فونیکسریمکسبهتام

معرفی خبرسازترین خودروهای لوکس تاریخ ایران؛

لوکس‌های پرحاشیه

عصر خودرو- از گذشته‌های دور، سوار‌شدن بر خودرو یکی از نشانه‌های ثروتمند‌بودن مالک بود، اما باز هم بودند مالکانی که خودروهایی سوار می‌شدند که متعلق به «از ما بهتران» بوده، در جامعه زبانزد خاص و عام بوده‌اند. در میان همین خودروها اما مواردی بودند که مرزهای جلب توجه و خبرساز بودن را درنوردیده، انگشت‌نما می‌شدند.

لوکس‌های پرحاشیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در این مطلب قصد داریم تا 6 تا از پرحاشیه‌ترین خودروهای لوکس تاریخ ایران را معرفی کنیم.

     

    مرسدس بنز 600

    تا اوایل دهه 40 شمسی، دربار پهلوی علاقه زیادی به استفاده از خودروهای آمریکایی در ناوگان تشریفاتش داشت، تا آنکه سر و کله لوکس‌ترین خودرو تشریفاتی جهان یعنی مرسدس بنز 600 پیدا شد. در ابتدا تعدادی از انواع پولمن و ساده این سری به سفارش دربار وارد ایران شدند، اما این تعداد در اواخر دهه 40 و برای ناوگان تشریفات جشن‌های موسوم به 2500 ساله به طور قابل توجهی افزایش یافت، به طوری که ایران بزرگ‌ترین بازار 600 شد! در نهایت خرید این ناوگان از خودروهای لوکس نیز به حواشی مخارج سرسام‌آور آن جشن‌ها افزود و حتی تا دهه60 نیز، استفاده و یا عدم استفاده از مرسدس بنز 600 مورد بحث دولتمردان ایرانی بود.

     

    کادیلاک سویل


    محصولات لوکس متعددی در دهه 50 شمسی وارد ایران شدند که این در حقیقت حاصل افزایش قیمت جهانی نفت و قدرت خرید مردم بود. در این میان اما یکی از رخدادهای جالب، مونتاژ محصول جدید کادیلاک در کارخانجات جنرال موتورز ایران بود. سویل شاید کوچک‌ترین و ساده‌ترین محصول آن زمان کدیلاک بود، اما تا آن زمان هیچ محصولی از این برند در جایی به جز آمریکا تولید نشده بود. با پیروزی انقلاب اسلامی، سویل بسیار حاشیه‌ساز شد و به خاطر جو نامناسب علیه خودروهای آمریکایی، فروش آن به قدری کم شد که نهایتا قیمت آن از حدود 250 هزار تومان به زیر 200 هزار تومان کاهش یافت. در اواسط دهه 60 تعداد دیگری از این خودرو نیز به خاطر رسیدن محموله قطعات جدید، مونتاژ شدند.

     

    لکسوس LS400

    پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جو عمومی کشور به سمت مبارزه با ثروت‌اندوزی رفت. وقوع جنگ تحمیلی نیز خود شرایط کشور را خاص‌تر کرد تا آنکه پس از پایان دهه 60، به تدریج پای خودروهای وارداتی مدرن به بازار ایران باز شد. در این میان خودروهای لوکس نیز توسط برخی افراد خاص به کشور وارد شدند که جدیدترین سوگولی تویوتا یعنی لکسوس، برای مدتی در مرکز توجهات بود. تعداد انگشت‌شماری از نسل اول LS در دهه 70 وارد ایران شد که در آن زمان بسیار حاشیه‌ساز شد و حتی در سخنرانی برخی سیاسیون و برخی پرونده‌های مهم کشور، نام این خودرو مطرح شد. به نحوی باید لکسوس LS را نماد لوکس‌گرایی در دهه70 شمسی بدانیم.

     

    مرسدس بنز کلاس S نسل W140


    پس از باز‌شدن مرزهای کشور به روی خودروهای وارداتی، موجی از محصولات مدرن اروپایی و آسیایی وارد ایران شدند که در این میان مرسدس بنز و خصوصا کلاس S طبق معمول جلب توجه می‌کرد. 2نسل وارد شده در آن دوره یعنی W126 و W140 جذاب بودند، با این حال نسل W140 به آخرین دوره‌های واردات خودرو رسیده، علاوه بر این تعداد زیادی از آن نیز برای یگان تشریفات نهادهای دولتی وارد شد که ترکیب این دو قضیه سبب شد تا تعداد W140‌های شخصی در ایران بسیار اندک بوده، در اواخر دهه70 این نسل همانند یک سفینه متحرک جلب توجه کند. در آن زمان قیمت‌های چند صد میلیون تومانی برای W140 مطرح بود.

     

    پورشه پانامرا

    پس از مدت‌ها ممنوعیت واردات خودرو از اواسط دهه 70 تا اواسط دهه 80، بالاخره مرزهای کشور به روی خودروهای روز و لوکس اروپایی و آسیایی در میانه دهه 80 باز شد. با آنکه بیشتر خودروهای وارد‌شده به ایران در کلاس‌های متوسط و اقتصادی قرار داشتند، اما برخی برندهای لوکس پس از مدت‌ها دوباره با ایران آشتی کردند که پورشه یکی از مشهورترین موارد بود. در میان محصولات پورشه اما، سدان تازه وارد یعنی پانامرا به نحوی زبانزد خاص و عام شد و این خودرو در کنار مازراتی گران‌توریزمو، به نمادهای اشرافیت بدل شدند. همین امر کافی بود که حتی تصاویر این خودرو به رسانه ملی نیز برسد. امروزه هنوز هم پانامرا یک اسطوره است.

     

    بوگاتی تایپ 57C


    برخی خودروهای لوکس ممکن است سال‌ها بعد خبرساز و جنجالی شوند. پس از ازدواج اول شاه مخلوع ایران با شاهزاده مصری بود که دولت فرانسه یک دستگاه بوگاتی تیره‌رنگ را به مناسبت این رخداد، به دولت ایران هدیه داد. این هدیه از ترکیب شاسی شماره 57808 سری 57C با پیشرانه 3.2 لیتری 8سیلندر سوپرشارژر‌دار با بدنه خارق‌العاده طراحی شده توسط کارگاه Van Vooren ساخته شده بود. بعدها اما این بوگاتی به حاشیه رانده شد و در اواخر دهه30 شمسی از ایران به اروپا رفت، تا آنکه در نهایت سر از موزه پترسن آمریکا درآورد. سرنوشت این خودرو یکی از جنجالی‌ترین داستان‌های عجیب خودروهای کلاسیک در سطح جهان است.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو