فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

آشنایی با موتورسیکلت‌های الکتریکی؛ تکنولوژی روی دوچرخ

عصر خودرو- قوای محرکه در وسایل نقلیه در حال رشد و توسعه است و در چند سال اخیر چندین سیستم نوین وارده بازار شده‌اند. تکنولوژی در دسترس امروز، ‌هیبرید است که از ترکیب انرژی الکتریکی و یک سوخت فسیلی حاصل می‌شود اما آینده به طور قطع در اختیار پیشرانه‌های الکتریکی است.

آشنایی با موتورسیکلت‌های الکتریکی؛ تکنولوژی روی دوچرخ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خودروهای بسیار زیادی در مسیر دستیابی به یک سیستم پایدار الکتریکی قرار دارند و رفته‌رفته به کمال نزدیک می‌شوند اما داستان موتورسیکلت‌های الکتریکی بسیار متفاوت است. امروزه این تکنولوژی به مراحل بسیار بالایی از عملکرد رسیده اما هنوز با موانع بسیار زیادی مواجه است.

    معایب

    برخی از مهم‌ترین معایب خودروهای الکتریک تا‌کنون رفع شده و سایر آنها نیز در مراحل پایانی به سر می‌برند اما با بررسی اجمالی نکات منفی موتورسیکلت‌های الکتریک در‌می‌یابیم که این وسایل نقلیه همچنان با مشکلاتی روبه‌رو هستند که حل آنها به زمان بیشتری نیاز دارد.

     

    باتری‌های کوچک
    هر موتورسیکلت از وزن محدودی برخوردار است و باتری‌ها برعکس این موضوع از وزن بسیار بالایی برخوردارند. در نمودار وزن ایده‌آل هر باتری به نسبت شارژدهی‌، موتورسیکلت‌ها در جایگاهی قرار می‌گیرند که نمی‌توان حجم مناسبی از باتری‌ها را به آنها سوار کرد. البته با پیشرفت تکنولوژی باتری می‌توان از منابع ذخیره کوچک‌تر برای طی مسافت‌های طولانی‌تر استفاده کرد و این مشکل در آینده نه‌چندان دور مرتفع خواهد شد.

    خطر
    موتورسیکلت‌ها به دلیل حرکت ‌روی دو‌چرخ از احتمال بالایی برای زمین خوردن برخوردارند و ریسک بسیار بالایی در سوانح دارند. از سوی دیگر باتری در موتورسیکلت‌های سوختی دائما فعال نیست و در صورت برخورد تنها یک مایع قابل اشتعال ممکن است خطر‌آفرین باشد که آتش‌گرفتن آن بسیار بعید است اما در موتورسیکلت‌های الکتریک‌، یک مجموعه باتری دائما فعال در زیر‌صندلی راننده قرار دارد که هر لحظه امکان انفجار یا آتش‌سوزی آنها وجود دارد. در برخی تلفن‌های همراه مانند گلکسی نوت 7 مورد آتش‌سوزی و توقف خط تولید نیز مشاهده شده که خود نشان‌دهنده ریسک بالای خطر‌آفرینی این تکنولوژی است.

    منطق اقتصادی
    یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بر سر راه تولید موتورسیکلت‌های الکتریکی منطق اقتصادی است. استفاده از این تکنولوژی در خودروها می‌تواند تاثیر بسزایی بر اقتصاد روزمره آن داشته باشد زیرا مصرف سوخت در خودروها به دلیل وزن بالاتر بسیار چشمگیر است اما موتورسیکلت‌ها به دلیل داشتن جثه‌ای نه‌چندان بزرگ مصرف سوخت چندان چشمگیری ندارند و عملا انرژی الکتریکی در این راه کمکی نخواهد کرد. همچنین یکی از مهم‌ترین دلایل عدم حضور تولید‌کنندگان بزرگ موتورسیکلت در این حوزه نیز نیافتن دلایل کافی و نیاز بازار است. البته لازم به ذکر است که تنها دلیل تغییر موتورسیکلت‌های فسیلی به الکتریکی جلوگیری از آلودگی هوا و به دلایل محیط زیستی است و کمپین‌های بسیار زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

    مزایا

    از سوی دیگر موتورسیکلت‌های الکتریک در زمینه‌های مختلفی از برتری‌های چشمگیری در مقابل سیستم‌های سنتی برخوردار هستند. این موتورسیکلت‌ها با دارا بودن پیشرانه‌های الکتریک می‌توانند برخی ‌کاستی‌ها را رفع کنند و عملکرد مناسب‌تری از خود به نمایش بگذارند.

    سرعت و شتاب
    پیشرانه‌های الکتریکی به محض دریافت دستور از دسته گاز‌، تمام گشتاور خود را در اختیار شما قرار می‌دهند حال آنکه در پیشرانه‌های سوخت فسیلی این عمل طی یک روند زمان‌بر صورت می‌گیرد و حد نهایی گشتاور پس از مدتی در اختیار موتورسوار قرار خواهد گرفت. نتیجتا عملکرد موتورسیکلت‌های الکتریک نیز به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت و می‌توان تغییرات حاصل در سرعت و شتاب را به خوبی مشاهده کرد.

    کاهش آلودگی‌های صوتی و محیطی
    صدای تولید‌شده توسط پیشرانه‌های دو‌زمانه موتورسیکلت‌های امروزی بسیار گوشخراش بوده و آرامش محیط را بر هم می‌زند. در موتورسیکلت‌های الکتریک این صدا به طور کامل حذف شده و بخشی از آلودگی‌های صوتی محیطی حذف خواهد شد. همچنین به دلیل سوختن مقداری روغن در داخل محفظه احتراق پیشرانه‌های دوزمانه‌، آلودگی هوا نیز قابل توجه خواهد بود. این عیب بزرگ نیز در موتورسیکلت‌های الکتریک به طور کامل حذف شده و می‌توان آنها را کاملا پاک نامید.

    نویسنده: محمدرضا برخورداری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط