فونیکسریمکسبهتام

سیستم KDSS، یاوری برای رهایی از مهلکه

عصر خودرو- یکی از سیستم های نوینی که تویوتا برای اولین بار روی سری ۲۰۰ لندکروزر و هم چنین سری ۱۵۰ پرادو و دیگر اعضای این خانواده مثل تاکوما و فوررانر پیاده کرد، سیستم KDSS بود.

سیستم KDSS، یاوری برای رهایی از مهلکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این سیستم که به طور کامل به نام Kinetic Dynamic Suspension System شناخته می شود، به منظور کنترل محور ها و به طور ساده بالا و پایین کردن آن ها در مسیر های مختلف از آسفالته تا بیراهه ها طراحی شده است.
    آنتی رول بار با اتصال به چرخ های یک محور، پایداری آن ها را در یک خط افقی نگه می دارد اما سیستم KDSS در واقع ارتباط بین محور های عقب و جلو برای رسیدن به بالاترین پایداری خودرو در مسیر های آسفالته مثل زمان پیچیدن ها و هم چنین در بیراهه ها مثل عبور از ناهمواری طراحی شده است. اساس کار این سیستم بر اساس نیروی هیدرولیک و استفاده از سیلندر های هیدرولیکی در محور عقب و جلو است که این سیلندر ها با قرار گرفتن بر روی آنتی رول بار ( میله ضد غلتش ) محور های عقب و جلو، به کمک مسیر و مجاری هیدرولیکی باهم ارتباط دارند. در واقع یک مسیر هیدرولیکی از بالا و یکی از پایین، هر دو پیستون را به هم مرتبط می کنند و دو تنظیم کننده در میان هر دو مسیر قرار دارد که به صورت الکترونیکی عمل می کند.
    در مسیر های آسفالته وقتی خودرو در پیچ ها قرار می گیرد، به چرخ های خارج پیچ فشار بیشتری وارد می شود که بدنه خودرو نیز در این لحظه  تمایل به انحراف به سمت خارج دایره پیچ پیدا می کند. در این زمان با کمک نیروی هیدرولیک و سیلندری که روی آنتی رول بار قرار گرفته است، فشار وارده به رول بار بیشتر شده تا در نقطه مقابل، چرخ مقابل نیز ببیشتر به زمین چسبیده و به نوعی چسبندگی و پایداری خودرو بالاتر رود که باعث می شود بازی بدنه و انحراف آن به طرفین نیز کمتر شود. این وضعیت در حین عبور از دست انداز های یک مسیر نیز به سرعت تکرار می شود که به این صورت، پایداری حرکتی خودرو و بدنه نیز بالاتر می رود و تکان های کمتری به سرنشینان وارد خواهد شد.
    اما KDSS عملکرد بالای خود را در مسیر های بیراهه نیز به نمایش می گذارد به نحوی که در عبور از پستی و بلندی های مسیر که باعث جدا شدن یک چرخ از سطح زمین شده و یا تماس یک چرخ را با زمین کاهش می دهد، این سیستم به کمک سنسور های خود و با استفاده از سیلندر های هیدرولیکی قرار گرفته بر روی میله های ضد غلتش هر چرخ، با اعمال فشار به سمت چرخی که از زمین فاصله گرفته است، سعی در رساندن آن به زمین و کم کردن این فاصله می کند به نحوی که در عبور از یک مسیر، خودرویی که دارای این سیستم است کمتر دچار جدا شدن چرخ از زمین می شود و یا حداقل چرخ ها آن در عبور از پستی و بلندی ها، فاصله کمتری تا زمین پیدا می کنند.

    نویسنده: علیرضا داودی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو