فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

آیا خرید و بازسازی خودروهای پلاک سفید یا لیزری تصمیم درستی است؟

عصر خودرو- هنگامی که در ابتدای دهه ۸۰ شمسی، طرح تبدیل خودروهای فرسوده با طرح تعویض پلاک‌های قدیمی با پلاک ملی همزمان کلید خوردند، کمتر کسی انتظارش را داشت که تعداد قابل توجهی از خودروهای کلاسیک کشورمان زمینگیر و یا نابود شوند. متاسفانه این دو طرح دست در دست هم دادند تا مشکلات متعددی برای علاقه‌مندان خودروهای کلاسیک به وجود بیاید.

آیا خرید و بازسازی خودروهای پلاک سفید یا لیزری تصمیم درستی است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، با این حال هنوز هم بسیاری با وجود مشکلاتی نظیر عدم مجوز تردد، نسبت به خرید خودروهای پلاک قدیم وسوسه می‌شوند. خصوصا اینکه بسیاری از این خودروها مدت‌هاست بدون رسیدگی رها شده‌اند و خرید آنها با بازسازی همراه خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا به طور خلاصه در مورد باید و نبایدهای خرید خودروهای پلاک قدیم مواردی را مطرح کنیم و بگوییم چرا همین الان، فرصت مناسبی برای خرید خودروهای پلاک قدیم است.

    چرا سفید ماندند؟
    اولین سوالی که به ذهن هر علاقه‌مندی خطور می‌کند، این است که چرا یک خودرو اساسا هنوز پلاک ملی دریافت نکرده است؟ پاسخ به این سوال چندان ساده نیست. تعداد قابل توجهی از این خودروها در حقیقت به خاطر غفلت و یا عدم پیگیری مالکان در دوره تعیین‌شده توسط مراجع ذیربط و به سبب عدم مراجعه برای دریافت پلاک، از غافله عقب مانده‌اند. در این میان تعدادی از خودروها متعلق به افراد مسنی بوده‌اند که توانایی حضور در مراکز تعویض پلاک را نداشته‌اند. برخی نیز به مراکز مربوطه مراجعه کرده‌اند، اما به خاطر مشکلات فنی و یا نقایص دیگر مربوط به ساختار خودرو، نیازمند تعمیر و یا بازسازی بوده‌اند و مالک موارد مربوطه را رفع نکرده، خود به خود خودرو پلاک را دریافت نکرده است. در این میان برخی مالکان نیز با تصور اینکه طرح تعویض پلاک تمامی خودروها با پلاک ملی نیز همانند پلاک لیزری نیمه‌کاره رها خواهد شد، به تذکر و فراخوان‌های مربوطه توجه نکردند و نهایتا خودرو آنها پلاک ملی دریافت نکرد. دسته دیگر خودروها، نمونه‌هایی بوده‌اند که به خاطر نقص در مدارک، عدم تطابق سند با مشخصات فنی و ظاهری و از همه مهم‌تر جعلی بودن برخی اسناد نتوانسته‌اند پلاک ملی دریافت کنند. برخی از خودروها نیز به خاطر اختلافات حقوقی همانند مشکلات ورثه و یا مالکان با یکدیگر، در نهایت هدر شدند و پلاک ملی دریافت نکردند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که برخی خودروها اساسا توانایی دریافت پلاک تاریخی را نداشته‌اند و نباید آنها را با خودروهایی که به خاطر غفلت مالکان و یا مشکلات جزئی از دریافت این پلاک محروم شدند، یکی در نظر گرفت.

    دردسرهای پلاک قدیم
    اولین و بزرگ‌ترین مشکل یک خودرو پلاک قدیم (اعم از لیزری و یا سفید)، عدم امکان تردد خودرو است. قطعا هر مالک علاقه‌مندی، دوست دارد وقتی یک خودرو را خریداری می‌کند، تنها یک مجسمه و یا ماکت در مقیاس 1:1 در اختیار نداشته باشد و بتواند با آن، هرچند محدود و کوتاه‌مدت، تردد داشته باشد. قطعا لذت سوار‌شدن بر یک خودرو کلاسیک، بالاترین مشوق برای خرید و یا بازسازی آن است. علاوه بر این، برای حضور در نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌ها، بسیار پرهزینه و مشکل‌زا خواهد بود اگر مالک هر بار مجبور شود تا مسیر را با استفاده از خودروبر طی کند. مشکل دوم مربوط به بیمه و موارد قانونی است. یک خودرو پلاک قدیم امروزه عملا از بیشتر جهات با یک خودرو پلاک ملی تفاوت دارد و این تفاوت‌ها در بیمه‌کردن و مواردی از این دست بسیار مشهود است. با آنکه یک خودرو پلاک قدیم ممکن است تردد نکند، اما بیمه‌کردن و نگهداری آن برای بسیاری از مالکان مهم است. مشکل بعدی اما خرید و فروش خودرو است. به خاطر تمامی موارد ذکر شده تا اینجا، عده زیادی با سودجویی، به دنبال خرید خودروهای پلاک قدیم با قیمتی بسیار نازل هستند. علاوه بر این فروش یک خودرو پلاک قدیم هم بسیار دشوار است و معمولا دردسرهای خاص خودش را دارد.

    بخریم یا نه؟
    اما برخلاف تصوری که ممکن است تا به اینجا در مورد خودروهای پلاک قدیم پیدا کرده باشید، خرید این خودروها امروزه شاید گزینه مناسبی باشد. اول از همه باید مشخص کنیم که منظور ما، تنها معطوف به خودروهایی است که مشکل سند، مدارک و به طور کلی موارد قانونی نداشته باشند. یک خودرو پلاک قدیم نیز همانند یک خودرو پلاک ملی، ارزش معنوی دارد و یک پلاک چیزی از وجود و اصالت آن کم نمی‌کند. خصوصا اینکه در میان خودروهای پلاک قدیم، مواردی دیده می‌شوند که بعضا نمونه پلاک ملی آنها در کشور وجود ندارد. علت اصلی امر، طرح صیانت از خودروهای تاریخی است که در دست بررسی است و ثمره آن، دریافت پلاک تاریخی برای خودروهای با پلاک قدیم خواهد بود. با وجود تمام محدودیت‌هایی که این پلاک ممکن است برای خودروها ایجاد کند، نهایتا و در صورت رفع مشکلات این طرح، مشکل تردد خودروهای پلاک قدیم حل خواهد شد و مالکان امکان تردد با آنها را خواهند داشت. با توجه به قیمت پایین‌تر خودروهای پلاک قدیم نسبت به خودروهای پلاک ملی و وجود گزینه‌های دست‌نخورده و بکر در میان این خودروها، شاید امروز بهترین فرصت برای خرید چنین خودرویی باشد. البته نباید غافل بود که قطعا یک خودرو پلاک قدیم پس از دریافت پلاک تاریخی، به خاطر محدودیت‌های وضع شده، از بسیاری جهات با یک خودرو پلاک ملی برابر نخواهد بود و به همین جهت نباید سودای سودجویی از این طرح را در سر پروراند. بد نیست نیم‌نگاهی به خودروهایی که در گوشه و کنار مراکز اسقاط و یا پارکینگ‌های شخصی مدت‌هاست با پلاک سفید خاک می‌خورند، داشته باشید!
    حتی اگر طرح صیانت از خودروهای تاریخی به جایی نرسد و یا مشکلات آن رفع نشود، یک خودرو با همان پلاک سفید نیز پس از بازسازی، به روزهای اوج و شکوهش باز خواهد گشت و هر علاقه‌‌مند حقیقی از دیدن آن لذت خواهد برد.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        آخرین بروزرسانی ۱ روز پیش
        آرشیو