فونیکسریمکسبهتام

مدیر عامل شرکت ملی گاز مطرح کرد:

مینی ال‌.ان‌.جی جایگزین سی‌.ان‌.جی در صنعت حمل ونقل می‌شود

عصر خودرو- عراقی گفت: در آینده با دستیابی به تکنولوژی مینی‌ ال‌.ان‌.جی می‌توان آن را جایگزین سوخت سی‌.ان‌.جی و ال‌.پی‌.جی کرد.

مینی ال‌.ان‌.جی جایگزین سی‌.ان‌.جی در صنعت حمل ونقل می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز در حاشیه افتتاح رسمی انستیتو فراورش گاز، اظهار کرد: شرکت ملی گاز 50 سال اول خود را طی کرده است، در این مدت توانسته‌ایم تقریبا کل شبکه‌های گازرسانی در کشور را به اتمام برسانیم، به طوریکه بیش از هزار و 200 شهر صنایع، نیروگاه‌ها و صادرات در این مدت زمان به انجام رسیده است.

    وی ادامه داد: ‌تقریبا در 50 سال اول عمر شرکت ملی گاز، هدف اصلی، تأمین گاز داخل کشور و جایگزینی گاز به جای سوخت‌های میان‌تختی بوده که این مهم تحقق یافته است.

    عراقی با اشاره به ورود شرکت ملی گاز به 50 سال دوم خود در تشریح اهداف پیش‌رو، گفت: در نظر داریم تا از کمیت به سمت کیفیت حرکت کنیم و از کپی‌ساز به نوآوری و خلاقیت تغییر حرکت دهیم، همچنین باید به سمت بدست آوردن فرآورده‌ها از گاز باشیم، چرا که اکنون در دنیا گاز را خریده و فرآورده‌های دیگری با ارزش افزوده بالاتر از آن استحصال می‌کنند.

    مدیر شرکت ملی گاز گفت: حتی می‌توانیم در خود پالایشگاه‌ها، فرآورده‌هایی بدست آوریم که کیفیت و ارزش افزوده بالاتری ایجاد کند.

    وی تصریح کرد: با جود اینکه بزرگترین مخزن گازی دنیا را در اختیار داریم؛ متاسفانه بزرگترین مصرف‌کننده گاز دنیا نسبت به تولیدمان هستیم، بنابراین لازم است برای برون‌رفت از این شرایط اقدام قابل توجهی داشته باشیم.

    عراقی با بیان اینکه باید محصولاتی با بهترین نوع کیفیت تولید کنیم، افزود: فرآورده‌های استحصال شده از گاز باید از کیفیت لازم برخوردار باشند، بنابراین باید در صرفه‌جویی‌ها بهترین روش‌ها را انتخاب کنیم و تمامی موارد فوق را در تولید محصولات پایین‌دستی گاز به مرحله اجرا برسانیم.

    معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه تمامی اهداف فوق به تنهایی از عهده دانشگاه و شرکت ملی گاز برنمی‌آمد، گفت: رسیدن به این هدف مستلزم این بود که در این بین، راه‌حلی پیدا شود تا در راستای آن علم دانشگاه‌ها و تجربه شرکت ملی گاز با هم تلفیق شوند و همچنین ارتباط قویتری با دانشگاه‌های دنیا، انستیتو‌های دنیا، بخش خصوصی صاحب دانش فنی، چه داخلی و چه خارجی مهیا گردد تا در نتیجه آن از کمیت به سوی کیفیت حرکت کنیم.
    راه‌اندازی سه انستیتو تخصصی شرکت ملی گاز

    وی بیان کرد: در همین راستا وزارت نفت تصمیم گرفت که 12 انستیتو تشکیل دهد که از این تعداد سه مورد آن مربوط به شرکت ملی گاز است. برای راه‌اندازی یکی از این انستیتوها با دانشگاه تهران قراردادی منعقد کرده‌ایم که در راستای آن به تکنولوژی مینی ال‌.ان‌.جی دست یابیم.

    عراقی ادامه داد: اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد، باید دید که تکنولوژی در نهایت چه چیزی ارائه خواهد داد؛ حداقل این است که در آینده کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، کشتی و مناطق دور دست در آینده تبدیل به مینی‌ال‌.ان‌.جی خواهند شد که از استفاده از ال‌.ان‌.جی بسیار بهتر از سوخت سی‌.ان‌.جی و ال‌.پی‌.جی‌ است.

    مدیر عامل شرکت ملی گاز در تشریح راه‌اندازی دومین انستیتو که قرارداد آن با دانشگاه علم و صنعت به منظور ایجاد توربین‌های گازی و کنتورهای هوشمند گازی گفت: کنتورهای هوشمند یکی از روش‌هایی است که در سایه آن می‌توانیم از کمیت به سوی کیفیت حرکت کنیم. این تکنولوژی جدید بر مبنای آی‌.او‌.تی انجام می‌شود و خود آی‌.او‌.تی یک نگاه جدیدی است که بر پایه اینترنت اشیاء شکل گرفته است.

    وی ادامه داد:  برای تحقق این هدف، برای نخستین بار با مخابرات، صنعتگران و دانشگاه همکاری کرده‌ایم.

    عراقی در تشریح سومین انستیتو که امروز با عنوان انستیتو فراورش گاز در پژوهشگاه صنعت نفت به افتتاح رسمی رسید، تصریح کرد: امیدواریم به علت سابقه طولانی شرکت ملی گاز با پژوهشگاه صنعت نفت پروژه این انستیتو در تأمین نیازهای صنعت گاز کمک‌رسان باشد و از همکاری بین تجربه‌ و دانش، تجربه بشریت، تجربه دانشگاه‌های خارج از کشور و تجربه خود پالایشگاه‌ها بهره‌مند شویم. امیدواریم با استفاده حداکثری از این مجموعه در سال‌های آینده، شاهد تکنولوژی نو در شرکت ملی گاز با هدف تکمیل زنجیره ارزش گاز از تولید تا صادرات باشیم.

    عراقی در تشریح سه ویژگی اصلی انستیتو فراورش گاز، گفت: اولین ویژگی این انستیتو مربوطه به فلر‌های گازی و بحث اقتصادی، صرفه‌جویی و محیط زیستی آن است.

    معاون وزیر نفت ادامه داد: فاز دوم آن نیز مربوطه به شیرین‌سازی گاز و کاهش آلاینده‌های گازی در پالایشگاه‌ها است، چرا که این موضوع بحث  پیچیده و مشکل‌داری است که اکنون با موانعی در راستای رفع آن مواجه هستیم، البته پژوهشگاه صنعت نفت به مقداری تکنولوژی برای برون‌ رفت از این شرایط دست یافته است اما رفع نواقص موجود در این زمینه به طور کامل در این انستیتو مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

    وی در پایان در خصوص سومین ویژگی انستیتو فراورش گاز گفت: بازیافت گوگرد از تولید تا زنجیره ارزش و تا مصرف در این زمینه مورد اهتمام قرار خواهد گرفت تا بتوانیم در آینده از گوگرد در موارد صنعتی، کشاورزی و غیره استفاده کنیم و بتوانیم بخش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشیم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط