فونیکسریمکسبهتام

آمار جدید از تیراژ خودروهای تجاری

عصر خودرو- در شرایطی که دولت قصد دارد در یک پروژه عظیم، ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو فرسوده سنگین را از رده خارج کند، آمار تولید این خودروها طی ۱۰ ماه امسال، بسیار ناامیدکننده است.

آمار جدید از تیراژ خودروهای تجاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع 78 هزار و 334 دستگاه انواع خودروهای تجاری سبک و سنگین در کشور طی 10 ماه امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تنها یک درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این آمار، وانت‌ها بیشترین سهم را با تیراژی 62هزار و 206 دستگاهی به خود اختصاص داده‌اند و مینی‌بوس‌ها و میدل‌باس‌ها هم تیراژی 940 دستگاهی داشته‌اند.نکته ناامیدکننده این آمار اما سهم اندک خودروهای سنگین شامل کامیون و اتوبوس است که نشان می‌دهد با وجود تعدد شرکت‌ها و ظرفیت اسمی بالا، تولید خودروهای موردنظر از شرایط مناسبی برخوردار نیست.

    طبق آمار، در مجموع تنها 13 هزار و 72 دستگاه کامیون و کامیونت و کشنده تا پایان دی‌ماه در کشور به تولید رسیده که البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش 22 درصدی حکایت دارد. همچنین تولید اتوبوس نیز با توجه به رشد حدودا 79 درصدی، به یک هزار و 440 دستگاه تا پایان دی‌ماه رسیده است. هرچند این افزایش تولید در حوزه خودروهای سنگین تجاری و عمومی، به نوبه خود نکته مثبتی به‌شمار می‌رود، اما نکته منفی اینجاست که تولیدکنندگان خودروهای موردنظر، زیر ظرفیت اسمی خود مشغول به تولید هستند. در این بین، با دو غول نیمه‌دولتی یعنی ایران‌خودرودیزل و سایپادیزل مواجهیم که با تیراژی بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود به تولید مشغول هستند. بنابر آمار اعلامی، ایران‌خودرودیزل (زیرمجموعه تجاری‌ساز ایران خودرو) در 10 ماه امسال کمتر از 700 دستگاه محصول سنگین و نیمه سنگین (شامل کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس) به تولید رسانده که این آمار در مقایسه با تیراژ سال گذشته افتی فاحش را نشان می‌دهد. در حالت تفکیکی، ایران خودرودیزل تنها 461‌دستگاه کامیون و کامیونت و کشنده را تا پایان دی‌ماه امسال به تولید رسانده که نشان از افت بیش از 72 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. این شرکت اما در بازه زمانی موردنظر 178 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به تولید رسانده که این تیراژ سبب افزایش 137 درصدی محصولات موردنظر شده است. ایران خودرو دیزل اما به تولید وانت و ون نیز مشغول است. بر این اساس، 9 هزار و 611 دستگاه وانت در این شرکت طی 10 ماه امسال به تولید رسیده که از کاهش 37 درصدی آن حکایت دارد. این در شرایطی است که تولید ون در این شرکت از 48 دستگاه طی 10 ماه سال گذشته به 288 دستگاه تا پایان دی‌ماه امسال رسیده است.

    دیگر واحد تجاری‌ساز نیمه دولتی کشور یعنی سایپادیزل نیز که زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا به‌شمار می‌رود، در 10 ماه امسال 43 هزار و 819 دستگاه خودرو تجاری سبک و سنگین به تولید رسانده است. در این بین، تولید وانت سایپادیزل با کاهشی جزئی به 40 هزار و 352 دستگاه رسیده، اما تیراژ گروه کامیون این شرکت رشدی قابل توجه را به خود می‌بیند. در مجموع سه هزار و 467 دستگاه کامیون و کامیونت و کشنده طی 10 ماه امسال در سایپادیزل به تولید رسیده که از رشد 107‌درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند. اما سری هم به تجاری‌سازان بخش خصوصی کشور بزنیم تا مشخص شود آنها چه افت‌و‌خیزی را در تولید طی 10 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. در این بین، گروه بهمن دارای بیشترین تیراژ است، به نحوی که توانسته در 10 ماه امسال، 12 هزار و 243 دستگاه وانت، 379 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس و 9 هزار و 406 دستگاه کامیون و کامیونت و کشنده به تولید برساند. دیگر تجاری‌ساز بخش خصوصی یعنی عقاب‌افشان نیز که به تولید مینی‌بوس و اتوبوس مشغول است، در 10 ماه امسال 80 دستگاه مینی‌بوس را تولید کرده و از آن سو توانسته تیراژ اتوبوس خود را به یک هزار و 177 دستگاه برساند. همچنین ماموت نیز 2 هزار و 520 دستگاه کامیون و کامیونت و کشنده تا پایان 10 ماه امسال به تولید رسانده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 312 درصد رشد داشته است. دیگر تجاری‌سازان بخش خصوصی کشور، تیراژ چندان بالایی در 10 ماه امسال نداشته‌اند و حتی برخی از آنها از جمله ارس خودرودیزل و رخش خودرودیزل، حتی یک دستگاه محصول نیز طی بازه زمانی موردنظر به تولید نرسانده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو