فونیکسریمکسبهتام

۴۵۰ آژانس محدوده طرح ترافیک در آستانه تعطیلی

عصر خودرو- تا ۲ روز دیگر مهلت قانونی طرح ترافیک سال ۹۶ تمام می‌شود. اما تاکنون هیچ راننده‌ای موفق به دریافت طرح ترافیک جدید نشده است.البته درباره اینکه این مهلت تمدید خواهد شد، یا نه؟! هنوز شهرداری تهران واکنشی نشان نداده!

۴۵۰ آژانس محدوده طرح ترافیک در آستانه تعطیلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، اگرچه پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران چندی پیش درصحن شورای شهر با قاطعیت از اجرای طرح جدید از اول اردیبهشت ماه خبر داده بود.
    با این حال، همچنان اعتراضات نسبت به نرخ طرح ترافیک ادامه دارد.
    دیروز جمعی از رانندگان آژانس‌ها و اعضای اتحادیه آژانس‌داران در مخالفت با افزایش چند برابری نرخ طرح ترافیک، در مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند.
    مبلغ تمام شده طرح ترافیک برای رانندگان آژانس‌ها در سال گذشته حدود 600 هزار تومان بوده که در طرح جدید با افزایش چند برابری به بیش از 4 میلیون تومان رسیده است.
    براساس مصوبه شورای شهر، در طرح ترافیک 97، آژانس‌داران از تخفیف 50 درصدی برخوردارند که با توجه به مبلغ 8 میلیون تومانی ورود به طرح (طبق جدول پیک سفر و معاینه فنی ویژه) آنها موظف به پرداخت بیش از 4 میلیون تومان هستند.
    آن‌طور که نایب رئیس اتحادیه اتومبیل کرایه‌ای تهران به «ایران» می‌گوید، با اجرای این طرح عملاً فعالیت حدود 450 آژانس که در محدوده طرح ترافیک قرار دارند، تعطیل می‌شود.
    چراکه فعالیت در محدوده برای آنها به صرفه نخواهد بود، هم‌اکنون روزانه بیش از 10 هزار سفر شهری تنها از طریق آژانس‌ها در داخل محدوده طرح انجام می‌شود!

    خسارت مالی یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی به آژانس‌ها
    در این آژانس‌ها حدود 10 هزار راننده فعالیت دارند که به‌طور متوسط هر کدامشان روزانه 150 هزار تومان درآمد کسب می‌کنند، با این توصیف بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون تومان خسارت مالی به آژانس‌ها وارد می‌شود.
    هم‌اکنون بیش از هزار و 700 آژانس در تهران فعالیت دارند که با اجرای طرح ترافیک جدید، عملاً یک سوم آنها تعطیل می‌شوند.
    به‌گزارش خبرنگار «ایران»، رانندگان معترض به افزایش نرخ طرح ترافیک معتقدند که با راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی، تعداد مسافران آژانس‌ها بسیار کاهش یافته و براین اساس اگر بخواهند نرخ کرایه‌ها را هم مطابق این افزایش قیمت بالا ببرند، عملاً همه مسافران خود را از دست خواهند داد.
    فرشاد یغماییان، نایب رئیس این اتحادیه بر همین مبنا اعلام می‌کند که درصورتی که این نرخ‌ها تعدیل نشود، به‌ناچار باید همه آژانس‌های داخل محدوده مرکزی را تعطیل کرده و هیچ سفری نیز داخل محدوده طرح ترافیک انجام نشود.
    «تردد تاکسی‌های اینترنتی، بازار آژانس‌ها را کساد کرده است.»
    این اعتراضی است که در چند وقت اخیر بارها از زبان رانندگان آژانس‌ها شنیده شده است.
    آنها می‌گویند که توان رقابت با نرخ تاکسی‌های آنلاین را ندارند و به همین علت هم‌اکنون حدود 40 درصد مسافران خود را از دست داده‌اند.
    آنها حتی به‌همین علت، افزایش نرخی هم نداشته‌اند.
    یغماییان می‌گوید که آژانس‌ها طی این دو سال به‌علت همین بازار رقابتی هیچ گونه افزایش نرخی نداشته‌اند.
    از 6 ماه پیش نیز، همه آژانس‌ها با نرخ آزاد فعالیت می‌کنند.
    یعنی هر آژانس با توجه به منطقه کاری و نوع فعالیت، مبلغ دریافتی خود را تعیین می‌کنند.
    براین اساس نرخ‌ها از آژانسی به آژانس دیگر متفاوت است و آژانس‌ها برمبنای رقابت، از مسافران، هزینه دریافت می‌کنند.
    جالب اینکه بسیاری از مسافران اذعان می‌کنند که در چند ماه اخیر، هزینه برخی آژانس‌ها از تاکسی‌های اینترنتی به مراتب پایین‌تر بوده و در نقاطی ترجیح داده‌اند به جای تاکسی آنلاین، از آژانس استفاده کنند.
    «خانم مهدوی» که در چند وقت اخیر، به جای تاکسی آنلاین به سراغ آژانس‌ها رفته می‌گوید: من مشتری پروپا قرص تاکسی اینترنتی بودم، یک روز در ساعت اوج ترافیک، چندین مرتبه درخواست تاکسی آنلاین دادم، اما به مدت یک ساعت، همه درخواست‌هایم رد می‌شد، در نهایت یک خودرو، مسیر سیدخندان به امیرآباد شمالی را 15 هزار تومان اعلام کرد، درحالی‌که من همیشه این مسیر را 8 هزار و 500 تا 9 هزار تومان می‌پرداختم، همان زمان با یک آژانس تماس گرفتم و نرخ این مسیر را 10 هزار تومان اعلام کرد.
    اما خب خیلی‌ها برخلاف من به این تاکسی عادت کرده‌اند و همچنان فکر می‌کنند که نرخ آژانس‌ها بالاتر است.»

    با اجرای این طرح ما شغلمان را از دست می‌دهیم
    یک راننده آژانس می‌گوید: «ما به این وضع اعتراض داریم چراکه اغلب‌مان شغل‌مان را از دست می‌دهیم.
    ما نمی‌توانیم روزانه طرح ترافیک بخریم آنهم با قیمت بالا، 18 هزار تومان خرید روزانه برای راننده‌ای که روزانه 50 هزار تومان درآمد دارد، بدون احتساب هزینه بنزین و استهلاک خودرو، فاجعه است.
    در شرایطی که دولت همه تلاشش را می‌کند تا بیکاری ریشه کن شود، چرا باید با این کار، به آمار بیکاران دامن زد، شغل ما ارتباط مستقیمی با هزینه خانوارها دارد.
    وقتی راننده، کرایه را بالا ببرد، فشار اصلی بر مردم وارد می‌شود.
    آنها هم ترجیح می‌دهند قید آژانس‌ها را بزنند.
    ما همین الان با رکود شدید مسافر مواجهیم، چندین بار اعتراض کردیم و نامه نوشتیم، اما نتیجه چه شد، تقریباً هیچ!!! روز به روز هم بر تعداد تاکسی‌های آنلاین افزوده شد، بدون آنکه کسی به فکر کار و کاسبی ما باشد.»
    به‌گفته یغماییان، اتحادیه آژانس‌داران تاکنون بالغ بر 5 نامه به سازمان‌های مختلف همچون فرمانداری، استانداری، دیوان عدالت، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت صنعت و معدن ارسال کرده است، اما جز نامه دو روز پیش وزارت صنایع به سازمان حمایت از مصرف‌کننده که هنوز محتویات آن مشخص نشده، هیچ کدام پاسخی به اعتراضات آنها نداده‌اند.
    او می‌گوید که رانندگان توان مالی پرداخت این مبالغ را ندارند، حتی تعداد زیادی از آنها هنوز درگیر پرداخت قسط طرح ترافیک سال گذشته هستند.
    بنابراین مدیران آژانس‌ها به ناچار این مبالغ را به‌حساب اتحادیه ریخته و برای آنها طرح دریافت می‌کردند، که اگر این مبالغ تعدیل نشود، این روند هم قطع شده و راننده موظف به پرداخت هزینه طرح ترافیک خواهد بود!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو