فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

تجربه رانندگی و بررسی موتورسیکلت آپاچی ۱۸۰ RTR؛ سفر با ققنوس هندی

عصر خودرو- در این مطلب به سراغ موتورسیکلت محبوب این روزهای بازار موتورهای نیکد در داخل کشور رفته‌ایم؛ موتورسیکلتی که بیش از ۲۶ هزار کیلومتر طی ۳ سال کارکرده است و حالا می‌توان نقاط ضعف و یا قوت آن را بهتر برای آنها که قصد خرید این موتورسیکلت هندی را دارند بازگو کرد.

تجربه رانندگی و بررسی موتورسیکلت آپاچی ۱۸۰ RTR؛ سفر با ققنوس هندی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶:۰۰
  •  کنسول طرح فیبرکربن آپاچی
  •  از بین رفتن رنگ دور رینگ
  • تجربه رانندگی و بررسی موتورسیکلت آپاچی 180 RTR؛ سفر با ققنوس هندی
  • سفر با ققنوس هندی
  •  کیفیت نامناسب برچسب‌ها
  •  کمک فنر عقب
  •  جای دست برای ترک عقب

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، هدف ما از تست و بررسی نسل دوم آپاچی 180 RTR مجهز به ABS ضمن نمایان‌کردن توانایی‌های این ققنوس هندی طی 26 هزار کیلومتر، بررسی دقیق جزء به جزء قطعات مصرفی و همچنین استهلاک موتورسیکلت در طی این مدت است.

شمایل ظاهری
با ورود محصولات TVS  و همچنین باجاج کشور هند به ایران، این موتورسیکلت از لحاظ ظاهری توانست انقلاب بزرگی در بازار کشور ایجاد کند چرا‌که تا پیش از ورود موتورهای نیکد به طور فراگیر موتورسیکلت‌های بازار کشور به دو دسته 125سی‌سی CDI  یا CG و موتورهای وارداتی سنگین تقسیم می‌شدند. اما با ورود موتورهای نیکد و در رأس آنها مدل‌های مختلف آپاچی این بازار جان دوباره‌ای گرفت. در مورد ظاهر جذاب و گیرای این موتورسیکلت که حتی هنوز بعد از چند سال تغییر محسوسی هم تجربه نکرده هیچ خرده‌ای نمی‌توان گرفت خصوصا کله چراغ تیز و بدنه‌ای مملو از خطوط تهاجمی جای هیچ انتقادی را از این ققنوس زیبا باقی نمی‌گذارد؛ خصوصا که در این بازار آشفته که قیمت‌ها روز‌به‌روز در حال افزایش است و با قیمتی در حدود 6 میلیون تومان از لحاظ ظاهری حداقل می‌تواند بهترین انتخاب باشد.
موتورسیکلت انتخابی ما با اینکه بیش از 3 سال از عمر آن می‌گذرد، همچنان از قطعات بدنه اصلی بهره می‌برد. در مورد ظاهر این موتورسیکلت باید گفت برچسب‌های آپاچی و RTR در دو سمت باک کمی دچار نقص شده‌اند و زین موتورسیکلت آسیب جدی‌ای ندیده است به جز رنگ آن‌ که کمی براقی خود را از دست داده است. البته ‌روی فلاپ زیر پیشرانه اثراتی از خراش نیز دیده می‌شود که ناشی از عبور این موتورسیکلت از موانع بلند است. رنگ دور رینگ‌ها نیز کمی ریخته است اما در کل همچنان سالم هستند که فارغ از کیفیت قابل قبول این نماینده آپاچی، سلیقه مالک در نگهداری این موتورسیکلت هم در این مورد بسیار دخیل است. کنسول و نمایشگرها نیز با تلفیقی از تکنولوژی آنالوگ و دیجیتال همچنان بدون عیب کار می‌کنند ضمن آنکه ظاهر اسپرت و طرح فیبرکربن آن نیز جالب به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی
در مورد سیستم تعلیق این موتورسیکلت باید گفت کمک‌های گازی عقب با اینکه عملکرد تقریبا مناسبی داشتند اما به نظر باید به‌زودی با نمونه جدید خود تعویض شوند ضمن اینکه باید گفت کمک‌های تلسکوپی جلو هنوز دچار مشکل خاصی نشده‌اند. لاستیک‌ها هم هنوز همان تایرهای فابریک هستند و تایر عقب نیز حدود 60 درصد آج داشت که تایر جلو در وضعیت بهتری قرار داشت. زنجیر چرخ نیز مرتب روغن‌کاری شده و صدای نرم و روانی دارد. همچنین ترمزها نیز عملکرد مناسبی دارند و سیستم ABS ترمز جلو و عقب هنوز دچار مشکل خاصی نشده‌اند و لنت‌های آنها همچنان نمونه فابریک هستند. اما در مورد پیشرانه نیز باید گفت قلب تپنده آپاچی 180 دارای پیشرانه‌ای با حجم دقیق 177.4 سی‌سی با توان 17 اسب بخار و گشتاور 15.5 نیوتن‌متر به همراه گیربکس 5 دنده با سیستم خنک‌شونده هوا‌خنک و یک کاربراتور ساده پیستونی و سیستم استارت الکتریکی - هندلی با میزان مصرف متوسط سوخت 3.2 لیتر در هر 100کیلومتر است. روغن پیشرانه نیز به صورت مرتب و پس از طی هر 5000 هزار کیلومتر تعویض شده ‌و تا‌کنون پس از 3 سال و طی مسافت بیش از 26 هزار کیلومتر هیچ‌گونه مشکلی نداشته است. در پایان باید خاطرنشان کرد که در صورت داشتن بودجه کافی خرید این موتورسیکلت چه به صورت کارکرده و چه صفر‌کیلومتر پیشنهاد بسیار ایده‌آلی برای رانندگی درون شهری است. در پایان مطلب از آقای امین حسنخانی بابت در اختیار گذاشتن موتورسیکلت خود برای تهیه این مطلب کمال تشکر را داریم.

نوشته و عکس: محمد ملکی‌زاده

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط