فونیکسریمکسبهتام

اپلیکیشن به‌جای پارکبان

عصر خودرو- تجربه‌های همیشه شکست‌خورده پارکومتر و پارکبان که در این سال‌ها قرار بود منبع درآمدی برای شهر و شهرداری باشد و هیچ‌وقت موفق نشد، قرار است از سال آینده با اپلیکیشن جایگزین شود.

اپلیکیشن به‌جای پارکبان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شرق ،  این خبر را روز گذشته افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران، اعلام کرد.
    براساس بودجه پیشنهادی سال ٩٧ درآمد شهرداری از پارک حاشیه خیابان هزار میلیارد تومان تعیین شده است.
    نیمه‌های دهه ٨۰ و در اوایل دوران فعالیت سردار محمدباقر قالیباف در شهر تهران، توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای در خیابان‌های اصلی شهر تهران صورت گرفت که اتفاقا پیمانکار آن هم بنیاد تعاون ناجا بود.
    خیابان‌ها تقسیم شدند و افرادی هم به نام «پارکبان» در خیابان‌ها جای پارک‌ها را به مردم می‌دادند و مبلغی را همراه با قبض می‌گرفتند.
    حضور این افراد در شرایطی بود که بسیاری از دستگاه‌های پارکومتر قدیمی یا ازکارافتاده بودند یا به‌واسطه پیشرفت تکنولوژی و نبود امکانات الکترونیک در سطح شهر امکان استفاده از آنها با کارت‌های شهروندی یا کارت‌های بانکی وجود نداشت و ردوبدل‌شدن پول نقد هم مشکلات زیادی به همراه داشت.
    با وجود این شرایط ادامه پیدا کرد و این پول نقد بود که بین شهروندان و پارکبان‌ها رد و بدل می‌شد.
    در این موقعیت‌ها این شهروندان بودند که به‌خاطر جای پارک در خیابان مجبور بودند هرچه را پارکبان می‌گوید گوش دهند و کنار بیایند و البته در بسیاری از موارد هم کار به درگیری لفظی یا فیزیکی بی انجامد.
    یکی از مهم‌ترین تخلفات پارکبان‌های شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب، انحصاری‌کردن جای پارک‌ها برای افرادی خاص یا اصلا پیش‌فروش‌کردن جای پارک یک خیابان بود.
    این شرایط ادامه داشت و در این سال‌ها معاونت ترافیک شهرداری تهران، اعضای شورای شهر و پلیس راهور در این موردِ خاص، اقدامات و اعتراضاتی داشتند، اما فعالیت این پارکبان‌ها در خلأ فعالیت دستگاه‌های پارکومتر و سیستمی اقناع‌کننده هنوز هم ادامه دارد.
    البته پلیس راهور از سال گذشته بارها اعلام کرده است هزینه نقدی برای پارک حاشیه‌ای خودرو که از سوی پارکبان‌ها دریافت می‌شود، غیرقانونی است.
    مهدی چمران، رئیس شورای وقت در دوره قبل شورای شهر تهران در نقد این اقدامات بارها صحبت کرد، اما این اظهارات در فضای رسانه‌ای ربطی به کف خیابان نداشت و آنچه برای مردم در خیابان‌ها وجود داشت، الزام پرداخت پولی به افرادی به‌عنوان پارکبان بود که مجبور بودند خودرویشان را به او بسپارند و بروند.
    حالا و در دوره جدید مدیریت شهری که اصرار زیادی به کسب درآمد از چنین محل‌هایی وجود دارد، شهرداری تهران تصمیم گرفته است در عین ساماندهی این وضعیت، محل درآمدی پایدار برای خود تأمین کند.
    محمد علیخانی، معاون نظارت شورای شهر تهران، در گفت‌وگویی با ایلنا در تشریح این وضعیت جدید و اقدام شهرداری تهران، گفته است: «تاکنون فقط پارکومتر و پارکبان مطرح بوده، اما پارکومتر در همه‌جای دنیا منسوخ شده است، چراکه با توجه به اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه و امکاناتی که در اختیار مردم قرار می‌دهد، دیگر کسی از پارکومتر استفاده نمی‌کند.
    مقوله پارکبان‌ هم که دیگر قابلیت اجرا ندارد. استفاده از اپلیکیشن پیشنهاد شوراست و بی‌شک شهرداری در طرح خود از آن استفاده خواهد کرد».
    تهران که در سال‌های گذشته همواره از کمبود پارکینگ و تخلفات گسترده در تأمین‌نشدن پارکینگ رنج برده، بخش زیادی از کمبود پارکینگ را به سمت پارک حاشیه‌ای که حدود یک میلیون جای پارک است، برده و اکنون به شکلی رسمی دارد این وضعیت را به موقعیتی درآمدزا تبدیل می‌کند.
    رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران، می‌گوید ساماندهی‌نکردن پارک حاشیه‌ای روزانه 11 میلیارد تومان خسارت به پایتخت وارد می‌کند و جای سؤال دارد؛ خرید و نصب 11 هزار پارکومتر و درآمدی که شرکت‌های پیمانکاری پارکبان از فروختن خیابان‌های پایتخت کسب کردند، چه شد؟
    افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران، می‌گوید: در طرح تفصیلی نزدیک به یک میلیون پارک حاشیه‌ای داریم، اما متأسفانه رقمی که تابه‌حال ساماندهی شده، بسیار پایین است و قابل مقایسه با این یک میلیون نیست.
    طرحی که قرار است شهرداری براساس مصوبه شورا ارائه دهد، مربوط به درآمدزایی از پارک حاشیه‌ای معابر اصلی است و مربوط به کوچه‌ها نمی‌شود.
    شورا در این راستا درآمد و هزینه را هم در بودجه دیده است و تبصره‌ای به ردیف درآمدهای شهرداری اضافه شده که شهرداری باید سالانه از پارک حاشیه‌ای حدود هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.
    این رقم برای سال اول بسیار چشمگیر است و شهرداری باید بتواند خود را به این عدد نزدیک کند.
    حبیب‌زاده با اشاره به بودجه 17هزارو 500 تومانی شهرداری، درآمد هزار میلیارد تومان از پارک حاشیه‌ای را قدمی مثبت در راستای درآمدزایی پایدار دانست و گفت: اگر شهرداری بتواند از این طریق درآمد پایدار کسب کند، به رقم چشمگیری دست یافته است.
    هم‌زمان با تصویب هزینه‌های بودجه 97 این تبصره نهایی خواهد شد، البته در بحث هزینه‌کرد این هزار میلیارد تومان حرف و حدیث وجود دارد.
    حبیب‌زاده در تشریح کاربردهای این اپلیکیشن گفت: این اپلیکیشن‌ محل دقیق پارک و مبلغ و هزینه را مشخص می‌کند و شهروندان می‌توانند به‌راحتی هزینه پارک خود را از طریق اپلیکیشن پرداخت کرده و پلیس نیز وقتی به محل پارک مراجعه کند برایش مشخص خواهد شد که چه کسی هزینه را پرداخت کرده و چه کسی پرداخت نکرده و باید جریمه دهد.
    البته اینکه هزینه باید چطور محاسبه شود هنوز به‌طورکامل مشخص نیست و اصولا بر مبنای زمان است و هیچ عددی نمی‌توان درباره قیمت آینده پارک حاشیه‌ای اعلام کرد.
    او قدم بعدی را افزایش قیمت پارک حاشیه‌ای و کاهش قیمت پارکینگ دانست و افزود: اگر به تعداد کافی در شهر پارکینگ داشته باشیم، وارد مرحله دوم می‌شویم که معمولا قیمت پارک حاشیه‌ای بسیار بالا و قیمت پارکینگ بسیار پایین می‌رود و در نتیجه مردم تشویق می‌شوند از پارکینگ استفاده کنند و از پارک حاشیه‌ای فقط در مواقع کار ضروری استفاده خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو