 می گوید: اولین الزام پلیس راهور این بود که هر طرحی که قرار است اجرا شود نباید میزان آلودگی منطقه مرکزی شهر تهران را افزایش دهد، دومین نکته ترافیک این منطقه نباید افزایش پیدا کند.

    سردار مهماندار ادامه داد:همچنین نباید فشار مضاعف از نظر تردد در شهر و مالی به مردم وارد شود و حتما باید حقوق افراد ساکن در محدوده طرح هم در نظر گرفته شود.

    وی گفت: در طرح جدید سهمیه های اقشار خاص از جمله کسانی که الزام ورود به محدوده طرح را دارند از جمله خبرنگاران حفظ شد، البته از 129 هزار مجوز روزانه ای که در قالب سهمیه سازمان ها صادر می شد 26 هزار سهمیه کسر شد تا مطمئن شویم که حتما طرح جدید می تواند میزان تراکم ترافیک و آلودگی هوا را در محدوده مرکزی شهر کاهش دهد.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود:نکته بعدی این بود که اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد در حال حاضر امکان پذیر نیست زیرا فشار مضاعف به ترافیک و ماموران پلیس وارد می شود و همچنین اخذ عوارض جانبی که قرار بود در طرح جدید برای افرادی که قصد تردد از حاشیه طرح زوج و فرد را داشتند برای پلیس دارای ابهام بود که و به طور قطع اعتقاد داریم که اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد ترافیک این منطقه را ملتهب خواهد کرد به همین دلیل شهرداری ملزم شد که طرح زوج و فرد مانند سال 96 بدون پرداخت اجرا شود.

    سردار مهماندار گفت: علی رغم اینکه ساعت اجرای طرح ترافیک شهر تهران از ساعت 17 به ساعت 19 تغییر پیدا کرد اما این الزام را در مقررات قرار دادیم که برای ساکنان محدوده طرح ترافیک این امکان وجود داشته باشد که بتوانند از ساعت 5 بعد از ظهر به بعد  وارد محدوده طرح شوند.

    یکی از ابهامات طرح، پیش بینی تمهیدات برای آسایش کسانی بود که ساکن محدوده طرح ترافیک هستند، اینکه چگونه آنها بدون جریمه از طرح خارج و دوباره به آن  وارد شوند؟

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص می گوید: شهرداری تهران ملزم شد که سامانه ای را تعریف کند تا تمامی ساکنان محدوده طرح ترافیک بتوانند اطلاعات خود را در آن ثبت کنند و براساس اطلاعاتی که در این سامانه ثبت و تایید می شود افراد ساکن در محدوده طرح از این امتیاز برخوردار شوند.

    پس از کش و قوس های فراوان در نهایت جزئیات این طرح نیز در شورای شهر به تصویب رسید و پیش بینی می شود که از نیمه دوم فروردین ماه اجرایی شود.

    اما تغییرات طرح ترافیک در سال 97 باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک می شود؟ موضوعی که باید منتظر ماند و تاثیرات اجرایی شدن طرح جدید را دید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط