فونیکسریمکسبهتام

خودروسازان قبل از اخذ مجوز شماره گذاری، پیش فروش نکنند

عصر خودرو : معاون مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: ممنوعیتی برای شماره گذاری خودرو نداریم، مگر آنکه سازمان های استاندارد و محیط زیست مجوز صادر نکنند.

خودروسازان قبل از اخذ مجوز شماره گذاری، پیش فروش نکنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۱:۵۲

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از تابناک سرهنگ جهانگیری در جمع خبرنگاران افزود: خودروسازها مکلفند قبل از اخذ مجوز شماره گذاری، اقدام به پیش فروش نکنند که در صورت پیش فروش متخلفند و دستگاههای نظارتی با آنها برخورد می کنند.
    وی گفت: بزودی، در آیین نامه راهنمایی و رانندگی به ویژه در بخش مربوط به گواهینامه ها بازنگری اساسی خواهد شد.
    سرهنگ جهانگیری افزود: پلیس، مرکزی را به نام مرکز کنترل و بررسی استانداردهای ایمنی و زیست محیطی وسایل نقلیه وارداتی و تولیدی در کشور راه اندازی خواهد کرد.
    همچنین سرهنگ جهانگیری، معاون فنی، مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا در مصاحبه خبری خود با اصحاب رسانه که امروز در سالن همایش پلیس راهور (شهرک آزمایش) برگزار شد، اظهار داشت: در قوانین جدید راهنمایی و رانندگی اساسی ترین موضوع، حقوق شهروندی است که پلیس و سایر دستگاه ها موظفند آن را رعایت کنند، در واقع حقوق شهروندی از افق های آنهاست.
    وی با اشاره به اینکه در قوانین فنی مهندسی طبق قوانین جدید حرکت کرده و آن را رعایت می کنیم، ادامه داد: با توجه به پایان سال تصادفات کم و تخلفات کاهش پیدا کرده است که همه دستگاه ها از قبیل صدا و سیما، هلال احمر، اورژانس و پلیس به وظیفه خود عمل کرده و قوانین را رعایت می کنند.
    معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: به نظر می رسد اجرای قانون با ورود به سال 1391 موفقیت آمیز خواهد بود که جای بسی خوشحالی است.
    سرهنگ جهانیگری افزود: در آخر هر سال یک سری انباشت کار داریم که در طول سال انجام نشده که بخش اعظم آن مربوط به تاکسی ها است؛ از 10 خرداد سال 90 تا پایان سال انجام شماره گذاری خودروهای سبک عمومی حمل و نقل شهری بدون نصب کیسه هوا ممکن نیست و ما به خودروسازان، تولید و خریداران این موضوع را هشدار داده ایم در حقیقت از ابتدای سال 91 هیچ وسیله نقلیه سبکی به خصوص تاکسی درون شهری و بیرون شهری بدون کیسه هوا شماره گذاری نمی شود.
    * از اول فروردین سال 91 نصب کیسه هوا در خصوص پراید لازم الاجراست
    وی در خصوص شماره گذاری خودروهای سایپا بدون کیسه هوا، گفت: نصب کیسه هوا در مورد وسیله نقلیه پراید از اول مهر سال 91 لازم الاجرا است و این به این معنا نیست که بند 3 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات وظیفه اش را انجام ندهد.
    معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا بیان کرد: در خصوص عدم نصب کیسه هوا در مورد خودروهای مربوط به شرکت سایپا باید گفت کسانی که از سایپا وسیله نقلیه خریداری می کنند باید تا اول مهر سال 91 موضوع نصب کیسه هوا خودرو آنها تعیین و تکلیف شود.
    سرهنگ جهانگیری در خصوص خودرو پیکان اظهار داشت: دولت تکلیف کرده که اجرای مفاد نامه 3690 را به پایان سال موکول کنند در حقیقت کسانی که پیکان خریده اند مکلف هستند تا قبل از سال 91 پلاک دریافت کنند چرا که هیچ خودروی بعد از سال 91 شماره گذاری نخواهد شد.
    *500 دستگاه کامیون هوو (فراز) شماره گذاری شده است
    وی در خصوص کامیون هوو بیان کرد: 500 دستگاه کامیون هوو تحت نام فراز شماره گذاری کردیم که 3 ماه تحت آزمایش قرار می گیرند در واقع بعد از 3 ماه و بعد از طی 20 هزار کیلومتر کارکرد نظر خود را به هیئت دولت ارائه می شود.
    سرهنگ جهانگیری گفت: در مهر امسال اعلام کردیم که تمام موتورسیکلت ها برابر ماده 6 آیین نامه ماهیانه 30 درصد از تولید خود را اسقاط کنند و از ادامه شماره گذاری هم خودداری خواهد شد در واقع این موضوع در خصوص خودروهای فرسوده یکی از معضلات ترافیک بوده و وقتی خودداری شود تصادفات مرتفع می شود.


    *خودروسازان از نقل و انتقال وسیله نقلیه بدون تعویض پلاک شدیدا خودداری کنند
    معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلس راهور ناجا بیان کرد: خودروسازان از نقل و انتقال وسایل نقلیه بدون تعویض پلاک و واگذاری پلاک شدیداً خودداری کنند؛ برای تعویض 35 هزار تومان به خزانه دولت واریز می شود و خودروسازانی که بدون تعویض پلاک خودرو بفروشند50 هزار تومان جریمه و افرادی که محل سکونت خود را اعلام نکنند نیز 50 هزار تومان جریمه به آنها تعلق می گیرد.
    وی ادامه داد: وسایل نقلیه ای که از خارج از کشور به صورت موقت وارد شده و شماره گذاری شده باید سپری قوانین تمدید شود و چنانچه تمدید صورت نگیرد و به خارج از کشور بازنگردد استفاده از این خودرو به غیر از راننده ثبت شده آن غیر مجاز است و مسئولان در برابر آنها اعمال قانون خواهند کرد.
    سرهنگ جهانگیری عنوان کرد: شهروندان در خصوص آگهی های نقل و انتقال و گذر موقت و خریداری وکالتی فریب نخورند چرا که این موضوع برای استفاده شخصی افراد حقیقی است و این امر به صورت دائم وجود ندارد.
    معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلس راهور ناجا بیان کرد: در کشور 37 مرکز خدمات خودروی وجود دارد که در مراکز استان ها است. همچنین 186 دفتر خدمات تعویض پلاک وجود دارد که مجموعاً 245 دفتر خدمات خودرو در کل کشور داریم که در آن واحد به 245 نفر خدمات می دهیم؛ توصیه می شود قبل از اختیار دادن به دفاتر خدمات مراجعه و در خصوص ثبت تعویض پلاک و نقل و انتقال مراجعه کنند که این دفاتر تا 4 بعدازظهر مشغول کار هستند و مکلفند که ارائه خدمات دهند.
    وی با اشاره به اینکه اسفندماه امسال بسیار پرکار است، گفت: در حال حاضر پلیس ممنوعیتی برای شماره گذاری خودرو ندارد مگر اینکه از سازمان محیط زیست نامه ای آمده باشد که در این صورت شماره گذاری سقوط کرده و انجام نخواهد شد.
    سرهنگ جهانگیری عنوان کرد: خودروسازانی که قبل از واگذاری خودرو به پلاک و از شماره گذاری آن خودرو تان را پیش فروش می کنند تخلف حساب شده و با آنها برخورد می شود در واقع خودروسازان مکلف هستند قبل از واگذاری خودرو به پلاک و شماره گذاری وسایل نقلیه خود را پیش فروش نکنند چرا که این موضوع تخلف است.
    معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلس راهور ناجا بیان کرد: همیشه کمیسیون تطبیق در خصوص خودروها نظر می دهد و دولت برابر قوانین باید آن را پاسخ دهد و پاسخ هر چیزی که باشد ما اجرا می کنیم. در خصوص پیکان نیز در حال حاضر شماره گذاری صورت می گیرد و هر تصمیمی که در کمیسیون تطبیق گرفته شود ما انجام می دهیم.


    * 12 درصد خودرو کشور را وانت تشکیل می دهد
    وی افزود: در حال حاضر بالای 14 میلیون و 500 دستگاه تا 30 آبان شماره گذاری خودرو صورت گرفته است. که یک میلیون و 600 دستگاه مربوط به کل وانت ها بوده است در واقع 12 درصد خودرو کشور را وانت تشکیل می دهد.
    وی افزود: بیش از 850 هزار دستگاه وانت پیکان شماره گذاری شده که 6.3 درصد کل خودروها را پیکان تشکیل می دهد.
    سرهنگ جهانگیری گفت: ما در تصادفات کشور نسبت به کل وانت ها 40.6 درصد وانت پیکان ها باعث تصادفات می شوند. همچنین 5.6 درصد نسبت به کل خودروهای کشور را وانت پیکان دچار تصادف می شود.
    وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه تاکسی پراید نداریم که بخواهد شماره گذاری شود بلکه آنها از قبل شماره گذاری شده است و در حال حاضر شماره گذاری پراید تاکسی نداریم، اظهار داشت: هیچ مجوزی به خودروسازان برای عدم نصب کیسه هوا و کمربند نمی دهیم در واقع هیچ خودروی در کشور نداریم که بدون کیسه هوا باشد. در واقع داشتن کیسه هوا و نداشتن آن دلیلی نیست که ماده 14 قانون اعمال نشود.
    سرهنگ جهانگیری عنوان کرد: قرار است یک بازنگری اساسی در ماهیت آیین نامه راهنمایی و رانندگی صورت گیرد که این موضوع به خصوص در مورد بخش گواهینامه صورت خواهد گرفت که به زودی مشروع موضوع را اعلام خواهیم کرد و اجرایی خواهد شد.
    وی بیان کرد: مرکزی را تحت عنوان کنترل و بررسی استانداردهای ایمنی راه اندازی خواهیم کرد که برای کنترل بیشتر و ارائه خدمات خود پلیس موثر است و در خصوص بررسی استانداردها عمل می کند.
    معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلس راهور ناجا اظهار داشت: معاینه فنی وسایل نقلیه سبک 5 سال است که ابلاغ کرده ایم معاینه خودروهای دولتی و عمومی به 2 سال تغییر کند چون هر خودروی که تولید می شود 5 سال گارانتی دارد.

    کرمان موتوراکستریم