فونیکسریمکسبهتام

خودروهایی که به جیب صاحب خود امداد می رسانند

عصر خودرو- دیدن افرادی که خودروهایشان را به جای بردن با یدک کش با روش هایی بکسل می کنند که چندان استاندارد نیست، این روزها گویا دارد در شیرازعادی می شود که دلیل آن هزینه های گزافی است که صاحبان امدادخودروها طلب می کنند.

خودروهایی که به جیب صاحب خود امداد می رسانند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، یک شهروند در حال بکسل کردن خودرو سانحه دیده خود با طناب پلاستیکی در یکی از خیابان های شیراز بود که در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره دلیل این اقدام، گفت:در بولوار سفیر با خودرویی دیگر تصادف کردم که هر دو خودرو دچار نقص شدند و قادر به حرکت نبودند که در تماس با تعدادی یدک کش، آنها قیمت های سرسام آور و غیر منطقی گفتند که به صرفه نبود.
    این شهروند شیرازی که خود را کامبیز ناصری معرفی کرد، افزود: از بولوار سفیر تا تعمیرگاه مورد نظر در بولوار امیرکبیر حدود 300 متر فاصله بود که خودروهای یدک کش یا به اصطلاح امدادخودرو قیمت های بین 150 هزار تا 250 هزار تومان طلب کردند که تصمیم گرفتم با یکی از اقوام تماس بگیرم و با خودرو او اتومبیل سانحه دیده را با استفاده از طناب تا تعمیرگاه بکسل کنم.
    در گفت و گوی خبرنگار ایرنا با تعدادی از رانندگان شیرازی اغلب آنها از قیمت حمل خودرو توسط یدک کش ها گلایه داشتند و آن را گران توصیف می کردند و معتقد بودند که نظارت کافی بر عملکرد یدک کش ها در شیراز انجام نمی شود.
    سوء استفاده برخی افراد درمواقع بروز حادثه و مشکل که نیاز به خدماتی ضروری می شود، شاید برای خیلی از مردم تصویری آشنا و تکراری باشد، زمانی که بر اثر رخداد و حادثه ای که در پی آن خسارت مالی و یا جانی برای افراد ایجاد شده برخی افراد سودجو از این موقعیت درماندگی سوء استفاده و برای ارائه برخی خدمات بهایی نجومی را به زیان دیده تحمیل می کنند.
    برخی مشاغل و خدمات به دلیل آنکه در زمان بروز حادثه و بحران نیاز به خدمات دهی آنها برای مردم فوریت می یابد که باید کنترل دقیق تری بر نحوه عملکرد آنها اعمال شود.
    با توجه به افزایش شکایت ها و نارضایتی مردم از نوع عملکرد اکثر یدک کش های امدادی(امدادخودرو)، لزوم ساماندهی و نظارت بر این گروه لازم و ضروری به نظر می رسد.
    بعضی مشاغل و خدمات مثل امداد خودرو، آمبولانس، یدک کش و نظایر اینها جزو آن دسته از خدماتی است که مردم در هنگام بروز حادثه و مشکل به آنها نیاز دارند.
    خبرنگار ایرنا درتماس با شماره تلفن چند یدک کش قیمت حمل خودرو سواری از مسیری مشخص به مکانی دیگر در داخل شهر شیراز را درخواست کرد که مسافت آن کمتر از یک کیلومتر بود که با مبالغ 100 هزار تا 300هزار تومان مواجه شد. در صورتی که حداکثر قیمت حمل اتومبیل در این شهر طبق نرخنامه مصوب 50 تا 60 هزار تومان است و این امر گواه نبود نظارت کافی بر فعالیت این گروه است.
    طبق اعلام مراجع قضایی برخی سرقت های خودرو نیز به وسیله یدک کش ها صورت می‌گیرد که این نیز یکی از نتایج عدم ساماندهی این واحد خدماتی است.

    70 درصد یدک‌ کش‌های شیراز غیرمجاز و متفرقه است
    نایب رئیس اتحادیه حمل و نقل شیراز در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا گفت: متأسفانه در زمینه سازماندهی یدک کش‌های کلانشهر شیراز، مسئولان بالادستی همکاری مناسبی انجام نمی دهند.
    کمال رحیمی بهی افزود:علی رغم پیگیری مداوم این اتحادیه بامراجع مربوط در سه ماه گذشته پیرامون نصب برچسب مخصوص روی در خودروهای امداد که تحت پوشش هستند و شناسایی متخلفانی که مردم را نقره داغ می‌کنند، متأسفانه تاکنون به دلیل همکاری نکردن، موفق به انجام این اقدام نشده‌ایم.
    وی با تأکید بر تشکیل جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوط گفت: لازم است طرحی مصوب شود و مطابق آن خودروهایی که از اتحادیه پروانه دارند، مجهز به برچسب در بغل، نصب نرخنامه مصوب و صدور مجوز فعالیت شوند.
    رحیمی بهی بیان کرد: بیش از 70درصد یدک کش های شهر شیراز غیرمجاز و متفرقه هستند و حتی به صورت روزانه از شهرهای اطراف به شیراز می‌آیند و مردم را نقره داغ می‌کنند.

    ** راه حلی که نیاز به همکاری پلیس دارد
    وی افزود: وقتی یدک کشی مجوز و برچسب دارد، موظف است طبق نرخنامه فعالیت کند نه مثل وضعیت کنونی که اغلب تا چهار برابر بیشتر از نرخ مصوب از مردم وجه دریافت کنند.
    نایب رئیس اتحادیه حمل و نقل شیراز بیان کرد: بارها مردم به اتحادیه مراجعه و شکایت خود را مطرح کرده اند ولی به دلیل نداشتن پروانه و برچسب نمی‌توانیم خودرو متخلف را شناسایی و با آن برخورد کنیم.
    رحیمی بهی ادامه داد: هر ماه حداقل 30مورد شکایت نسبت به قیمت به این اتحادیه ارجاع داده می‌شود و این در حالی است که آمار واقعی تخلفات در این خصوص بسیار بیشتر از این تعداد است.
    وی با اشاره به روند موجود برای ساماندهی یدک کش‌ها افزود: در حال حاضر اکثر خودروهایی که قبلاً کارت وانت داشته اند، با تغییر وضعیت دادن و گرفتن کارت امدادخودرو اقدام به یدک کشی در سطح شهر می کنند.
    نایب رئیس اتحادیه حمل و نقل شیراز گفت: با استناد به شکایت های مطرح شده در هفته گذشته، یک خودرو توسط یکی از این یدک کش ها از فلکه هنگ به میدان معلم منتقل شده و راننده یدک کش 230 هزار تومان پول دریافت کرده، در صورتی که طبق نرخنامه هزینه این جابه‌جایی حداکثر 50 هزار تومان بوده است.
    رحیمی بهی با تاکید بر لزوم افزایش همکاری مراجع مربوط برای ساماندهی اینگونه مشاغل اضافه کرد: اگر همکاری و تعامل سازنده بین ارگان های مربوط افزایش پیدا کند و پلیس وسایل فاقد برچسب و مجوز را سریعاً توقیف کند، کمتر از چهار روز این هرج و مرج به صفر خواهد رسید.
    وی بیان کرد: اگر همکاری انجام و برچسب ها و مجوزها صادر شود، دیگر خودرویی جسارت انجام تخلف را نخواهد داشت و تمام این مشکلات نظیر تخلف و حتی سرقت اتومبیل به وسیله یدک کش که در مواردی سابقه دارد برطرف می شود.
    نایب رئیس اتحادیه حمل و نقل شیراز با اشاره به تخلف برخی صاحبان آمبولانس‌های حمل جنازه گفت: برخی از این خودروها نیز به دلیل عدم نظارت کافی از ناراحتی صاحبان عزا سوء استفاده کرده و مبالغ هنگفتی به جیب می‌زنند که لازم است بر کار آنها نیز نظارت بیشتری صورت گیرد.
    وی با اشاره به اینکه بالاترین نرخ مصوب برای حمل خودرو در داخل شهر شیراز 50هزار تومان است، گفت:80درصد این یدک کش‌ها متعلق به برخی افراد در ارگان‌های دولتی یا وابستگان آنهاست که بدون هماهنگی اتحادیه مبادرت به فعالیت و جابه‌جایی اتومبیل ها می‌کنند.
    رحیمی بهی بیان کرد: اتحادیه نسبت به اعلام نرخ های مصوب به تمام دفاتر مجاز اقدام کرده و آنها موظف هستند طبق این نرخ ها خدمات ارائه کنند و تاکنون نیز شکایتی از این دفاتر که زیر نظر اتحادیه هستند گزارش نشده و عمده شکایات از فعالان غیر مجاز است.

    ** راه حل پلیس
    سرهنگ عباس عباسی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس دراین زمینه گفت: هنگام بروز تصادف یا حادثه برای خودروها اگر صاحبان چنین وسایلی با پلیس 110 تماس بگیرند وتقاضای خودرو امدادی کنند، پلیس شماره تلفن خودروهای مجاز دارای مشخصات را به متقاضیان اعلام می کند.
    وی در مصاحبه با ایرنا افزود:‌خودروهای امداد را که پلیس به این طریق معرفی می کند، مجاز و دارای کد هستند.
    عباسی ادامه داد:اگر اتحادیه حمل و نقل بار خواستار برخورد با خودروهای امداد غیر مجاز است ابتدا مشخصات یدک کش های مجاز را به ما اعلام کند و سپس در نشست مشترک خواهیم توانست روش مقابله با یدک کش های غیر مجاز را مشخص و اجرا کنیم بنابر این پلیس آمادگی دارد به این وضع سرو سامان دهد.
    به نظر می رسد هم اتحادیه حمل و نقل شیراز و هم پلیس راهنماییی و رانندگی فارس هر دو آماده برچیدن بساط متخلفان در زمینه حمل خودروهای حادثه دیده هستند که لازمه تحقق آن اقدامات عملی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو