فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر در گفت و گو با «عصر خودرو» خبر داد:

تولید تایرهای تمام سیمی در آرتاویل تایر تا پایان امسال

عصر خودرو - صنعت تایر داخلی که این روزها همگام با نمونه های مشابه خارجی توان ورود به بازارهای صادراتی را پیدا کرده در حالی در تلاش برای ورود به حوزه های جدید تولید است که فعالان این حوزه نگران افزایش قیمت ارز هستند.

تولید تایرهای تمام سیمی در آرتاویل تایر تا پایان امسال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، مابه التفاوت نرخ ارز مبادله ای و ارز آزاد در ماه گذشته منجر به افزایش قیمت تولیدات برخی از شرکت ها شده اما در عین حال علیرضا انصاری مدیرعامل شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر در گفت  و گو با عصر خودرو بر این موضع تاکید دارد که فعالان این حوزه تنها به کسب سودی متعارف هستند. وی در عین حال از برنامه ریزی برای صادرات به اروپا و همچنین تولید محصولات جدید در سال جاری خبر داد. مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:
    محصولات این شرکت در حال حاضر در چه زمینه هایی است؟
    کل تولیدات این شرکت در دو بخش تایرهای بایاس و رادیال است که تایرهای رادیال در حال حاضر بیشتر برای شرکت هایی همچون ایران خودرو، سایپا و گروه بهمن تولید می شود. سایزهای وانتی و کامیون های این شرکت نیز که تولید تایر بایاس است نیز برای شرکت هایی همچون ایران خودرو دیزل تولید می شود این در حالی است که تولید این لاستیک ها در سال گذشته برای شرکت هایی همچون تراکتور سازی تبریز ، بهمن و زامیاد نیز بود. 
    برنامه صادراتی این شرکت در حال حاضر چگونه است؟
    از روز نخست فعالیت، این شرکت توجه ویژه ای به صادرات داشته و به بازارهای هدف صادراتی، توجه خاص و ویژه ای کرده و بر این اساس از روز نخست فعالیت، سرمایه گذاری ویژه ای در این زمینه انجام داد و در حال حاضر نیز به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، سوریه، یمن و اردن صادرات دارد و به تازگی نیز نمونه هایی از تولیدات خود را به کشور رومانی ارسال کرده که در صورت تایید، صادرات خود را به این کشور آغاز خواهد کرد تا پای این محصولات به اروپا نیز باز شود.
    سرمایه گذاری با هدف تولید محصولات جدید این شرکت در حال حاضر در چه زمینه هایی است؟
    پیش از این دو پروژه آغاز شده که نخستین پروژه در زمینه تولید تایرهای تمام سیمی کامیونی و اتوبوسی است که پیش بینی می شود در سال جاری به بهره برداری برسد. این نوع تایرها که نسل جدید تایر به شمار می روند در حال حاضر تنها در یک واحد تولیدی در داخل کشور تولید شده و باقی نیاز از خارج کشور تامین می شود که ارزبری بسیار زیادی دارد که این پروژه با هدف جلوگیری از خروج ارز و همگامی با فناوری روز دنیا انجام شده و در حال حاضر 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود در اواخر امسال و سال حمایت از کالای ایرانی به بهره برداری برسد. در عین حال پروژه نخ تاکستان در قزوین نیز در دست اجرا است. از آن جا که گروه رازی و دو شرکت یزدتایر و آرتاویل یکی از هلدینگ های مجموعه گروه صنعتی رازی به شمار می روند و این شرکت ها نیازمند استفاده از این نخ ها هستند، بر این اساس این پروژه با هدف استفاده این شرکت ها و همچنین سایر مصرف کنندگان داخلی در جهت توسعه و تامین نخ مصرفی فعلی و همچنین نیاز آینده صنعت لاستیک، برنامه ریزی و ماشین آلات مورد نیاز آن نیز خریداری شده تا در صورت تکمیل خط، بخشی از نخ های مصرفی شرکت و همچنین صنعت لاستیک تامین شود.
    تک نرخی شدن ارز در سال جاری چه تاثیری در فعالیت های این شرکت خواهد داشت؟
    اگر ارز اختصاص یافته به فعالان این حوزه با ارز تک نرخی 4200 تومان باشد به طور قطع در قیمت تمام شده تولیدات تاثیرگذار خواهد بود چرا که مابه التفاوت ارز مبادله ای و ارز فعلی تفاوت چشمگیری دارد که این میزان، بر قیمت تمام شده تولیدات تاثیرگذار خواهد بود.
    آیا این شرکت درخواستی برای افزایش قیمت خود مطرح کرده است؟ این در حالی است که هم اکنون برخی شرکت ها اقدام به افزایش قیمت محصولات خود به میزان 4 درصد کرده اند.
    افزایش قیمت محصولات همواره با هماهنگی انجمن صنعت تایر انجام شده و این انجمن سیاست گذاری کلانی با هدف آنالیز و بررسی قیمت ها انجام داده و در نهایت در صورت مشاهده افزایش قیمتها نسبت به اعمال قیمت های جدید اقدام خواهد کرد. هدف این شرکت نیز همکاری با انجمن است تا با تعیین قیمت هایی با سود اندک، فشاری به بازار و مصرف کننده وارد نکند چرا که معتقدیم قیمتی باید تعیین شود که جامعه کشش آن را داشته باشد و در عین حال نیز واحد تولید متضرر زیانی نشود. بر این اساس انجمن با ارایه درخواست شرکت ها برای بازبینی در قیمت ها، هماهنگ بر اساس قیمت و ترکیب محصول ، بر سر عددی با شرکت ها به توافق خواهد رسید اما نکته ضروری این است که این شرکت به دنبال سود بالا نیست و به طوری کلی تولیدکنندگان تایر همواره سود متعارفی را در نظر می گیرند و به دنبال قیمت های متعارف و متعادلی هستند تا تولیدی زیان ده نداشته باشند. 
    هم اکنون سهم آرتاویل تایر از بازار به چه میزان است؟
    هم اکنون ظرفیت تولید این شرکت 30 هزار تن است که با این میزان تولید سهمی معادل 13 درصد از بازار را به خود اختصاص داده است که با اجرای پروژه های جدید این میزان ظرفیت به 50 هزار تن خواهد رسید. این در حالی است که ظرفیت سایر کارخانه ها که سهم بالایی در بازار دارند، 60 هزار تن است که با این افزایش ظرفیت، سهم آرتاویل تایر از بازار به بیش از 20 درصد افزایش خواهد یافت.
    میزان اشتغالزایی ایجاد شده در این شرکت هم اکنون به چه میزان است؟
    با تجمیع کل گروه و کارخانه های آرتاویل تایر، 1500 نفر نیروی انسانی در این مجموعه مشغول به کار هستند که با احتساب کارخانه تاکستان و اردبیل و توسعه تایرهای تمام سیمی در سال جاری، پیش بینی می شود که 350 نفر به این مجموعه اضافه شوند که اشتغال مناسبی برای منطقه اردبیل خواهد بود.
    پیش از این آرتاویل تایر به عنوان سرمایه گذار پروژه مرکز آزمون جاده ای در این پروژه مشارکت کرد. در حال حاضر سرنوشت این طرح به کجا رسیده است؟
    فاز یک آزمون جاده ای به زودی به بهره برداری خواهد رسید که طرح بسیار جامعی در سطح ملی و منطقه بوده و با تکمیل فازهای بعدی پیش بینی می شود به واحدی نمونه در سطح منطقه تبدیل شود. این پروژه از نظر امکانات و شرایطی که در پروژه دیده شده این توان را دارد که سرویس خوبی را در اختیار خودروسازان داخلی، منطقه و حتی تایرسازان و نیاز تستی آن ها ارایه دهد.
    شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر برای نخستین بار موفق به کسب عنوان واحد نمونه ملی شده است. در این باره توضیح می فرمایید.
    این شرکت در سال گذشته اقدامات اصلاحی در زمینه تبدیل شدن به کالاهای صادرات محور ، گام برداشته و اقدامات اصلاحی در این زمینه انجام داده است و گزارشی از این اقدامات را به هیات داوران ارسال کرد. این هیات با ممیزی از اقدامات انجام شده واحدهای صنعتی در سراسر ایران در نهایت حدود 120 واحد را به عنوان واحد نمونه انتخاب کرد که از میان این تعداد واحد نیز، شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر به عنوان واحد نمونه ملی انتخاب شد و همزمان با روز کارگر خدمت رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی رسیده و لوح تقدیر و همچنین تندیس خود را دریافت کردیم.
    این واحد صنعتی دستاوردهای زیادی در زمینه های متعددی داشته به طوری که چند سال متوالی، به عنوان واحد نمونه در زمینه رعایت کننده حفظ حقوق مصرف کنندگان شناخته شده و در عین حال نیز واحد نمونه صادراتی و در سطح ملی نیز پیش از این واحد نمونه صنعتی شده بود که انتخاب ما به عنوان واحد نمونه ملی نیز در ادامه دستاوردهای سال های گذشته بوده است.
    در سال حمایت از کالای ایرانی، آیا کیفیت محصولات این شرکت به میزانی است که بتواند جایگزین محصولات خارجی شده و مصرف کنندگان داخلی را به استفاده از کالای ایرانی سوق دهد؟
    با توجه به سال جاری و حمایت از کالای ایرانی که از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده، این شرکت در جهت افزایش کیفیت، کمیت و همچنین بهره وری محصولات خود برنامه ریزی انجام داده تا بتواند بیش از پیش مصرف کنندگان داخلی را به استفاده از تایرهای ایرانی به جای تایرهای خارجی ترغیب کند. این بخش بر عهده تولید کننده است که برنامه ریزی خاصی در این زمینه انجام شده اما در عین حال بخشی از این موضوع نیز به مصرف کنندگان داخلی باز می گردد که در این میان نقش رسانه ها و رادیو و تلویزیون در جهت ترغیب مصرف کننده داخلی به استفاده از محصولات داخلی و استفاده هرچه بیشتر از کالای داخلی نیز بسیار مهم است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو