فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

آکسور نسل سوم در قالب کشنده کاماز ۵۴۹۰؛ سرباز روسی با تجهیزات آلمانی

عصر خودرو- کاماز از جمله شرکت‌های معروف و مطرح روسی در بازار‌های دنیا خصوصا شرق اروپاست که ساخته‌های نظامی آن نیز به افزایش این شهرت کمک کرده است.

آکسور نسل سوم در قالب کشنده کاماز ۵۴۹۰؛ سرباز روسی با تجهیزات آلمانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، از دیرباز محصولات این شرکت در کشورمان  عرضه می‌شد که در دهه گذشته با ورود نمایندگی رسمی آن، عرضه محصولات کاماز به صورت رسمی‌تر صورت گرفت. اما با مشکلاتی که بعدها برای نماینده کاماز در کشورمان پیش آمد، عرضه محصولات این خودروساز نیز متوقف شد تا اینکه نماینده جدید کاماز در کشورمان با نام تایماز خودرو آذربایجان، قصد دارد این بار محصولات مدرن کاماز را در بازار کشورمان عرضه کند.

کاماز 5490‌
در حدود سال 2011 بود که کاماز در نمایشگاه خودرو‌های تجاری مسکو اقدام به نمایش 2 محصول جدید خود با نام‌های 5490 کرد که هر چند در نام مشترک بودند اما در نمای داخلی و خارجی با وجود اینکه هر دو بر اساس آکسور نسل سوم ساخته شده بودند، تفاوت‌های آشکاری داشتند. کاماز از همان سال فعالیت‌های خود را با ‌همکاری مرسدس بنز افزایش داد تا اینکه اقدام به عرضه آکسور تغییر‌یافته‌ای به نام 5490 کرد که در سال 2017 نیز نمونه دو‌دیفرانسیل آن را که در محور جلویی دارای سیستم رانش هیدرولیکی است‌، ‌به نمایش گذاشت. می‌توان گفت کاماز 5490 عینا همان آکسور نسل سوم است که به گفته مدیران مجموعه تایماز خودرو، تمام قطعات آن کاملا آلمانی و با همان کیفیت اصلی تهیه می‌شود. حتی این کشنده تا حد زیادی از نظر سیستم‌های کمک راننده نیز شبیه به نمونه‌های اصلی است که در مدل‌های آکسور عرضه شده در کشورمان، دیده نمی‌شوند. با توجه به علاقه‌ای که سنگین‌سواران و علاقه‌مندان به این صنعت در کشورمان به نام مرسدس بنز دارند و خصوصا آکسور را از کم‌استهلاک‌ترین کشنده‌های بازار می‌دانند، کاماز 5490 نیز می‌تواند با در اختیار داشتن این مشخصات به شرط تشکیل زنجیره‌ای مناسب از خدمات پس از فروش و تامین قطعات و تعمیرکاران، فروش بالایی را نصیب خود کند.

مشخصات فنی ‌
همان‌طور که گفته شد، در کاماز 5490 دقیقا با آکسور نسل سوم روبه‌رو هستیم. پیشرانه همان موتور 6 سیلندر خطی 12‌لیتری معروف OM457LA است که ‌روی آکسور‌های نسل قبل نیز نصب بود و پیشرانه‌ای ساده با قدرت و گشتاور تولیدی بالاست که استهلاک پایین آن، مهم‌ترین فاکتور معرفی این پیشرانه است. این موتور که در کاماز 5490 به استاندارد آلایندگی یورو 5 +EEV رسیده است و سیستم تزریق سوخت آن از تکنولوژی بلوتک مرسدس بنز بهره می‌برد، بالاترین قدرت و گشتاوری برابر با 428 اسب بخار در دور موتور 1900 دور در دقیقه و 2100 نیوتن‌متر در دور 1100 rpm دارد که از این نظر با نمونه نسل قبلی مشابه است. اما در بحث گیربکس، شرکت تایماز خودرو تصمیم دارد تا در کنار گیربکس 16 سرعته تقه‌ای معروف آکسور، یک نمونه 12 سرعته اتوماتیک ساخت ZF را نیز برای خریدارانی که به دنبال گیربکس اتوماتیک هستند، در دسترس قرار دهد. ضمن اینکه این خودرو دارای اینتاردر هیدرولیکی نیز خواهد بود تا در کنار ترمز‌های قدرتمند آن که به صورت دیسکی و دارای سیستم‌های ضد‌قفل ABS و ترمز الکترونیکی EBS است، خیال راننده از یک توقف سریع و کوتاه راحت باشد.
در بخش‌های الکترونیکی که به کمک راننده خواهند آمد، همچنین سیستم ضد‌لغزش ASR، برنامه کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS نیز دیده می‌شوند. ضمن اینکه این خودرو به سیستم کنترل تعلیق بادی ECAS نیز مجهز است که وظیفه آن کنترل بازی‌های بدنه در عبور از دست‌انداز‌های مسیر و سر پیچ‌ها با کمک سیستم تعلیق بادی آن است تا خودرو همیشه دارای بالاترین ثبات در حین حرکت باشد. در لیست تجهیزات این خودرو همچنین سیستم تعلیق بادی در محور عقب، بادگیر‌های سقفی و جانبی شاسی، صندلی‌های بادی با گرمکن و زیرآرنجی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دو مخزن 400 لیتری برای سوخت و... نیز دیده می‌شود.

نویسنده: مهندس علیرضا داودی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو