فونیکسریمکسبهتام

معیار TCO و اهمیت آن در بحث حمل‌و‌نقل جاده‌ای؛

رقابت برای کمترین هزینه

عصر خودرو- در کشورمان در تعریف یک خودرو تجاری گاهی می‌شنویم که فلان خودرو هزینه‌های کمتری دارد، فلان خودرو نان‌بده‌تر است، این خودرو مصرف پایین‌تری داشته و یا آن خودرو استهلاک کمتری دارد.

رقابت برای کمترین هزینه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،‌ همه این عوامل را می‌توان ریشه در هزینه‌های پیدا و پنهان و یا هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم یک خودرو دانست که در دنیای خودرو‌های تجاری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. به مجموع این هزینه‌ها، معیار TCO گفته می‌شود.

    معیار TCO ‌
    عبارت Total Cost of Ownership که مجموع هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم یک خودرو است و به صورت مخفف TCO نامیده می‌شود، در همه صنایع و کسب‌و‌کارها کاربرد دارد. اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای این فاکتور در صنایع حمل‌و‌نقل است که شامل هزینه خرید یک خودرو، هزینه سوخت، بیمه، استهلاک خودرو، تعمیرات، مالیات، هزینه‌های نگهداری خودرو، افت قیمت، آموزش و... می‌شود. مجموع این هزینه‌ها که معیار TCOرا تشکیل می‌دهند، باعث خواهد شد تا شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل تا خریداران شخصی، در خرید یک خودرو به سمت یک مدل و سازنده خاص تمایل پیدا کنند.

    رقابت هفت‌نفره
    یک شرکت حمل‌و‌نقل آلمانی، آزمایشی بین 7 خودرو اروپایی برگزار کرده است که در آن خودروهای مرسدس بنز آکتروس 2545، ایویکو استرالیس‌های وی 460، رنو T440، ولوو FH460، اسکانیا R450‌‌، اDAF XF 460 و MAN TGX440 شرکت داشتند و در نهایت بعد از تست  این کشنده‌ها در طی یک سال و مسافتی در حدود 130 هزار کیلومتر، نتایج نهایی آن به دست آمد. قابل ذکر است که همین شرکت با کشنده‌های یورو5، قبلا رقابتی ترتیب داده بود که در آن یک رنو پرمیوم 410 اسب بخاری به مقام اول از نظر کمترین TCO رسیده بود. اما این بار با کشنده‌های یورو 6، ولوو توانست با 81300 یورو به مقام اول، ایویکو با 83600 یورو به رتبه دوم، داف با 84300 یورو به مقام سوم، مرسدس بنز با 84500 یورو در جایگاه چهارم، مان با 85700 یورو در ردیف پنجم، رنو با 88 هزار یورو در ردیف ششم و اسکانیا با 90600 یورو در آخرین رتبه قرار بگیرند. اما این تست چون در طول یک سال و مسافت بلندی انجام شد، پس بی‌شک خودرو‌ها در شرایط و جاده‌های گوناگون با بار‌های متنوع و راننده‌های مختلفی تست شدند که هر چند می‌توان به نتیجه این تست اعتماد کرد اما طبق گفته مدیران و کارشناسان این شرکت، این تنوع شرایط در کنار اهمیت هزینه‌های سوخت و ادبلو و با در نظر گرفتن استهلاک کمتر در طولانی‌مدت و همچنین گستردگی خدمات پس از فروش باعث شده است که در نهایت آکتروس در رتبه اول خرید‌های این مجموعه قرار بگیرد.

    سوخت و  ادبلو ‌
    سهم بالایی از هزینه TCO را مصرف سوخت و ادبلو تشکیل می‌دهد. در تستی که این موسسه در بین کشنده‌های کلاس 440 تا 460 اسب بخاری با موتور‌های یورو5 در گذشته انجام داده بود، مرسدس بنز آکتروس توانسته بود از این حیث به رتبه اول دست پیدا کند. در این سری نیز که هر کشنده مسافتی در حدود 130 هزار کیلومتر طی کرده بود، در نهایت میانگین مصرف در طی 100کیلومتر در نظر گرفته شد که طی آن ولوو به مصرف متوسط 29.32 لیتر سوخت در مسافت 134 هزار کیلومتر رسیده بود و میانگین مصرف ادبلو آن نیز برابر با 2.21 لیتر شد. این اعداد برای ایویکو به ترتیب برابر با 32.08 لیتر گازوئیل و 2.46 لیتر ادبلو بود که این میانگین در طی  131 هزار کیلومتر به دست آمد. DAF در طی 124 هزار کیلومتر به مصرف متوسط 31.36 لیتر گازوئیل و 1.44 لیتر ادبلو رسیده بود و آکتروس نیز با 129 هزار کیلومتر مسافت، میانگین مصرف 30.83 لیتر گازوئیل و فقط 0.89 لیتر ادبلو را داشت. کشنده MAN نیز با 126 هزار کیلومتر طی مسیر، به مصرف 32.09 لیتر گازوئیل و 0.91 لیتر ادبلو رسید و‌ این اعداد برای رنو نیز با 137 هزار کیلومتر رانندگی برابر با 32.22 لیتر گازوئیل و 2.25 لیتر ادبلو شد. اسکانیا نیز به مصرف 32.36 لیتر گازوئیل و 1.19 لیتر ادبلو رسید که این اعداد برای 100کیلومتر مسافت آن در یک تست 125 هزار‌کیلومتری بود.

    معیار TCO به یک کوه یخی شناور شباهت دارد که هزینه‌های مستقیم آن در بیرون آب و هزینه‌های غیرمستقیم در زیر آب است.

     

    ‌       خودروهای شرکت کننده در تست کشنده‌های یورو5

     

    نویسنده: مهندس علیرضا داودی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو