فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصر خودرو»

عواقب جبران‌ناپذیر

عصر خودرو- شاید خیلی زود دیر شود، این مثال برای زمان‌های زیادی قابل استفاده است. اما در اینجا اشاره آن به یکسری از قطعات خودرو است که با نداشتن کیفیت واستاندارد مطلوب می‌تواند با جان سرنشینان یک خودرو بازی کند؛ یعنی شاید با خرید نادرست، خیلی زود دیر شود.

عواقب جبران‌ناپذیر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اکثر ما در زمان خرید کالاهای مورد نیاز خود دقت قابل‌توجهی در چگونگی تولید آن کالا انجام نمی‌دهیم. قطعا در خیلی از کالاها شاید این کم‌توجهی عواقب خاصی برای خریداران در پی نداشته باشد اما در بعضی از کالاها به‌ویژه قطعات یدکی خودرو و بخصوص قطعات ایمنی خودرو، رعایت استانداردهای ایمنی در تولید بسیار حائز اهمیت بوده و عدم توجه به آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

    بدون‌شک وقتی برای خرید یا تعویض قطعات یدکی خودرو خود مراجعه می‌کنید، با سردرگمی عجیبی مواجه می‌شوید و شاید با واژه فابریک، اصلی و شرکتی هم برخورد داشته‌اید. طبیعی است به دلیل عدم آگاهی و اطلاع در انتخاب دچار تردید خواهید شد، بخصوص اگر فکر کنید قطعه‌ای که می‌خواهید بخرید و یا انتخاب کنید، خیلی مهم نیست. به همین دلیل خیلی از خبرگان این حوزه پیشنهاد می‌کنند که از قطعات یدکی استفاده کنید که در خطوط تولید خودروساز مورد مصرف قرار می‌گیرند چرا که از استاندارد و اطمینان بیشتری برخوردار هستند.
    برای روشن‌شدن این موضوع بهتر است تفاوت  یکی از مهم‌ترین قطعات ایمنی خودرو یعنی غربیلک فرمان را با قطعات تقلبی و غیر‌استاندارد مشخص کنیم.

      این تصویر یک غربیلک فرمان استاندارد مورد مصرف در خودروهای پارس، 405 و سمند(با آرم اسب) SLX است. درنوع استاندارد / شرکتی آن قاب فرمان آن به‌صورت اینتگرال و با استفاده از مواد تشکیل‌‌دهنده فوم تولید شده و دارای زیبایی و نرمی سطح تماس با دست است. این بخش از غربیلک فرمان دارای تست‌های استاندارد سایش‌، استحکام رنگ در برابر استحکام و تست چسبندگی فوم به فریم است و در آزمایشگاه‌های معتبر و مجهز انجام می‌شود. درنوع غیرفابریک درپوش غربیلک فرمان پلاستیکی است و مواد اولیه فوم مصرفی حذف شده است.   
    بدیهی است برای حصول نتایج مثبت تست‌های فوق، از مواد درجه‌1 توصیه شده توسط خودروساز استفاده می‌شود که در مقایسه با محصول غیرفابریک، تمایز کاملا مشخصی دارد.


      
    و اما آنچه که بیش از همه در غربیلک‌های فرمان دارای اهمیت است، فریم فلزی است که در زیر لایه زیرین فوم قرارداشته و از نظر ایمنی استاندارد بسیار بالایی دارد. در غربیلک فرمان فابریک که برای خط تولید خودروساز تعبیه می‌شود، فریم فلزی از مرغوب‌ترین مواد اولیه شامل لوله، ورق و آلومینیوم با گرید خاص ایمنی، تحت تست کوانتومتری قرارگرفته تا از نظر جنس استاندارد مورد آزمون قرارگیرد. پس از این مرحله آزمون ایکس‌ری برای شناسایی هرگونه ترک و شکست و ... درمواد اولیه انجام می‌شود.
    بعد از حصول اطمینان از مواداولیه، مرحله ساخت فریم فلزی آغاز می‌شود که در آن برای بالابردن ضریب ایمنی قطعه از فرآیند دایکست آلومینیوم برای اتصال هزارخاری غربیلک به بدنه اصلی استفاده می‌شود تا بتواند بالاترین ضریب ایمنی را در قطعه تضمین کند.
    برای حصول اطمینان از فریم فلزی استاندارد تست‌های ذیل روی غربیلک‌های فرمان انجام می‌شود:
    1- تست‌های دوام
    2- تست‌های خمش و پیچش استاتیک
    3- تست جازنی روی شفت هزارخاری
    بعد از کسب نتایج مطلوب از تست‌های تعریف شده استاندارد‌،  فریم فلزی غربیلک فرمان استاندارد به شکل زیر آماده می‌شود.
    حالا که با یک غربیلک فرمان استاندارد و تست‌های مختلفی که برای تولید آن به‌کارگرفته می‌شود آشنا شدید، نظر شما را به دیدن تصویر فریم غربیلک فرمان غیرفابریک که مدتی است وارد بازار شده است، جلب می‌کنیم.

     

    همانطور که ملاحظه می‌کنید، درنوع غیرفابریک، بدون توجه به تست‌های مهم ایمنی خودرو، فقط کپی از ظاهر قطعه مد نظر بوده و تمام آلومینیوم مصرفی که برای بالابردن ضریب ایمنی راننده در تصادفات به‌کارگرفته می‌شود، حذف شده و در تمام اتصالات از جوش استفاده شده است و از همه فاجعه‌بارتر اینکه ‌روی این غربیلک فرمان کلمه ایربگ حک شده درصورتی که غربیلک مذکور فاقد ایربگ است و این هم گواهی دیگر برای زیرپا گذاشتن استانداردهای ایمنی توسط برخی از سودجویان است.
    لازم به ذکر است در حوادث رانندگی چنانچه خودرو دچار حادثه شده و باعث فشار به غربیلک فرمان شود‌ و اگر این قطعه غیر‌استاندارد و متفرقه تولید شده باشد، مشابه یک شیء تیز و کشنده سینه راننده را تهدید خواهد کرد لذا با توجه به موارد فوق، می‌بینید خرید قطعات یدکی به ظاهر ارزان‌تر، به‌خصوص در قطعات ایمنی خودرو، می‌تواند چه فاجعه‌ای به همراه داشته باشد. در نتیجه توصیه می‌شود از مراکز معتبر کالای خود را خریداری کنید. خواهش ما از توزیع‌کنندگان کالاهای غیرفابریک این است که در قطعات ایمنی که با جان مردم در ارتباط است، دقت‌نظر بیشتری داشته باشند.
    گروه GISP با بیش از یک دهه فعالیت در تامین قطعات یدکی خودرو، با شعار «برای ایمنی شما»، بهترین قطعات تولید شده توسط تامین‌کنندگان خط تولید را با تضمین و گارانتی خود تحت برند GISP در سراسر کشور وارد بازار کرده و همواره حامی حقوق مصرف‌کننده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط