فونیکسریمکسبهتام

فربد زاوه:

نباید به هر فردی اجازه ثبت سفارش و واردات خودرو داده شود

عصرخودرو: واردات باز و بدون حساب و کتاب خودرو توسط افراد مختلف، رویه‌ای نادرست است که با آن نمی‌توان قیمت خودرو در بازار را کنترل کرد.

نباید به هر فردی اجازه ثبت سفارش و واردات خودرو داده شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸:۴۱
    به گزارش «عصرخودرو» یک کار شناس خودرو با اشاره به شتاب گرفتن روند رو به رشد قیمت خودروهای وارداتی به کشور عنوان کرد: افزایش اخیر قیمت خودرو به طور مستقیم به واسطه رشد قیمت ارز در داخل کشور بوده است.
    فربد زاوه، در خصوص نوسانات یک سال و نیم گذشته قیمت خودروهای وارداتی در کشور به ایلنا گفت: از اوایل سال گذشته به واسطه توقف ثبت سفارش خودرو، قیمت این محصول در بازار رو به رشد گذاشت. بر این اساس خودروهایی که توسط عده ای که عمدتا واردکنندگان اصلی نبودند، وارد کشور شد، با نرخ هایی بالا تر از متوسط قیمت ها وارد بازار شد.
    وی اضافه کرد: پس از آن از سال جاری با باز شدن دوباره ثبت سفارش و اعلام لیست واردات خودرو، قیمت خودروهای وارداتی مقداری تعدیل شده و کاهش یافت. اما نوسانات اخیر نرخ ارز و افزایش این نرخ در بازار منجر به آن شد که بار دیگر قیمت خودروهای وارداتی به شدت با رشد روبرو شود.
    این کار شناس صنعت خودرو با اشاره به عدم دسترسی واردکنندگان به نرخ های ارز دولتی تصریح کرد: قیمت خودروهای وارداتی کاملا به نرخ ارز بستگی دارد. بر این اساس افزایش نرخ ارز به طور مستقیم منجر به رشد قیمت این خودرو ها شده است.
    زاوه در ادامه به رفع ممنوعیت واردات خودرو توسط نمایندگی ها طی دو ماه اخیر اشاره کرد و افزود: در سال جاری با سیاست جدید دولت، ثبت سفارش و واردات خودرو به نمایندگی ها محدود شد اما از حدود دو ماه قبل این محدودیت رفع شد. بر این اساس تمام افراد می توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
    وی در این خصوص توضیح داد: معتقدم که واردات باز و بدون حساب و کتاب خودرو توسط افراد مختلف، رویه ای نادرست است که با آن نمی توان قیمت خودرو در بازار را کنترل کرد. با دادن اجازه واردات خودرو به همه افراد، تنها در این میان عده ای در امارات نشسته و با واردات خودرو به ایران سودهای خود را می برند.
    این کار شناس خودرو خاطرنشان کرد: کسی که نمایندگی دارد باید تا زمانی که مجوزش باطل نشده اجازه واردات برندهای خاص را در اختیار داشته باشد.

    کرمان موتوراکستریم