فونیکسریمکسبهتام

مهمترین ابداع صنعت خودروسازی پس از کمربند ایمنی

عصر خودرو- لابراتوار مستقل مرکز پژوهش Thatcham آماری شگفت‌انگیز منتشر کرده‌است: از سال ۲۰۰۲ که فروش خودروی ولوو XC۹۰ در بریتانیا آغاز شد،‌ بیش از ۵۰ هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسیده‌است و تاکنون هیچ گزارش تصادف منجر به فوتی از این خودرو ارائه نشده‌است.

مهمترین ابداع صنعت خودروسازی پس از کمربند ایمنی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ،  تنها خودرویی که آماری مشابه دارد آئودی Q7 است که تنها در سال‌های 2015 و 2016 به فروش رسیده‌است. یکی از دلایل موفقیت ولوو آن است که این خوردو یکی از اولین مدل‌هایی به شمار می‌رود که از دوربین و سیستم رادار برای هشدار خطرهای رانندگی به رانندگان استفاده کرده‌است.

    این سیستم به صورت خودکار می‌تواند خودرو را در حین نزدیکی بیش‌از اندازه به مانع متوقف سازد و علاوه بر نجات جان سرنشینان خودرو، سیستم ترمز خودکار اضطراری یا AEB می‌تواند هزینه‌های بیمه خودرو را نیز کاهش دهد.

        عملکرد AEB چگونه‌است؟

    خودرو با استفاده از لیزر، دوربین‌ها یا رادار برخورد احتمالی با موانع را پیش‌بینی کرده و به راننده نسبت به آن هشدار می‌دهد و در صورتی که راننده واکنشی نشان ندهد،‌خودرو به صورت خودکار متوقف می‌شود. برخی از سیستم‌های AEB مانند توقف فعال خودروی فورد تنها در سرعت‌هایی مشخص مثلا 48 کیلومتر بر ساعت یا بالاتر از آن عمل می‌کنند اما دیگر انواع سیستم‌ها در سرعت‌های بالاتر نیز فعال می‌شوند.

    مرکز پژوهشی Thatcham سیستم AEB را مهم‌ترین ابداع پس از کمربند ایمنی اعلام کرده‌است که می‌تواند طی ده سال آینده جان 1100 نفر را نجات خواهد‌داد.

        ممانعت از تصادف

    درحال حاضر بیشتر سیستم‌های AEB به شکلی طراحی شده‌اند تا مانع از تصادفاتی شوند که خودرویی به پشت خودرویی دیگر می‌کوبد. این نوع تصادفات یک چهارم تمامی تصادفات را در جهان تشکیل می‌دهند و می‌توانند آسیب‌ها و تلفات شدیدی به دنبال داشته‌باشند.

    سازمان ایمنی یورو NCAP می‌گوید سیستم AEB نشان داده که می‌تواند 38 درصد از احتمال بروز چنین تصادفاتی بکاهد و با ارتقا این فناوری، دامنه تصادفاتی که توسط آن مهار خواهند شد گسترش پیدا خواهد کرد.

    به گفته محققان شرکت Thatcham با پیشرفت روزانه صنعت خودروهای خودران، نیاز به هشیار بودن یک اصل مهم است اما از آنجایی که در آینده قابل پیش‌بینی بیشتر خودروهای موجود در جاده‌ها از سیستم AEB برخوردار نخواهند بود، رانندگان باید نسبت به دیگر خودروها و خطراتی که برای ایجاد می‌کنند آگاه باشند و این فناوری است که توانایی کاهش تلفات و نجات جان انسان‌ها را دارد.

    تعدادی از شرکت‌های خودروساز مطرح جهان از جمله جاگوار، سیستم AEB را به عنوان استانداردی برای تمامی خودروهایش معرفی کرده‌است و تعدادی دیگر از شرکت‌ها مانند فورد و کیا این سیستم را به عنوان یکی از آپشن‌های انتخابی قرار داده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو