فونیکسریمکسبهتام

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد:

تعرفه واردات خودروهای هیبریدی صفر یا ۵ درصد تعیین شود

عصر خودرو- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مجلس با افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی موافق نیست، گفت: با توجه به اینکه تعرفه ۲۵ درصد برای خودرو های هیبریدی توجیه اقتصادی ندارد،به همین منظور نمایندگان مجلس در طرح ساماندهی بازار خودرو به دنبال این هستند که تعرفه این خودروها را صفر یا حداکثر ۵ درصد تعیین کنند.

تعرفه واردات خودروهای هیبریدی صفر یا ۵ درصد تعیین شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹:۰۰

    سید مهدی مقدسی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عصر خودرو» ،  درباره تصویب یک فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو ،گفت: نمایندگان مردم در خانه ملت از وضعیت موجود در بازار خودرو در دو بخش خودروهای تولید داخل و وارداتی ناراضی هستند و برهمین اساس طرح ساماندهی بازار خودرو را به مجلس در قالب طرح دو فوریتی به هیات رئیسه مجلس ارائه کردند که با مطرح شدن در مجلس با طرح یک فوریت آن موافقت شد.

    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب، در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از تصویب یک فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس این طرح به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع داده شد. باید به این نکته توجه داشت موضوع خودرو برای کشور ، مردم و نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است، براین اساس کمیته ای برای بررسی دقیق و کارشناسی این طرح تشکیل شده تا این طرح را در ابعاد مختلف بررسی و نتیجه را اعلام کند.
    وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که تعرفه خودروهای هیبریدی به منظور کاهش عوارض استفاده از سوخت‌های فسیلی باید به صفر برسد، گفت: در حال حاضر در صنعت خودروی جهان گرایش به استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی روند رو به رشدی داشته به طوری که  برخی کشورها  تولید خودرو های دیزلی و بنزینی را برای سال‌های آینده ممنوع اعلام کرده‌اند، بنابراین با توجه به این گرایش و افزایش روز به روز آن لازم است این روند در ایران نیز اجرایی شود.
    مقدسی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت و قانون و همچنین تسهیلاتی که در مورد خودروهای برقی برای استفاده از این خودروها در نظر گرفته شده باید درمورد خودروهای هیبریدی نیز چنین موضوعی دیده شود.
    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از  اقدام دولت در  زمینهکاهش تعرفه خودرو های هیبریدی از 45 درصد به 25 درصد، این اقدام را کافی ندانست و تاکید کرد: بیشتر کشورهای دنیا برای استفاده از خودرو های هیبریدی یارانه پرداخت می کنند چرا که این خودروها در کاهش مصرف سوخت های فسیلی بسیار موثرهستند و به همین دلیل نمایندگان مجلس تاکید دارند تعرفه 25 درصدی برای این خودرو ها توجیه اقتصادی ندارد و به دنبال این هستند که تعرفه خودروهای هیبرید را صفر یا حداکثر 5 درصد تعیین کنند.
    وی با بیان اینکه مجلس با افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید موافق نیست، گفت: با توجه به معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور، نه‌تنها نباید تعرفه واردات خودروهای هیبرید را افزایش داد، بلکه باید با ایجاد شرایط مناسب و تسهیلات، استفاده از آن‌ها ترویج و توسعه یابد. امروزه در جهان گرایش به مصرف سوخت‌های فسیلی کاهش یافته و در مقابل جایگزین کردن استفاده از سوخت‌های پاک مورد تاکید  قرار گرفته، این در حالی است که درحال‌حاضر هیچ‌گونه زیرساختی برای استفاده از خودروهای تمام‌برقی در کشور وجود ندارد اما با توجه به نوع خودروهای هیبرید، آن‌ها حداقل 25درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می کنند و می‌توانند درمورد کاهش آلودگی هوای شهرها مفید باشند.
    مقدسی در پاسخ به این سوال که این طرح چه زمانی برای تصویب در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد؟گفت: هر زمان بررسی ها در کمیته ویژه به اتمام برسد برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد. اما با توجه به وضعیت بازار خودرو و بحث تعرفه، امیدواریم با تصویب این طرح در مجلس و تایید آن در شورای نگهبان، بتوانیم سروسامانی به وضعیت صنعت و بازار خودروی کشور بدهیم.
    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ابراز امیدواری کرد که این طرح  با رای قاطع در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.چرا که اعتقاد بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی مورد تشویق قراردهد تا برای واردات  به کشور دارای توجیه اقتصادی باشد، با این اتفاق درصد خوبی از بار آلودگی کلان‌شهرها کاسته می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو