فونیکسریمکسبهتام

افزایش قیمت بی سابقه خودروهای تجاری در ماه های اخیر

هفت‌خوان نوسازی ناوگان

عصر خودرو - از ابتدای دهه هشتاد شمسی بود که با شروع سهیمه بندی سوخت، طرح نوسازی خودروهای فرسوده سبک و سنگین نیز جدی تر مطرح شد. اما تا امروز که بیش از یک دهه از شروع جدی این برنامه می گذرد می توان به جرات گفت که هنوز این طرح نه در بخش سواری ها و نه خصوصا در بخش خودروهای تجاری حتی به کمترین انتظارات و پیش بینی ها نیز نرسیده است.

هفت‌خوان نوسازی ناوگان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲:۰۰
  • هفت‌خوان نوسازی ناوگان
  • هفت‌خوان نوسازی ناوگان
  • هفت‌خوان نوسازی ناوگان
  • هفت‌خوان نوسازی ناوگان
  • هفت‌خوان نوسازی ناوگان
  • هفت‌خوان نوسازی ناوگان
  • هفت‌خوان نوسازی ناوگان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با افزایش قیمت ارز، وضعیت خروج خودروهای فرسوده سنگین چندین پله سخت تر و مشکل تر شد که برای نمونه در این جا به مرور بخشنامه جدید سایپادیزل برای این نوسازی می پردازیم. قابل ذکر است که وضعیت شرکت های دیگر خودروسازی نیز چندان تفاوتی با شرایط این مجموعه معتبر و کهنه کار کشورمان ندارد.

افزایش قیمت بی سابقه :
همان طور که در بالا نیز گفته شد، افزایش قیمت خودروهای سنگین فقط مربوط به تولیدات شرکتی خاص نیست و شامل همه سنگین سازان کشور می شود و هدف از بررسی این وضعیت، نمایش برنامه های بی هدف شرکت ها و دولت برای نوسازی این بخش حساس در کنار آگاهی از قیمت های نجومی این خودروهاست.
کشنده FH500 که در پاییز سال قبل هنوز با قیمت های زیر 500 میلیون تومان عرضه می شد، این روز ها به قیمت رسمی 595 میلیون تومان رسیده است که این افزایش قیمت در تریلر ها نیز دیده می شود و عملا مجموعه کشنده و تریلر را به قیمتی رسانده است که نه کسی از عهده نوسازی خودروی فرسوده خود بر می آید و نه برگشت سود و سرمایه با این حجم عظیم سرمایه گذاری، ممکن و محتمل است. این روزها برای کشنده FH500 در طرح نوسازی قیمت 595 میلیونی در نظر گرفته شده است که در صورت خرید نقدی، ده میلیون تومان از قیمت آن کاسته خواهد شد و اگر خرید برای بیش از 4 دستگاه باشد، باز هم ده میلیون دیگر از قیمت هر دستگاه کم شده و تحویل به صورت فوری خواهد بود. قیمت قطعی پیش خرید با مهلت تحویل 5 ماهه نیز 535 میلیون تومان تعیین شده است که برای خرید بیش از 5 دستگاه نیز، رقم 526 میلیون تومانی برای ولوو FH500 در نظر گرفته شده است. اما برای دیگر کشنده محبوب ولوو در بازار یعنی کشنده سه محور ولوو FH460، قیمت قطعی 605 میلیون تومان اعلام شده است که در طرح نوسازی نیز با همین قیمت عرضه می شود. رقم خرید نقدی و تحویل فوری این کشنده نیز 587 میلیون تومان عنوان شده است که برای خرید های بیش از 5 دستگاه این قیمت به 575 میلیون تومان تنزل پیدا می کند.
حال به این رقم های نجومی نگاهی بیندازیم و مسائل کاری موجود در این حرفه را در نظر بگیریم که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: هزینه های بالای تعمیر و نگهداری، کرایه پایین حمل و نقل، هزینه های اضافی تحمیلی مثل مالیات ها و کسری هایی که روی بارنامه اعمال می‌شود، عوارض سنگین جاده ای که در راه های کشورمان از خودروهای سنگین اخذ می شود و در یک مسیر شمال به جنوب به رقم بسیار بالایی می رسد، دوری از خانواده و مشکلات خاصی که رانندگان با آن ها در طی سال های کاری درگیر می شوند. مجموع این مشکلات و مسایل، این کار را بیش از پیش سخت و طاقت فرسا خواهد کرد و جدا از همه این موارد باید در نظر بگیریم که خودروهای گران قیمت فعلی، هزینه تعمیرات و افت قیمت بسیار بالایی نیز دارند که در صورت خرابی در دوران خارج از گارانتی می توانند به راحتی زحمت یکساله راننده را خرج کنند.
با این تفاسیر می توان گفت نوسازی ناوگان فرسوده و حتی انتظار خرید کشنده ها و کامیون های جدید از سوی خریداران، بیش از پیش ضرب آهنگ آهسته تری پیدا کند چرا که گرانی بیش از 120 میلیون تومانی برای یک کشنده اروپایی که در دیگر کشنده ها نیز تا حدودی اما با شدت کمتر دیده می شود، توجیه علمی و فنی ندارد و معلوم نیست بالاخره چه زمانی گره از مشکلات این صنف باز خواهد شد. اجرای یک طرح اجرا شدنی با خودروهای فرسوده ای که به دست صاحبان اصلی آن ها با قیمت های منطقی برسد، هم در اشتغال زایی این بخش و خطوط تولید کشورمان نقش بسیار پررنگی خواهد داشت و هم در سلامت رانندگان، جاده ها و محیط زیست اثر بالایی می گذارد. مهم ترین رقبای ولوو در این بخش از ساخته های اسکانیا هست که سه محصول R500 هشت سیلندر، کشنده R450 و همینطور کشنده G410 با قیمت های تقریبی 550 تا 590 میلیون تومان، 518 تا 550 میلیون تومان و 518 میلیون تومان در بازار عرضه می شوند.

*نوشته : علیرضا داودی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو