فونیکسریمکسبهتام

روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

طرح نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کلید خورد

عصر خودرو- طرح نوسازی ناوگان فرسوده سنگین که چندی پیش از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری رونمایی شد روز گذشته با تحویل ۲۰۰ دستگاه خودرو تجاری ازسوی سایپا دیزل کلید خورد.

طرح نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کلید خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق برنامه‌ریزی دولت، ‌تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح 202 هزار و 500 دستگاه خواهد بود که منابع اختصاص یافته از سوی دولت، بیش از هفت میلیارد دلار برآورد شده است.در این طرح، سهم تسهیلات بانکی 212‌هزار و 600‌میلیارد‌ریال و آورده متقاضی 183‌هزار‌میلیارد ریال خواهد بود. اما روز گذشته در مراسمی که به همین مناسبت در شرکت سایپا دیزل و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد و برخی از نمایندگان مجلس و مدیرعامل گروه صنعتی سایپا برگزار شد محمد شریعتمداری، ارتقای ساخت داخل خودروها بدون استاندارد را فاجعه خواند. وی تعمیق و ارتقای ساخت داخل خودروسازی را یکی از اهداف این وزارتخانه دانست و تصریح کرد که تحقق آن، بدون استاندارد فاجعه است.

    شریعتمداری با اشاره به اینکه خطرناک بودن برخی جاده‌ها و وجود نقاط پرخطر و غیر ایمن قابل کتمان نیست تاکید کرد که می‌توان با اعمال استانداردهای روز جهان در خودروها، کاری کرد که در صورت بروز اتفاق، منجر به فاجعه نشود. بر این اساس در حالی وزیر صنعت در این مراسم تاکید کرد که ارتقای استاندارد خودروها دیر شده، که هم‌اکنون برخی مدیران وی مشغول رایزنی با سازمان ملی استاندارد برای حذف یا دریافت مهلت بیشتر استاندارد‌سازی محصولات خودرویی هستند. در ادامه محمد شریعتمداری عنوان کرد که به‌عنوان وزیر صنعت، با سازمان ملی استاندارد در زمینه ارتقای استانداردسازی خودروها همگام هستم و خودروهای کشور باید ایمن باشند. شریعتمداری همچنین با تاکید بر طرح نوسازی خودروهای تجاری عنوان کرد که طی برنامه سه ساله در سال‌های آتی 200هزار دستگاه خودروی فرسوده تجاری- باری، نوسازی خواهد شد و برای سال آینده نیز برنامه جایگزینی 70 هزار دستگاه خودرو انجام شده است. شریعتمداری با اشاره به اینکه با اجرای این طرح به‌دنبال از بین بردن منابع آلایندگی در کلان‌شهرها و کاهش مصرف سوخت به‌عنوان یک سرمایه بین نسلی هستیم، اظهار کرد: یک کشنده قدیمی در 100 کیلومتر پیمایش 60 لیتر سوخت مصرف می‌کند که این میزان با طرح نوسازی ناوگان فرسوده کاهش خواهد یافت؛ البته طبق یک تحقیق صورت گرفته 27 درصد مجموعه آلاینده‌سازهای متحرک مربوط به خودروهای حمل‌و‌نقل باری است که مخصوصا در شب‌ها مشغول جابه‌جایی مصالح ساختمانی و بار هستند.

    وی گفت: برای شرکت‌های خودروسازی که نتوانند تامین منابع مالی لازم برای نوسازی ناوگان فرسوده باری را فراهم کنند، صندوق توسعه ملی نیز وارد عمل خواهد شد.در این طرح 50 درصد ارزش خودرو را راننده پرداخت می‌کند و مابقی نیز به‌صورت تسهیلات در اختیار وی قرار می‌گیرد. در ادامه این برنامه نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد نیز با تشریح زمان ورود این سازمان به استانداردهای خودرویی عنوان کرد که در حال حاضر استانداردهای جدیدی تعریف شده که تا دی‌ماه 97، به 85 استاندارد افزایش می‌یابد.

    وی با تاکید بر اینکه خودروسازان و مردم نباید نگران افزایش قیمت‌ها در نتیجه اعمال استانداردهای جدید باشند، افزود: این سازمان به‌دنبال بهبود کیفیت و ارتقای امنیت مردم در استفاده از خودروهاست و اگر این اتفاق رخ دهد، ورود خودروهای خارجی به کشور کاهش خواهد یافت. معاون رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به عراق گفت: در این کشور مردم با وجود وضع بد مالی، سوار خودروهای باکیفیت می‌شوند.

    وی تصریح کرد: یکی از خودروهای ساخت داخل، اکنون 85 استاندارد مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس کرده که در روزهای آینده اعلام خواهد شد. وی گفت: تعیین زمان برای پاس کردن استانداردها به معنای توقف تولید از فردای آن روز نیست؛ بلکه بازرسی‌های سازمان ملی استاندارد از آن پس آغاز می‌شود.در ادامه این برنامه محسن جهرودی نیز با تاکید بر اینکه سهم سایپا از نوسازی ناوگان کشنده و باری کشور 25 درصد است، اظهار کرد که این شرکت برای تولید هشت هزار دستگاه خودرو برای نوسازی ناوگان کشنده و باری تا سال آینده تعهد دارد.

    وی به منتفی شدن واگذاری سایپا دیزل اشاره کرد و گفت: این شرکت سایپایی خواهد ماند و اهداف دولت در طرح نوسازی ناوگان را محقق خواهد کرد. وی همچنین از انجام مذاکرات با گروه خودروسازی رنو برای جایگزینی خودروی پراید خبر داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو