فونیکسریمکسبهتام

آخرین نسل اسکانیا چه جایگاهی در برابر کهنه‌کاران رقیب دارد ؟

رقابت پیر و بُرنا

عصر خودرو -از تولد نسل چهارم آکتروس نزدیک به ۷‌سال می‌گذرد و ولوو FH نیز با یک سال جوان‌تر بودن، عمری در حدود ۶ سال دارد. اما با این حال هنوز هم این دو کشنده حرف‌های زیادی برای گفتن در برابر رقبا دارند تا جایی که به عنوان سنگ محکی برای تشخیص جایگاه و وضعیت دیگر تولیدات قاره سبز، محسوب می‌شوند.

رقابت پیر و بُرنا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،در یک تست سه‌جانبه، آخرین نسل اسکانیا در برابر مرسدس بنز آکتروس و ولوو FH قرار گرفت؛ کشنده‌ای که در سال 2017  به عنوان کامیون برتر اروپا انتخاب شد، اکنون ‌ قرار است تا پنجه در پنجه کامیون‌های برتر سال 2012 و 2014 بیندازد و به نوعی از جایگاه خود دفاع کند.


معرفی رقبا ‌
در این رقابت مرسدس بنز آکتروس 1845 استریم اسپیس، ولوو FH-460 گلوبتروتر و اسکانیا R450 حضور دارند که می‌توان گفت هر سه کمپانی به نوعی یکی از استراتژیک‌ترین محصولات خود را برای این رقابت فرستاده‌اند. یعنی کامیون‌هایی از کلاس 450 اسب بخاری با آخرین تکنولوژی‌های روز و البته دومین اتاق از نظر فضا و ارتفاع. همان‌طور که گفته شد، هر سه شرکت‌کننده از آخرین تکنولوژی‌های سازنده‌های خود همچون آخرین نسل از پیشرانه‌ها، گیربکس و سیستم‌های کمک رانندگی استفاده می‌کنند که خاص‌ترین آنها، سیستم  کروز کنترل با استفاده از نقشه‌های GPS است که در هر کامیون نام تجاری مختص به خود را دارد. نکته جالب در خصوص این سیستم این است که تمام راننده‌ها و کارشناسان این سیستم را اعصاب‌خرد‌کن و آزار‌دهنده می‌دانند که در کار رانندگی دخالت می‌کند!.

مرسدس بنز آکتروس 1845 استریم اسپیس
مرسدس بنز، آکتروس را برای شرکت در این رقابت در واقع با سومین اتاق خود فرستاده ‌چرا‌که دو کابین بزرگ‌تر از استریم اسپیس به نام‌های بیگ اسپیس و گیگا اسپیس نیز وجود دارد. اما با این حال استریم اسپیس برای رقابت با 2 کشنده دیگر، کاملا مناسب است. نمای داخلی آکتروس هنوز هم کاملا به‌روز و جادار بوده و می‌توان آن را از برترین‌های اروپا دانست که یکی از مهم‌ترین علل آن، کف کاملا تخت این کشنده است. اما همین ویژگی مهم برای رقابت در این کلاس به خاطر ورود سخت‌تر به کابین، یک نکته منفی قلمداد می‌شود! آکتروس از نظر نرمی و هندلینگ در جایگاه خوبی نسبت به رقبایش قرار ندارد چرا‌که اسکانیا چندین سال جلوتر است و ولوو نیز محور جلو با تعلیق مستقل دارد. پیشرانه آن قدرتمندترین در این رقابت نیست اما بی‌شک اقتصادی‌ترین موتور را در این رقابت دارد. گشتاور تولیدی به همراه قدرت موتور، وضعیت بسیار خوبی برای این کشنده به ارمغان می‌آورد اما گیربکس پاورشیفت نسل سوم این کشنده با وجود اینکه یک گیربکس هوشمند و پیشرفته هست، تعویض‌های چندان سریعی ندارد هر‌چند که در ترکیب با موتور این کشنده، یک مجموعه اقتصادی با مصرف سوخت کم و البته پرکشش در سربالایی‌ها به وجود می‌آورد و به همین خاطر رانندگان از آن راضی هستند.

اسکانیا R450‌ هایلاین
سری R‌ هایلاین بعد از سری S‌‌ هایلاین، بزرگ‌ترین کابین در بین محصولات فعلی اسکانیاست. این کابین با 3 پله برای ورودی به همراه کفی که نسبتا تخت است و تونل موتور کوتاهی دارد، یک ترکیب عالی از فضای داخلی جادار و ورودی راحت به اتاق است. ضمن اینکه داشبورد آن  طراحی بسیار دلچسبی دارد که ارگونومی در آن در حد اعلایی رعایت شده است. یکی از ویژگی‌های مثبت این خودرو در ترمز‌دستی الکترونیکی آن است که در زمان دنده عقب رفتن، خاموش‌کردن پیشرانه و همچنین باز‌کردن درب خودرو به طور اتوماتیک وارد عمل می‌شود.  دید بسیار خوب به اطراف را می‌توان مهم ترین ویژگی نسل جدید اسکانیا دانست که از ترکیب شیشه جلو کوتاه، ستون‌های باریک و آینه‌های جانبی با جایگیری خوب حاصل شده است. از دیگر سیستم‌های این کشنده که به صورت سفارشی قابل نصب است و در بنز و ولوو دیده نمی‌شود، سیستم قفل‌کردن در‌‌ها از داخل با یک سیستم قفل‌شونده اضافی است که به قفل شب نامیده می‌شود. این کشنده امتیاز بالایی را در این رقابت‌ها به خاطر استفاده آسان، فضای داخلی و استراحت خوب، در بخش کابین به دست می‌آورد. از نکات قابل توجه این کشنده در بخش فنی باید به عملکرد گیربکس اُپتی‌کروز آن اشاره کرد که کیفیت کاری آن حتی از گیربکس آی‌شیفت ولوو نیز بالاتر است.

ولوو FH460 گلوب‌تروتر
ولوو در این رقابت پرشتاب‌ترین کشنده است، چرا‌که کشنده شرکت‌کننده در این آزمایش از پیشرانه 13 لیتری به قدرت 460 اسب بخار استفاده می‌کند که از نظر قدرت تولیدی، پر‌قدرت‌ترین موتور این رقابت است ولی در مقابل از نظر گشتاور، ضعیف‌ترین پیشرانه به شمار می‌رود. داخل کابین هنوز هم زیبا و مدرن است و دید بسیار خوبی به بیرون و اطراف برای راننده فراهم می‌کند. در این میان آینه‌های جانبی با یک طرح زیبا و استوار، دید بسیار خوبی نیز به همراه دارد که از نظر طراحی، سرتر از دو رقیب دیگر است. اما کابین ولوو در مجموع با تمام خوبی‌هایش، در پس آکتروس و اسکانیا قرار می‌گیرد که یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های آن در کیفیت متریال داخلی و همچنین رنگ‌بندی آن است. ورود به کابین و جا‌گیری در پشت فرمان راحت است اما دکمه‌ها و ادوات در داشبورد بیش از مرسدس بنز و اسکانیا نیاز به کار کردن دارند تا راننده به آنها عادت کند. عایق‌بودن کابین از نظر ورود سر و صدا در وضعیت خوبی قرار دارد و فضا برای قرار دادن ادوات مختلف نیز بسیار خوب است.
این کشنده همچنین برای هم‌رده‌بودن با 2 شرکت‌کننده دیگر، بدون سیستم‌هایی چون کلاچ دوگانه و یا فرمان برقی همراه شده است. این اتفاق البته باعث شده است تا ولوو FH کمترین وزن را داشته باشد که باعث می‌شود هم سریع‌ترین شرکت‌کننده بوده و هم بالاترین لذت رانندگی را داشته باشد. ولی در مقابل مصرف ادبلو در موتور ولوو بالاست به طوری که حتی از اسکانیا که فقط از SCR استفاده می‌کند نیز این میزان بالاتر است. این بالا بودن مصرف در میزان سوخت آن نیز مشاهده می‌شود به طوری که ولوو از بقیه پر‌مصرف‌تر است و آکتروس کمترین مصرف را دارد و این در حالی است که اختلاف قدرت تولیدی پیشرانه FH با دو کشنده دیگر بسیار کم بوده و حتی از نظر گشتاور تولیدی نیز، پایین‌تر از دو رقیبش قرار دارد.

جمع بندی
این رقابت نشان می‌دهد که 3 تولید‌کننده معروف اروپایی تا چه حد محصولاتی شبیه به هم و در یک رده طراحی و تولید می‌کنند. اما جمع‌بندی‌های نهایی نشان می‌دهد که جوان‌ترین شرکت‌کننده یعنی اسکانیا R450‌ هایلاین، در مجموع بالاترین امتیاز را توانست به دست آورد و به مقام اول این رقابت سه‌جانبه برسد و بعد از آن، مرسدس بنز آکتروس و ولوو FH با اختلاف امتیازات اندک در رتبه‌های دوم و سوم قرار بگیرند. اما اسکانیا باید بداند که ولوو و مرسدس بنز رقبای قدری هستند که افتخارات بالایی در زمینه فروش، معرفی و به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز دارند و هر دو آنها امسال با تغییراتی، قرار است به‌روز شوند. ضمن اینکه امسال دو شرکت DAF و MAN نیز محصولات جدیدی به بازار روانه خواهند کرد که می‌توانند فشار زیادی به رقبا در بازار فروش وارد کنند.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو