فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران در گفت و گو با «عصرخودرو»

استانداردهای ۸۵ گانه بازنگری نخواهد شد

عصر خودرو- ‌خودروسازان ملزم به اجرای استانداردهای ۸۵ هستند و در این خصوص سازمان ملی استاندارد ایران هیچ‌گونه مماشاتی نخواهد کرد.

استانداردهای ۸۵ گانه بازنگری نخواهد شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران طی گفت‌وگوی اختصاصی با «عصرخودرو» در واکنش به اظهارات مطرح‌شده از سوی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توافق این وزارتخانه با سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر بازنگری استانداردهای 85 گانه و در راستای ایجاد تعادل میان استانداردهای اختیاری و اجباری اعلام کرد که این سازمان بر اساس برنامه‌ریزی اولیه استاندارهای 85 گانه را اجرایی خواهد کرد و خودروسازان ملزم به پاس کردن این استانداردها تا ابتدای دی‌ماه سال آینده خواهند بود.
    سیدجمال هادیان طبائی زواره ضمن رد هرگونه توافقی در خصوص بازنگری استانداردهای 85 گانه عنوان کرد: طرح استانداردهای 85 گانه در شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز مطرح و به تصویب رسیده به همین دلیل نیازی به بازنگری مجدد این استانداردها نیست. طرح ارتقای استانداردها 55 گانه از زمان تصویب و ابلاغ با اعتراض خودروسازان روبرو شد؛ بطوریکه خودروسازان ضمن غیرمعقول خواندن استانداردهای جدید خودرویی اعلام کرده بودند که حتی "بنز" هم امکان پاس کردن استانداردهای جدید را ندارد، اظهارنظری که همان ابتدا واکنش رئیس سازمان استاندارد را به همراه داشت، بطوریکه نیره پیروزبخت اعلام کرده بود "این موضوع اصلاً درست نیست و بیان آن غیرمنطقی است؛ چراکه استانداردهای جدید مطابق استانداردهای اروپا تهیه‌شده و خودروسازان ملزم به اجرای آن هستند. ضمن اینکه باید تأکید کنم با توجه به برنامه ارتقا استانداردهای خودرو در دی‌ماه امسال تولید 25 مدل خودرو متوقف‌شده و در سال 97 هم تعداد خودروهایی که مجوز تولید نخواهند داشت بیشتر می‌شود".
      سخنگوی سازمان ملی استاندارد نیز ضمن رد اظهارات مطرح‌شده مبنی بر اینکه خودروهای اروپایی نیز امکان پاس کردن استانداردهای جدید را ندارد اعلام کرد که استانداردهای تدوین‌شده بر اساس استانداردهای اروپایی تدوین‌شده و در سال 2014 در محدوده کشورهای اروپایی اجرایی شده است. به گفته سخنگویی این سازمان، حفظ ایمنی و سلامت سرنشین و مردم ازجمله اولویت‌های سازمان ملی استاندارد است و این سازمان مصر به اجرای کردن این استانداردها است.
    بر اساس استانداردهای 85 گانه، خودروسازان تا ابتدای دی‌ماه امسال باید 61 مورد استاندارد خودرویی را  اجرایی می‌کردند. پس از خوان اول تا ابتدای تیرماه سال 1397 دو مورد به 61 استاندارد قبلی اضافه می‌شود و درنهایت با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی‌ماه سال آینده تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به 85 مورد افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی سه دوره زمانی برای رسیدن به استانداردهای 85 گانه در حالی است که برخی از مسئولین سازمان ملی استاندارد ایران معتقدند که عبور از مرحله اول ارتقای استانداردها خودرو به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود، اما در خوان دوم و سوم خودروسازان با مشکل مواجه خواهند شد و به این طریق در این دو فاز شاهد حذف خودروهایی خواهیم بود که توان پاس کردن استانداردهای جدید را نداشته باشند.
    بر اساس استانداردهای 55 گانه که شامل 51 استاندارد مربوط به کیفیت و ایمنی و 4 مورد مربوط به آلایندگی می‌شود، خودروسازان محصولات خود را در سه سطح ایمنی، آلایندگی و بدنه ارتقا دادند و در فاز نخست توانستند با ارتقای ایمنی به لحاظ ایمنی سیستم ترمز ABS و کیسه هوا محصولات خود را به‌روز کنند. حال فاز دوم که  به استانداردهای 85گانه مربوط می‌شود خودروسازان باید استانداردهای جدید مربوط به مسائل «ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو و سیستم‌های هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدوده کننده سرعت، تجهیزات ضد سرقت و ... » را نیز در تولیدات خود لحاظ کنند و گام جدیدتری را در راستای ارتقای استانداردهای ایمنی بردارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو