فونیکسریمکسبهتام

در همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز مطرح شد؛

تعطیلی۱۳روزه مدارس بدلیل آلودگی هوا

تاکیدسازمان محیط زیست برای کاربردی‌کردن دستاوردهای فناورانه

عصر خودرو- رییس سازمان محیط زیست تعطیلی ۱۳ روزه مدارس و تنفس مردم در هوای سمی را از چالش‌های زیست محیطی کشور دانست و گفت: به دلیل محدودیت منابع آب جلوگیری از توسعه فضاهای سبز در کلان‌شهرها را پیشنهاد داده‌ایم.

تعطیلی۱۳روزه مدارس بدلیل آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا،  دکتر عیسی کلانتری امروز در دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون سوز و نفت با تاکید بر اینکه حال محیط زیست خوب نیست، افزود: محیط زیست با تغییرات اقلیمی، خشکسالی و تبعات ناشی از آن درگیر است و نمی‌توان آینده بهتری را برای محیط زیست پیش‌بینی کرد.

    وی با بیان اینکه مردم کلان‌شهرها 90 روز از 300 روز سال را با هوای سمی روبه‌رو بودند، اظهار کرد: علاوه بر آن مدارس کشور 13 روز تعطیل بودند که این تعطیلی به دلیل آلودگی موتورهای خودروها بوده است.

    وی با بیان اینکه بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که سالیانه 7 میلیارد دلار بابت ما به‌التفاوت بنزین ایرانی و خارجی صرف می‌شود، ادامه داد: مردم باید  خسارات بهداشتی و روانی آن را تحمل کنند؛ اما تا کی باید از مخربان بزرگ محیط زیست حمایت شود.

    رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه با ده‌ها میلیارد دلار خسارت جانی خودروهای غیر استاندارد داخلی مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: در سال 69 وزیر صنایع سنگین وقت، لایحه‌ای را مصوب کرد که بر اساس آن ظرف 5 سال خودروهای داخلی اصلاح شوند و بعد از آن این قانون لغو شود، ولی متاسفانه به دلیل بی‌توجهی این قانون بعد از گذشت 27 سال هنوز حاکم است.

    وی با اشاره به رویکرد صنایع خودروسازی به فناوری‌های داخلی با تاکید بر اینکه خودروسازان به فناوری‌های داخلی فرصت نفس کشیدن نمی‌دهند، اضافه کرد:‌ رانت، انحصار،‌ تخریب محیط زیست، تخریب  سلامت افراد و تعطیلی کشور از جمله تبعات این رویکرد است و ما همچنان انتظار داریم جوانان و محققان دگراندیش در مقابل خودروهای سنتی فرصت فکر کردن خواهند داشت.

    رییس سازمان محیط زیست به نمونه‌ دیگری اشاره کرد و گفت:‌ یکی دو سال قبل شرکتی اعلام کرد که حاضر است کل تاکسی‌های شهر را به صورت مجانی تعویض کند و در مقابل ظرف مدت پنج سال ما به‌التفاوت بنزین به این شرکت در قالب نفت خام تحویل داده شود، ولی اجازه نفس کشیدن به این شرکت داده نشد.

    وی با اشاره به عملکرد کشور در مقابل توسعه خودروهای غیر بنزینی و برقی، گفت:‌ از 50 سال گذشته خودروسازان سنتی فعالیت خود را با تولید پیکان آغاز کردند؛ یعنی در زمانی که کارگران کره‌ای در ایران، در جاده‌های کشور رانندگی می‌کردند. حال باید این سوال پرسیده شود که چرا علی‌رغم قول‌های داده شده و مصوبه‌های به تصویب رسیده نسبت به سلامت مردم فکری نمی‌شود.

    به گفته رییس سازمان محیط زیست، صنعتی که 70 هزار گردش مالی دارد، اجازه نفس کشیدن را به سایرین نمی‌دهد و ما امید داریم که فناوری‌هایی که عرضه شده است، در کشور رونق ایجاد کند.

    کلانتری با اشاره به اینکه محیط زیست کشور ازچند جنبه مورد تهدید است، افزود: در زلزله کرمانشاه 700 نفر کشته شدند که جای تاسف دارد؛ اما از سوی دیگر بر اساس اعلام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت 20 هزار نفر بر اثر آلودگی‌های ناشی از گازهای خودرو در سال جان خود را از دست می‌دهند.

    وی با اشاره به 16 هزار نفر کشته بر اثر تصادفات جاده‌ای، گفت: وضعیت محیط زیست قابل داوم نیست، حال اگر فشارهای این چنینی وارد شود، قادر به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن نخواهیم بود.

    معاون رییس جمهور با اشاره به کیفیت سوخت‌های مورد استفاده در خودروها، گفت: در زمستان بخش عمده‌ای از آلودگی‌های هوای کلان‌شهرها ناشی از خودروهای فرسوده و دیزلی هستند؛ اما با گرم شدن هوا خودروهای بنزینی جای این خودروها را می‌گیرند.

    وی با بیان اینکه سیاست رییس ‌جمهوری جلوگیری از آلودگی هوا است، افزود:‌ کاهش آلودگی هوا با تعارف انجام نمی‌شود، این در حالی است که با حمایت از خودروسازان از حقوق مردم جلوگیری می‌کنیم.

    وی بیان اینکه با چنین سیستمی محیط زیست نمی‌تواند دوام بیاورد، گفت:‌ محیط زیست شکننده است و دوام چنین فشاری را ندارد و از سوی دیگر شاهدیم قادر به توسعه فضای سبز به دلیل کمبود آب نخواهیم بود.

    به گفته رییس سازمان محیط زیست، سازمان محیط زیست پیشنهاد داده به دلیل محدودیت منابع آب از توسعه فضای سبز جلوگیری شود.

    وی، سازمان محیط زیست را مسؤول حفظ حقوق نسل‌های آینده توصیف کرد و گفت: ولی با این چنین سیاست‌های حاکمی قادر نیستیم که حقوق نسل‌های آینده را حفظ کنیم.

    وی با اشاره به وضعیت ذرات آلوده‌کننده در کلان شهرها، اظهار کرد:‌ بررسی‌ها نشان داد که تهران در یک ماه گذشته آلوده‌ترین شهر کشور نبوده، بلکه کلان‌شهرهایی مانند تبریز،‌ ارومیه، سنندج و اهواز در صدر جدول بوده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو