فونیکسریمکسبهتام

نکاتی ساده و صد‌البته حیاتی در خصوص رانندگی در مسافت‌های طولانی

راه بازاست و جاده دراز

عصر خودرو- مگر می‌شود تعطیلات باشد و به سفر فکر نکرد؟ به سفر فکر کرد و راه را در نظر نگرفت؟ راه‌های طولانی از شمال به جنوب و از غرب به شرق . بر این باورم که تا کیلومتر به کیلومتر مبدا به مقصد را در نوردیم، نه دلمان برای مبدا تنگ خواهد شد و نه شوق وصال مقصد را در دل پروراندیم.

راه بازاست و جاده دراز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، البته به دور از این دلایل فلسفی و مناجات‌گونه، اگر سری به بازار بلیت‌های قطار و هواپیما بیندازید و قیمت‌ها را کمی با بنزین لیتری 1000 تومان مقایسه کنید،  با جان و  دل خودرو خود را از پارکینگ بیرون آورده و متر به متر این مملکت را با چهارچرخ عزیزتان درمی‌نوردید؛ با لبخندی بر لب و رضایتی از عمق جان.  حالا که به هر دلیل،  جبر جغرافیایی، اقتصادی و فلسفی شما را به این سفر راهی خواهد کرد، پر بیراه نیست که کمی ایمن و هوشیارتر جاده‌پیمایی را آغاز کنید. در این مطلب سعی داریم نکاتی ساده و صدالبته حیاتی در خصوص رانندگی در مسافت‌های طولانی را بیان کنیم.

    1- استراحت و خواب را جدی بگیرید
      میزان خواب کافی نیز مانند بسیاری از خصوصیات شخصیتی مانند هوش، قد، وزن و … در افراد مختلف متفاوت است. اما بین 7 الی 8 ساعت خواب در طول شبانه‌روز به اغلب توصیه می‌شود. خواب‌آلودگی اصلی‌ترین عامل تصادفات به ویژه در مسافت و رانندگی‌های طولانی است.
      به هیچ‌وجه روی قهوه، صدای بلند موسیقی و شیشه باز خودرو دل نبندید. اگر‌ هنگام رانندگی خوابتان گرفت، بهترین راهکار یک چرت ساده است. محلی امن پیدا کرده و به‌جای اتلاف وقت برای درست کردن قهوه و خیار پوست‌کندن، برای نیم ساعت هم که شده چرت بزنید.
      در برنامه‌ریزی سفر خود ترتیبی بیندیشید که پس از 2 ساعت رانندگی 15 الی 30 دقیقه استراحت کنید. باور کنید در این زمان  آب دریا خشک نشده حافظ و سعدی رخت سفر بر تن نمی‌کنند. همه چیز آرام در جای خود باقی خواهد ماند.
       در طول سفر نیز چه هوا سرد باشد و چه گرم، شیشه‌های خودرو را پایین کشیده و اجازه دهید هوای داخل تازه شده و از خمودگی نجات‌تان دهد.

    2- مهندسی سفر کنید
       سعی کنید به مانند یک مهندس صنایع تمام مراحل سفر خود را از پیش برنامه‌ریزی کرده و قدم به قدم آن‌را پیش از شروع سفر مشخص کنید. در اینجا مهم‌ترین این موارد را با هم مرور می‌کنیم.
      ‌آب و هوا‌: قبل از شروع سفر نگاهی به وضعیت آب و هوا در طول مسیر خود بیندازید. سایت‌هایی مثل یاهو و weather.com بسیار مفید خواهند بود. در صورت وجود مسیرهای کوهستانی و مناطق سردسیر در مسیر خود حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.
    ‌وضعیت سلامت خودرو‌: کمی قبل از سفر به تعمیرگاه‌های مجاز و مطمئن سری زده و از سلامت کلی خودرو خود مطمئن شوید‌ و در روز سفر تنها به چک‌کردن باد تایرها، روغن و آب خودرو بسنده کنید. 
    محل‌های توقف‌: پیش از سفر تمام مکان‌هایی که در آن توقف خواهید داشت را مشخص کنید  از جمله این موارد می‌توان به  استراحتگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها و مکان‌های دیدنی اشاره کرد.

    3- بخورید و بیا‌شامید ولی …
      اگر به مسیری که می‌روید آشنایی ندارید، پیش از سفر تمامی اقلام خوراکی خود را تهییه کنید. سعی کنید از مصرف وعده‌های غذایی سنگین با کلسترول بالا خوداری کنید. این مواد باعث خواب‌آلودگی شما در طول مسیر خواهد شد‌. غذاهای سبک در ‌فاصله زمانی‌های کوتاه‌تر برای چنین مسافرت‌هایی مناسب‌ترند.
      یکی دیگر از مواردی که به‌شدت در حفظ انرژی شما موثر خواهد بود، نوشیدن زیاد آب است. علاوه بر حفظ طراوت بدنی شما، این مورد باعث می‌شود گهگاهی خودرو خود را متوقف ساخته و به سرویس بهداشتی سر بزنید.

    4- در رانندگی کمک بگیرید
      مواری مشاهده شده است که راننده خودرو 4 میلیون تومانی خود را 40 سال است که کسی جز خودش نرانده است.  باور کنید جان شما و همسفرانتان بیش از این می‌ارزد. اگر خواب‌آلوده و خسته هستید، به دیگر همراهانتان اطمینان کنید و برای مدتی رانندگی را به آنها واگذار کنید و از دیدن مناظر طبیعی طول مسیر لذت ببرید‌.

    5- از نقشه استفاده کنید
      با گسترش تلفن‌های همراه و توسعه گوشی‌های هوشمند، به‌ندرت نیاز رانندگان به استفاده از نقشه‌های سنتی می‌افتد اما اگر به مسیرهای پر پیچ و خمی قدم خواهید گذاشت که آشنایی قبلی با آنها ندارید، حتما یک نسخه نقشه مکتوب همراه داشته باشید تا در صورت نبود اینترنت و عدم پوشش GPS بتوانید گلیم خود را از آب بیرون بکشید.
    از جمله بهترین نرم‌افزارهای نقشه و جهت‌یابی می‌توان به Google Map و Waze اشاره کرد. پیش از سفر کار با آنها را بیاموزید.

    6- لباس مناسب
      سعی کنید در طول مسیر از لباس‌های راحت و کاربردی استفاده کنید و از تجملات غیر‌ضروری دوری کنید. لباس‌های بارانی و گرم نیز به همراه داشته باشید که در صورت احتیاج آنها را به تن کنید.

    7- ناخدای کسل‌کننده‌ای نباشید
      شاید کشتی شما اندازه یک قایق موتوری با چهارچرخ باشد اما در هر حال شما نا‌خدای آن هستید و نباید اجازه دهید آب در دل مسافرانتان تکان بخورد. پیش از سفر و به مانند یک راهنمای تور گردشگری اطلاعاتی شنیدنی از طول مسیر و جاذبه‌های تورسیتی آن آماده کرده و با همراهنتان به اشتراک بگذارید.  از طرفی حفظ امنیت مسافرانتان اولویت اول شماست، نباید با پر‌حرفی و حواس‌پرتی امنیت آنها را به مخاطره بیندازید‌. سختگیر نباشید اما همراهان خود را توجیه کنید که در طول مسیر کمربند ایمنی خود را بسته نگاه دارند.
      با موسیقی‌های سرگرکننده نیز می‌توانید نه‌تنها به سفر رنگ و بوی زندگی دهید، خواب آلودگی را نیز از خود دور می‌کنید.

    8- کروز کنترل
      در مسیر‌های مستقیم‌های و طولانی از کروز کنترل استفاده کنید تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت، دچار خستگی کمتری شده و تمرکز بیشتری روی سایر اتفاقات پیرامون خود داشته باشید.

    9- درست بنشینید
      در ابتدا به خاطر داشته باشید که تنها ابزار کنترلی خودرو شما‌، فرمان و پدال‌های آن است که همین موضوع میزان اهمیت تسلط به این ادوات را بیش از پیش برایمان توجیه می‌کند.
      فرمان و پدال‌ها باید به خوبی در کنترل شما  باشند‌. از صندلی خود شروع کنید‌، ابتدا نشیمن صندلی خود را طوری تنظیم کنید که پا‌ها امکان فشردن هر پدال را تا انتها بدون صاف‌شدن زانو‌ها ‌داشته باشد‌. رانندگانی که فاصله مناسب به پدال‌ها را رعایت نمی‌کنند تمرکز کافی روی کنترل گاز و ترمز را نداشته و در شرایط مختلف، تسلط بی‌عیب و نقص روی خودرو را نخواهید داشت‌.

    10- ترجیحا شب رانندگی نکنید
      بسیاری از رانندگان با تجربه توصیه می‌کنند که شب را برای سفر و رانندگی انتخاب نکنیم که اگر نیم‌نگاهی به آمار منتشر شده بیندازیم متوجه می‌شویم که مرگبارترین تصادفات مابین ساعات 4 تا 5 صبح و قبل از طلوع خورشید رخ داده است. با این حال برخی رانندگان تحمل نور خورشید و ترافیک و هزار مشکل دیگر را نداشته و عطای امنیت رانندگی در روز را به لقایش می‌بخشند و در دل شب به جاده می‌زنند. در این حالت لطفا سعی کنید با احتیاط بیشتری برانید.

    *بابک چهارباشیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو