فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

چه خودروهایی مشمول دریافت معاینه فنی برتر می شوند؟

عصر خودرو- مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: تاکنون ۴۵ هزار خودرو موفق به کسب معاینه فنی برتر شدند که از این میزان ۷۰ درصد خودروها، تولید داخل و ۳۰ درصد خودرو خارجی بودند.

چه خودروهایی مشمول دریافت معاینه فنی برتر می شوند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰:۰۰

    سید نواب حسینی منش در گفت و گو با پایگاه خبری عصر خودرو در در تشریح تفاوت های معاینه فنی برتر با عادی اظهار کرد: تفاوت معاینه فنی برتر در مقایسه با معاینه فنی معمولی در بررسی میزان آلایندگی خودروها در دور موتور بالا است. اگر خودروها به صورت عادی خواستار دریافت معاینه فنی باشند، میزان آلایندگی خودرو به طور آرام مورد سنجش قرار می گیرد و اگر خودرو موفق به پاس کردن حدود مجاز آلایندگی باشد، موفق به کسب معاینه فنی می شود.
    وی ادامه داد: اما در معاینه فنی بالا این بررسی در دور موتور بالا اتفاق می افتد و میزان آلایندگی خودرو در دور موتور بالا چک می شود که هم اکنون تعداد زیادی از خودروها در دور موتور بالا موفق به پاس کردن حدود مجاز آلایندگی نیستند و رد می شوند به طوری که بر اساس مطالعات اولیه انجام شده، 50 درصد خودروها در شهر تهران تنها از نظر میزان آلایندگی در دور موتور بالا رد می شوند که این عدد رقم بزرگی است.
    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان این که 25 درصد خودروها نیز در زمینه ترمز و سایر قطعات مورد تایید قرار نمی گیرند، تصریح کرد: در مجموع حدود 75 درصد یا به عبارت بهتر، سه چهارم خودروها در صورت اجرایی شدن معاینه فنی برتر و اجباری شدن آن، توان پاس کردن را در دور نخست نخواهند داشت.
    حسینی منش با بیان این که خودروهایی توان پاس کردن آزمون های معاینه فنی برتر را دارند که کاتالیست سالم و فعالی داشته باشند، اظهار کرد: خودرویی که کاتالیست غیرفعال داشته باشد موفق به پاس کردن استانداردها نخواهد شد بنابراین خودرویی نظیر پراید نیز در صورت داشتن کاتالیست فعال و عملکرد درست آن، به راحتی قادر به پاس کردن این معاینه فنی خواهد بود.
    وی با تاکید بر این که محدودیتی برای سال تولید خودروها وجود ندارد و همه خودروها مجاز به مراجعه برای دریافت معاینه فنی برتر هستند، گفت: حتی خودروهایی که بیش از 10 سال از تولید آن ها گذشته باشد در صورت پاس کردن این استانداردها قادر به دریافت معاینه فنی برتر خواهند بود.
    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران درخصوص میزان مراجعه برای دریافت معاینه فنی نیز اظهار کرد: با توجه به اجرایی شدن طرح  lEZ در شهر تهران همه دارندگان خودرو برای دریافت معاینه فنی مجاب شده اند به طوری که در سال گذشته یک میلیون خودرو در تهران برای دریافت معاینه فنی مراجعه کردند که این رقم برای نخستین بار انجام شده است.
    حسینی منش افزود: اما از آن جا که شهرداری تهران نیازمند این بود که موضوع کسب معاینه فنی برتر را به عنوان یک بحث پیشرو و همچنین مشوق اجرایی کند، تا امروز بالغ بر 45 هزار خودرو موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدند که فهرست آن در سامانه موجود است .
    وی با اشاره به تخفیف 20 درصدی طرح ترافیک در خودروهایی که موفق به کسب معاینه فنی برتر شدند نیز تصریح کرد: هم اکنون 70 درصد خودروهایی که موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدند در ردیف خودروهای داخلی قرار دارند و باقی در ردیف خودروهای خارجی قرار دارند بر این اساس اظهارات مطرح شده برخی رسانه ها مبنی بر این که تنها خودروهای خارجی موفق به کسب معاینه فنی برتر می شوند نیز صحت ندارد چرا که خودروهای داخلی که کاتالیست آن ها به خوبی نصب شده باشد، به راحتی موفق به دریافت معاینه فنی برتر می شوند. 
    حسینی منش با بیان این که دو عامل اساسی برای پاس کردن معاینه فنی برتر باید مورد تاکید قرار گیرد، اظهار کرد:  خودروها باید از لحاظ تنظیم موتور میزان باشند تا بنزین نسوخته از انجین خودرو خارج نشود این در حالی است که بسیاری از کاربراتورها و سیلندرها سوخت را کامل نمی سوزانند و احتراقی که کاملا انجام نشده از موتور خارج شده و آلودگی تحت عنوان هیدروکربن تولید می کند که باید این موضوع در تنظیم موتور مدنظر قرار گیرد.
    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: همچنین خودروهایی که شمع مناسب داشته و تنظیم موتور آن ها به درستی انجام شده باشد و در عین حال کاتالیست فعالی داشته باشند نیز موفق به دریافت کسب معاینه فنی برتر خواهند شد.
    وی پیشنهاد کرد که دارندگان خودروها قبل از مراجعه برای دریافت کسب معاینه فنی برتر به تعمیرگاه های مجاز خود مراجعه و نسبت به عملکرد صحیح موتورها اقدام کنند و به این موضوع توجه داشته باشند که کاتالیست جزو لاینفک برای دریافت معاینه فنی برتر به شمار می رود.
    به گفته حسینی منش، هزینه دریافت معاینه فنی برتر همانند معاینه فنی معمولی 22 هزار تومان بوده و این خدمات در همه مراکز معاینه فنی ارایه می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو