فونیکسریمکسبهتام

بازگشت رسمی "مینی" با پرشیا خودرو به ایران

هر آنچه باید در مورد حضور دوباره مینی در بازار کشورمان بدانید

عصر خودرو-شنبه گذشته و طی مراسمی، برند مینی پس از غیبتی حدود ۴۰ ساله بار دیگر به‌صورت رسمی وارد بازار کشور شد. پرشیا خودرو که پیش از این فروش و خدمات پس از فروش محصولات ب ام و را در ایران بر عهده داشت، در ادامه توسعه فعالیت‌های خود این بار به سراغ مینی رفته است تا عضوی دیگر از خانواده محصولات ب ام و را وارد بازار کشور کند.

هر آنچه باید در مورد حضور دوباره مینی در بازار کشورمان بدانید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، بعضی خودروها می‌آیند و می‌روند بدون آنکه نام و خاطره‌ای از خود به‌جای بگذارند. بعضی دیگر در خاطره‌ها می‌ماند اما در این میان کم هستند خودروهایی که نماد یک دوران و پیشرو راه سایرین باشند و در این میان مینی قطعاً یکی از آن‌ها است. این خودرو حدود نیم‌قرن پیش در انگلستان متولد شد و در آن زمان به‌عنوان یک خودرو کوچک و اقتصادی با هندلینگ عالی توانست موفقیت‌های بسیاری را به دست آورد تا جایی که تا سال‌ها با طرح اولیه تولید می‌شد و البته بسیاری دیگر از شرکت‌ها تلاش کردند خودروهای مشابه آن را عرضه کنند. این روند البته از سال 2000 و با مالکیت ب ام و بر مینی تغییر کرد از آن پس مینی یک نام پریمیوم بود.
این خودرو خاطره‌انگیز که در کشورمان نیز طرفداران زیادی دارد اینک پس از غیبتی طولانی بار دیگر به‌طور رسمی به ایران بازگشته است و این بار پرشیا خودرو، نماینده فروش و خدمات پس از فروش ب ام و، عرضه آن را در اختیار دارد. هفته گذشته و طی مراسمی، خانواده مینی برای نخستین بار در کشور برای اهالی مطبوعات حوزه خودرو رونمایی شد تا آغازی باشد بر ورود دوباره این برند خاطره‌انگیز به بازار کشور.
در این مراسم که با حضور مدیران ارشد پرشیا خودرو و مینی در ایران برگزار شد، چهار مدل مینی کوپر، مینی کوپرS، کلاب‌من و کانتری‌من معرفی شدند تا آغازی باشد بر ورود محصولات مینی به بازار، محصولاتی که اینک در کنار اصالت انگلیسی، فناوری آلمانی را نیز در اختیار دارند و شباهت‌های فنی زیادی میان آن‌ها و محصولات ب ام و دیده می‌شود.
در این مراسم مهندس هادی سلیمان ملکان، عضو هیات مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل پرشیا خودرو با اشاره به سابقه طولانی برند مینی در ایران اعلام کرد پرشیا خودرو پس از مذاکرات با ب ام و، عرضه محصولات مینی را به‌عنوان عضوی از خانواده ب ام و در جهان در اختیار گرفته است. ملکان البته گلایه‌هایی هم از آشفتگی قوانین واردات خودرو در سال جاری داشت، امری که ضربه سنگینی را بر پرشیا خودرو وارد کرده است هرچند مینی به دلیل حجم موتور زیر 2 لیتر و البته قیمت پایین‌تر از 40هزار دلار، مشکلی در زمینه واردات ندارد.
از سوی دیگر دکتر پرهام عظیمی، مدیر اجرایی بخش مینی نیز با اشاره به ویژگی‌های این برند از اشتراکات محصولات مینی با محصولات ب ام و گفت، امری که مدیریت خدمات پس از فروش مینی را آسان می‌کند. به گفته وی هم‌اکنون مراکز فروش و خدمات پس از فروش این خودرو در تهران و چند استان کشور آماده شده است و در آینده نزدیک این مراکز افزایش خواهد یافت ضمن آنکه به‌زودی امکان تست محصولات مینی نیز برای علاقه‌مندان و خریداران فراهم می‌شود.
در این مراسم همچنین دکتر صفاییان، مدیر بازاریابی و فروش مینی در ایران با اشاره به برنامه فروش این برند گفت:"فروش محصولات از 18 اسفند و هم‌زمان با روز زن آغاز می‌شود. تمامی خودروهای عرضه شده مدل 2018 هستند و با شرایط تحویل 30 روزه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. قیمت خودروها بین 275 تا 475 میلیون تومان است ضمن آنکه پرشیا خودرو بعضی از آپشن‌های استاندارد محصولات مینی را نیز در کنار خودروها عرضه می‌کند."
مینی‌های بازار ایران را بشناسید
مینی کوپر
مینی کوپر به‌عنوان مدل پایه خودروهای مینی در ایران معرفی شده است و هرچند در بازارهای جهانی نمونه‌های سه در و روداستر آن وجود دارد و بر اساس گفته‌های مدیران پرشیا خودرو، مدل‌های روداستر هم در برنامه واردات در آینده قرار دارند اما در گام اول نمونه‌های هاچ‌بک 5در آن روانه بازار شده است. این خودرو هرچند عنوان "پایه" را یدک می‌کشد اما از نظر امکانات در رده بالایی قرار دارد و شاید اصلی‌ترین تفاوت آن با نمونه‌های مینی کوپرS، موتور آن باشد.
این خودرو از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 136 اسب بخار بهره می‌گیرد که توان کافی را برای رساندن این هاچ‌بک جذاب به سرعت 207 کیلومتر در ساعت دارد ضمن آنکه شتاب صفر تا صد این خودرو 8.1 ثانیه است که آن را در دسته هاچ‌بک‌های اسپرت بازار خودرو کشور قرار می‌دهد. بر روی این خودرو گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نصب شده است.
این خودرو همچون سایر مینی‌ها و شاید بیش از همه آن‌ها، خصوصیات جذاب برند مینی را یدک می‌کشد و به این ترتیب با طرح چراغ‌های جلوی گرد و چراغ عقب عمودی، کاملاً یک مینی است هرچند ازنظر ابعاد و به لطف بهره‌گیری از شاسی محصولات ب ام و، خودرو جاداری در کلاس خود به‌حساب می‌آید. با طول حدود 4 متر هرچند نباید آن را با خودروهای سدان مقایسه کرد اما در کلاس هاچ‌بک‌ها فضای قابل قبولی دارد و صندلی‌های آن برای یک سفر شهری حتی برای بزرگ‌سالان کاملاً کاربردی است.
این خودرو بسته به تیپ بندی با امکاناتی نظیر سیستم صوتی هارمن کاردن، آیینه‌های بیرونی حساس به نور، سقف پانوراما و سانروف، سیستم تهویه هوای دوگانه، سنسورهای پارک، دوربین عقب و صندلی‌های اسپرت جلو مجهز به گرم‌کن عرضه می‌شود قیمت این خودرو بنا بر اعلام پرشیا خودرو 275 میلیون تومان خواهد بود.
مینی کوپرS
مینی کوپر به لطف مرکز ثقل پایین خود، خودروی کاملاً پایداری است و از این نظر یک خودرو اسپرت به‌حساب می‌آید اما برای آن‌هایی که خودروی اسپرت تری می‌خواهند، مینی خودروی کوپرS را پیشنهاد می‌کند، خودرویی که به لطف توان بالای موتور و وزن پایین خود می‌تواند در خیابان‌های شهری بسیاری از خودروهای گران‌قیمت را از خود را از پای درآورد.
برای این منظور مینی یک موتور 2 لیتری مجهز به توربوشارژر را بر روی این خودرو نصب کرده است که می‌تواند 192 اسب بخار قدرت و 280 نیوتون متر گشتاور تولید کند. چنین قدرتی حتی برای یک خودرو سدان متوسط هم عدد بزرگی است اما وقتی این موتور روی هاچ‌بک کوچکی همچون مینی کوپر نصب می‌شود می‌تواند خیابان را به آتش بکشد. با چنین موتوری، مینی کوپرS می‌تواند طی تنها 6.8 ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و درنهایت تا 230 کیلومتر در ساعت سرعت خواهد گرفت. همه این‌ها در حالی است که این خودرو به‌طور متوسط مصرف سوختی معادل 5.4 لیتر در یک‌صد کیلومتر دارد تا در کنار سریع بودن، عنوان کم‌مصرف بودن را نیز یدک بکشد. این خودرو با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود.
ازنظر ابعاد این خودرو مشابه مینی کوپر است و امکانات مینی کوپر را هم عرضه می‌کند هرچند در مدل‌های فول، امکانات بیشتری را عرضه خواهد کرد. این خودرو با قیمت 400 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.
مینی کلاب‌من
در میان محصولات مینی معرفی شده در ایران شاید خاص‌ترین خودرو مینی کلاب‌من باشد. این خودرو را می‌توان نمونه استیشن محصولات مینی دانست هرچند در مقایسه با خودروهای استیشن، ظاهر بسیار جذاب‌تری دارد و بسیاری از خصوصیات دوست داشتنی محصولات مینی را می‌توان در آن دید ضمن آنکه قطعاً قدیمی‌ترها نمونه‌های استیشن مینی را به خاطر دارند. این خودرو موفق شده است جایزه طراحی iF را در سال 2016 و هم‌زمان با معرفی به بازار از آن خود کند که این مسئله نشان از نوآوری بالای مینی در زمینه طراحی آن دارد.
این خودرو در بخش جلویی و بخش‌های جانبی کاملاً یک مینی کوپر است اما وقتی به بخش انتهایی می‌رسیم، تفاوت‌های خود را آشکار می‌کند. در این بخش و به اقتضای طراحی یک خودرو استیشن، شاهد کشیدگی بیشتری نسبت به مینی کوپر هستیم. جذاب‌ترین بخش طراحی این خودرو که آن را از دنیای کسل کننده استیشن‌ها جدا می‌کند قطعاً طراحی خاص درب عقب آن است چراکه در این بخش شاهد طراحی درب دوتکه هستیم که دو بخش آن به‌صورت عرضی جدا شده و باز می‌شوند. باز کردن این درب‌ها بسیار آسان است چراکه به‌محض کشیدن اهرم، درب‌ها خودبه‌خود باز می‌شوند تا نیاز به اعمال نیرویی از سوی راننده نباشد.
موتور این خودرو مشابه مدل‌های مینی کوپرS است و به این ترتیب باوجود آنکه در زمینه طراحی، یک استیشن کوچک به شمار می‌آید اما خودرو سریعی است ضمن آنکه با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، علاوه بر تعویض دنده‌های نرم، خودروی چالاکی است و مصرف سوخت پایینی هم دارد. قیمت این خودرو بنا بر اعلام پرشیا خودرو معادل 440 میلیون تومان خواهد بود.
مینی کانتری‌من
این خودرو را می‌توان بالاترین رده محصولات مینی دانست چراکه از یک‌سو گران‌ترین مینی عرضه شده در ایران است و از سوی دیگر با توانایی‌های ویژه‌ای عرضه می‌شود که آن را از دیگر مینی‌های بازار جدا می‌کند. کانتری‌من در اصل نقش کراس‌اوور خانواده مینی را بازی می‌کند و با افزایش ارتفاع کف آن از زمین، می‌توان برای عبور از مسیرهای خارج جاده بر روی توانایی‌هایش حساب کرد.
این‌ همه داستان کانتری‌من نیست چراکه این خودرو به سیستم چهارچرخ محرک مجهز شده است که از سوی مینی با نام ALL4 شناخته می‌شود و به این ترتیب توانایی‌های عبور از مسیرهای ناهموار و به‌ویژه عبور از گل‌ولای و برف را دارد. این سیستم به‌طور خودکار و بدون دخالت راننده، میزان چسبندگی هر یک از چرخ‌ها را بررسی می‌کند و برحسب نیاز، نیرو را بین محورها تقسیم خواهد کرد. در زیر پوسته این خودرو شاسی آشنای ب ام و سری 1 قرار دارد و این مسئله تائید دیگری بر کراس‌اوور بودن آن است.
این خودرو متناسب با جایگاه خود بالاترین سطح امکانات رفاهی را در طیف محصولات مینی دارد تا جایی که غیر از امکانات استاندارد مینی‌های دیگر، همچون کلاب‌من با صندلی برقی حافظه‌دار، صندلی‌های اسپرت JCW، صندلی‌های ردیف عقب با قابلیت جابجایی، امکان تنظیم حالت رانندگی و ... عرضه می‌شود. موتور و گیربکس این خودرو مشابه کلاب‌من است و با قیمت 475 میلیون تومان عرضه خواهد شد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو