فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۷۱۲»

ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون؛ ششمین قاتل جهان

عصر خودرو- نتایج یک گزارش بین‌المللی نشان می‌دهد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که آلاینده اصلی هوای بسیاری از شهرها از جمله تهران است، ششمین عامل مرگ و میر زودرس در جهان محسوب می‌شود.

ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون؛ ششمین قاتل جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، سولماز احدی کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: در این گزارش که در سال 2018 از سوی مؤسسه اثرات و شاخص‌های سلامت و پروژه ارزیابی جهانی بیماری­ها (The Health Effects Institute) با عنوان «گزارش ایالت جهانی هوا» منتشرشده، مخاطرات مؤثر بر سلامتی انسان بر اساس تعداد مرگ و میر در گروه­های مختلف سنی زنان و مردان رتبه­ بندی شده است.

    آنگونه که احدی گفته، 6 عامل اصلی مرگ و میر زودرس در سطح جهانی طی سال 2016 به ترتیب فشار خون بالا، مصرف سیگار، قند بالای ناشتا، وزن و کلسترول بالا و پس از آن ذرات معلق در فضای آزاد بوده­اند و بر این اساس آلاینده PM2.5 ششمین عامل مرگ و میر زودرس در جهان طبقه­بندی شده است. مواجهه با این آلاینده عامل 4.1 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، سرطان ریه، بیماری‌های مزمن ریوی و عفونت‌های تنفسی در سراسر جهان طی سال 2016  بوده است. ذرات معلق PM2.5 حتی بیشتر از عوامل مهمی چون مصرف مشروبات الکلی و مصرف بیش‌ازحد نمک در افزایش نرخ مرگ و میر زودرس مؤثر بوده است.همچنین آلودگی هوا در فضاهای بسته هشتمین عامل و آلاینده ازن سی و سومین عامل مرگ و میر زودرس جهانی رتبه‌بندی شده­اند.

    به گفته این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در نقشه وضعیت غلظت سالانه (2016) آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در کشورهای مختلف جهان مشخص شده است. رنگ سبز روشن کشورهایی را نشان می­دهد که غلظت این آلاینده در محدوده مجاز سازمان بهداشت جهانی قرار داشته و رنگ قرمز مربوط به کشورهایی است که میزان غلظت آلاینده PM2.5 حتی از سهل­گیرانه­ترین میزان هدف‌گذاری شده  برای کاهش این آلاینده، فراتر بوده است. این مطالعه نشان می­دهد،95درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می­کنند که غلظت سالانه آلاینده PM2.5 درآنها فراتر از دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی (10 میکروگرم بر مترمکعب) قرار داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو