فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به استراتژی‌های سبز هیوندای و کیا؛

آن روی سبز کُره‌ای‌ها

عصر خودرو- در بازار امروز جهان و با مورد توجه قرار گرفتن روزافزون مسئله بهینه‌سازی مصرف سوخت و آلایندگی، بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیا، اقدام به بهینه‌سازی هرچه بیشتر محصولات خود کرده‌اند که در این بین، می‌توان تویوتا را به عنوان پیشگام این حرکت معرفی کرد.

آن روی سبز کُره‌ای‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری ٍ«عصرخودرو»،  اما در چند سال اخیر، خودروسازان کره‌ای که سودای پیشی‌گرفتن از همتایان ژاپنی‌ خود را در سر می‌پرورانند، وارد کار ساخت خودروهای‌ هایبرید و برقی نیز شده و به لطف طراحی‌های زیبا و امکانات کامل خود، تا حدودی موفق شده تا عرصه را بر ژاپنی‌های کهنه‌کار تنگ کنند. کره‌ای‌ها‌ برنامه دارند تا قبل از سال 2025 به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید خودروهای برقی و‌ هایبرید تبدیل شوند و برای این منظور، تا آن زمان ایده ساخت 38 خودرو با آلایندگی بسیار پایین را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در این مطلب به برخی از مهم‌ترین جلوه‌‌های عملی آینده‌نگری کره‌ای‌ها، نگاه ریزبینانه‌تری خواهیم انداخت.

    هیوندای کونا الکتریکی 
    هیوندای کونا یک خودرو کراس‌اوور ساب‌کامپکت است که به‌تازگی زمزمه‌های ورودش به بازار ایران هم شنیده می‌شود. نمونه تمام برقی کونا که به تازگی در دو نسخه معرفی شد می‌تواند با هربار شارژ باتری‌ها، مسافتی بین  280 تا 470  کیلومتر را بپیماید. این میزان برد مناسب، در کنار ظاهر زیبا و تجهیزات رفاهی فراوان، مطمئنا راه را برای موفقیت این کراس‌اوور پاک هموار خواهد کرد.

     

    هیوندای آیونیک‌ هیبرید 
    طراحی زیبای و اسپرت، جزء جدانشدنی محصولات هیوندای در سال‌های اخیر بوده و هست. از این رو، حتی وقتی هدف، ساخت یک خودرو دوستدار محیط زیست باشد، نباید این اصل فراموش شود؛ اصلی که تویوتا در محصولات پاک خود، چندان توجهی به آن ندارد!‌ خودروی‌ هیبرید جدید هیوندای، از یک پیشرانه‌ بنزینی 1.6 لیتری در کنار یک پیشرانه برقی استفاده می‌کند که در ترکیب با یکدیگر، حداکثر قدرت 139 اسب بخار و حداکثر گشتاور 265 نیوتن‌متر را ایجاد کرده و با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته دوکلاچه، مصرف سوخت ترکیبی تنها 4.4 لیتر در هر 100کیلومتر را دارد. هرچند آیونیک‌ هیبرید از نظر مواردی همچون میزان آلایندگی و البته میانگین مصرف سوخت از رقیب اصلی خود، یعنی تویوتا پریوس ضعیف‌تر است اما به خاطر قدرت بیشتر پیشرانه،  استفاده از گیربکس غیر CVT و همچنین بهره‌گیری از ظاهر جذاب و فریبنده، به سادگی توانسته پا در عرصه‌ای بگذارد که تویوتا سال‌ها برای تملک آن تلاش کرده است.

     

    هیوندای آیونیک الکتریکی 
    دنیای خودروهای برقی، زمانی فقط به محصولات گران‌قیمت منتهی می‌شد و شاید فکر تملک یک خودرو برقی برای مردم عادی یک آرزو بود. اما به سرعت و با رشد صنعت باتری‌ها، خودروهایی مانند شورولت بولت و تسلا مدل3 که خودروهای تمام برقی زیر 40 هزار دلار بودند، روی کار آمده و دنیای EV‌ها را متحول کردند. رقابت بین شرکت‌ها در ساخت خودرویی که بازده بیشتری داشته و مسافت بیشتری را با یک باتری بپیماید، باعث شد تا دنیای خودروهای پاک، جذاب‌تر از قبل شود. هیوندای که همیشه یک پای ثابت در ساخت انواع خودروها بوده است، در این مسئله هم استثنا قائل نشده و پا در عرصه ساخت خودروهای تمام برقی گذاشته است. آیونیک یک نمونه تمام‌برقی دارد که با قیمتی در حدود 31هزار دلار به فروش می‌رسد. این خودرو با یک مجموعه باتری 28 کیلووات ساعتی کار می‌کند که می‌تواند با یک بار شارژ 199.5 کیلومتر را بپیماید. این عدد البته در برابر اعدادی که محصولات تسلا ارائه می‌کنند، چندان زیاد نیست اما باید در نظر داشت که خودرو مورد بحث ما یک خودرو شهری و با قیمت زیر 40 هزار دلار است!

     

    کیا سول الکتریکی 
    هرچند کیا سول یک محصول نامحبوب در بازار ایران به حساب می‌آید، اما در واقعیت یکی از آن خودروهایی است که  از نظر فنی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. نمونه تمام برقی این خودرو که در بازار آمریکا موجود است، با یک باتری 30کیلووات ساعتی کار می‌کند که می‌تواند با هر بار شارژ کامل، مسافت 197 کیلومتر را بپیماید. هرچند با این اعداد و ارقام می‌توان گفت که کیا سو‌ل الکتریکی یک خودرو کاملا معمولی به حساب می‌آید ولی باید در نظر داشت که این خودرو یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت بسیار کوچک و نزدیک به ابعاد یک‌ هاچ‌بک است که با قیمتی در حدود 34 هزار دلار به فروش می‌رسد و این یعنی باید سطح انتظارات را پایین آورد.

     

    کیا نیرو 
    ایده اینکه بتوان خودرویی بین کراس‌اوور و‌ هاچ‌بک سوار شد برای بسیاری از افراد خیلی جذاب است. از این رو، کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت در بازار امروز، بسیار پرطرفدار هستند که  کیا سول و کیا نیرو نیز هر دو در این دسته طبقه‌بندی می‌شوند. نیرو که برای اولین‌بار در سال 2013 در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد، از قوای فنی مشترک به هیوندای آیونیک ‌هایبرید بهره می‌برد. کراس‌اووری که تنها  4.5 لیتر در 100 کیلومتر بنزین می‌سوزاند و از تجهیزات ایمنی و رفاهی متناسبی نسبت به قیمت 28 هزار دلاری‌اش بهره می‌برد، قطعا گزینه‌ای جذاب برای هربازاری خواهد بود.

    نویسنده: ‌روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو