فونیکسریمکسبهتام

معرفی کراس‌اوورهایی که زودتر از موعد وارد بازار شدند

زمان، مانع کراس‌اوورها

عصر خودرو -امروزه دیگر کراس‌‌اوورها بازار بیشتر نقاط جهان را تسخیر کرده و خودروسازان برای موفقیت هر‌چه بیشتر به سراغ طراحی و ساخت کراس‌اوورهای جدید می‌روند. موفقیت کراس‌اوورها در حقیقت از اواخر دهه ۹۰ میلادی آغاز شد، هرچند در آن زمان بیشتر تمرکز روی شاسی‌بلندهایی با توانایی آفرودی بالا بود و به کراس‌اوورهای شهری بها داده نمی‌شد. اما در هر صورت موفقیت امروزه کراس‌اوورهای شهری سبب می‌شود تا شکست برخی از نمونه‌ها برای ما کمتر قابل هضم باشد.

زمان، مانع کراس‌اوورها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب سعی داریم تا برخی از جالب‌ترین نمونه‌هایی را که به لطف ورود زودتر از موعد به بازار شکست خوردند، معرفی کنیم.

پونتیاک آزتک
بی‌شک پونتیاک آزتک یکی از زشت‌ترین خودروهای تولید‌شده در تاریخ است که بیشتر هم به دلیل همین ویژگی شناخته شده است. اما بیشتر نظرات و گفته‌ها در مورد این خودرو، حول همین ویژگی شکل گرفته و نکات مثبت این خودرو نادیده گرفته شده است. آزتک در سال 2000 و به عنوان یک کراس‌اوور شهری ارزان راهی بازار شد، اما امروزه می‌بینیم که نکات زیادی از طراحی به ظاهر زشت و ناموزون آن در کراس‌اوورهای امروز به کار گرفته می‌شوند. نمای عقب میتسوبیشی Eclipse Cross دقیقا الهام‌گرفته از پشت آزتک است. فرم چراغ‌های جلو که ترکیبی از یک چراغ اصلی کوچک کشیده در بالا و یک چراغ‌ بزرگ‌تر در پایین است نیز در خودروهای زیادی از جمله نیسان جوک دیده می‌شود. علاوه بر این، فضای داخلی و کابین آزتک نیز پر از فضاهای بار مناسب و متعدد و مواردی جالب همانند جا لیوانی روی طاقچه در صندوق و اسپیکرهای کنار صندوق عقب بود. الهام‌گیری کراس‌اوورهای امروزی از آزتک خود نشانگر زمان عرضه نامناسب این خودرو است.

AMC Eagle
در سال 1979 بود که شرکت AMC یکی از انقلابی‌ترین محصولات خود را روانه بازار کرد. این خودرو دودیفرانسیل که با نام ایگل شناخته می‌شود، براساس سایر محصولات AMC ساخته شده بود و در حقیقت نمونه کراس‌اوور چند سری از تولیدات AMC بود. ایگل در شکل‌های کوپه، سدان، استیشن واگن و هاچ‌بک تا سال 1987 تولید شد و در مناطق سردسیر آمریکا و کانادا طرفدارانی برای خودش دست و پا کرد، ولی هرگز یک موفقیت بزرگ برای این برند رو به زوال نبود. اما ایده ناب AMC تا مدت‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفت تا دوباره در اواخر دهه 90 آئودی و ولوو به سراغ آن رفتند و نمونه‌های کراس‌اوور استیشن واگن‌های خود را تولید کردند. امروزه خودروسازان زیادی هستند که در صورت نزدیک‌شدن به لبه پرتگاه و نابسامانی اقتصادی، طراحی و تولید کراس‌اوورها را در دستور کار قرار می‌دهند. این در حالی است که ایگل نتوانست AMC را نجات دهد و در نهایت هم از AMC، تنها برند جیپ باقی ماند و کرایسلر که مالک جدید این گروه بود، باقی محصولات را از خط تولید کنار گذاشت.

ماترا Rancho
مهندسان ماترا ایده ساخت خودرویی مابین یک استیشن واگن و یک شاسی‌بلند لوکس همانند رنجروور را داشتند که در نهایت در سال 1977 با نام رنچو معرفی شد. ماترا رنچو از نظر ایده و طراحی کلی شباهت غیر‌قابل‌انکاری به لندروور دیسکاوری داشت که در دهه 90میلادی معرفی شد‌ اما رنچو به دلایل متعددی نتوانست برخلاف دیسکاوری، موفق ظاهر شود. اول از همه کیفیت ساخت نسبتا پایین بود که در میان بیشتر محصولات ماترا امری مرسوم بود. مورد دوم قیمت بسیار بالایش بود که در حد و اندازه رنجروور بود. با این حال عملکرد فنی و جاداری رنچو نکاتی بودند که در کنار کابین لوکسش، آن را خودرویی مستحق موفقیت جلوه می‌دادند. رنچو کابین بسیار جادار و سواری نرمی داشت و به لطف ارتفاع مناسب کف خودرو از زمین، نه بسیار بالا بود که سوار و پیاده‌شدن به آن سخت باشد و نه آنقدر پایین بود که در مسیرهای صعب‌العبور دچار مشکل شود.

فولکس واگن گلف Country 4X4
نسل دوم واگن گلف یکی از برترین و پرفروش‌ترین هاچ‌بک‌های شهری جهان بود و فولکس واگن تصمیم گرفت تا نمونه کراس‌اووری برپایه آن بسازد. در حقیقت نیاز فولکس واگن به سنجیدن بازار خودروهای شاسی بلند، از جمله دلایلی بود که به سراغ ساخت چنین خودرویی رفت و در نهایت نیز محصول نهایی با نام گلف کانتری، در مناطق سردسیر اروپای مرکزی و غربی موفقیتی نسبی کسب کرد، اما تنها 7735 دستگاه از آن ساخته شد. برای ساخت این خودرو، ارتفاع گلف در حدود 21 سانتی‌متر بیشتر شده، یک سیستم انتقال نیرو به هر چهارچرخ توسط مهندسان شرکت Puch (زیرمجموعه دایملر و سازنده مرسدس بنز G) طراحی شد. با وجود تلاش‌های گسترده فولکس واگن برای افزایش اقبال عمومی نسبت به این خودرو، گلف کانتری چندان موفق نبود. این در حالی است که امروزه خودروسازان متعددی به ساخت نمونه‌های کراس‌اوور و شاسی‌بلند هاچ‌بک‌های خود روی آورده‌اند.

تویوتا ماتریکس / پونتیاک Vibe
تویوتا و جنرال موتورز در دهه‌های 80، 90 و اوایل قرن بیست‌و‌یکم، چندین محصول با پلت‌فرم مشترک عرضه کردند که در این میان شاید ناموفق‌ترین نمونه، تویوتا ماتریکس و پونتیاک وایب بودند. این دو کراس‌اوور کوچک شهری، ارتباط تنگاتنگی با پلت‌فرم تویوتا کرولا داشتند و حتی در برخی بازارها، نمونه ساخت تویوتا با نام کرولا ماتریکس عرضه می‌شد. ماتریکس و وایب خودروهایی کوچک و در عین حال جادار و اقتصادی بودند که با قیمتی مناسب و امکانات رفاهی قابل توجه، نیاز خانواده‌های متوسط را برآورده می‌کردند. علاوه بر این، ظاهر این دو جوان‌پسندتر از بیشتر رقبا بود و مواردی همانند گلگیرهای پلاستیکی نصب شده روی بدنه، از آسیب دیدن آن جلوگیری کرده، ظاهر جذاب‌تری به این دو می‌بخشید. با این حال بازار واکنش مثبتی به این دو خودرو نشان نداد و در ابتدا پونتیاک وایب و سپس تویوتا ماتریکس از بازار خداحافظی کردند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط