فونیکسریمکسبهتام

ضعف عرضه خودروهای جدید در بازه پرتقاضا

عصر خودرو- بازه قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان در شرایطی پرتقاضاترین بخش از بازار خودروی ایران به‌شمار می‌رود که نه خودروسازان در قراردادهای پسابرجامی‌شان و نه وارد‌کنندگان در بازارسنجی خود، به این بازار ورود نکردند و گویا اصلا امکان چنین ورودی را نیز ندارند.

ضعف عرضه خودروهای جدید در بازه پرتقاضا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته، مشخص شده که بیش از 63 درصد از تقاضای بازار خودرو ایران، به بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان مربوط می‌شود. در این بازه قیمتی، پرتیراژترین خودروهای داخلی به چشم می‌آیند، خودروهایی که با وجود سطح کیفی نه چندان مناسب، به‌دلیل قیمت نسبتا پایین‌شان (در مقایسه با سایر محصولات)، در سبد خرید بخش اعظم مشتریان ایرانی قرار دارند. این حجم زیاد تقاضا در بازه قیمتی موردنظر اما در حالی است که عرضه‌کنندگان خودروی کشور در فعالیت‌ها و قراردادهای جدید خود، چندان میلی به عرضه محصولات جدید با سطح کیفی و قیمتی مناسب، نشان نداده‌اند. به‌عنوان مثال، در قراردادهای پسابرجامی تقریبا جایی برای خودروهای 25 تا 50 میلیونی دیده نشده، به جز یک مورد (رنو کوئید) که آن هم فعلا قطعی به‌نظر نمی‌رسد.

    اینکه چرا خودروسازان داخلی در قراردادهای پسابرجامی چندان وقعی به محصولات به اصطلاح ارزان نگذاشته‌اند، بیشتر به‌سلطه فعلی آنها بر بازار 25 تا 50 میلیونی‌ها مربوط می‌شود. در واقع خودروسازان داخلی ازآنجاکه به‌واسطه محصولات فعلی خود، دست بالا را در این بخش از بازار دارند، چندان واجب نمی‌بینند که محصولی جدید را (به واسطه قراردادهای پسابرجامی) در بازه موردنظر عرضه کنند. نکته دیگر اینجاست که با توجه به استانداردهای جدید و همچنین بالا رفتن هزینه‌های کلی تولید، تولید محصولی با سطح کیفی بالا و مجهز به استانداردهای روز، در سطح قیمتی پایین، چندان امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر اما وارد‌کنندگان نیز با توجه به افزایش نرخ ارز از یکسو و نرخ فعلی تعرفه از سوی دیگر و صد البته بالا بودن پایه قیمتی خودروهای خارجی، عملا اقدامی در راستای عرضه محصولات ارزان‌قیمت انجام نمی‌دهند.در واقع به‌نظر می‌رسد با توجه به سه مولفه موردنظر، عملا امکان عرضه محصولی وارداتی و استاندارد در بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان وجود ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو