فونیکسریمکسبهتام

تمرکز صنعت سی ان جی بر فناوریهای جدید

عصر خودرو- مدیر سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: مطالعات در صنعت سی ان جی هم اکنون بر فناوری ANG متمرکز شده است.

تمرکز صنعت سی ان جی بر فناوریهای جدید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،​­ حمید قاسمی با بیان اینکه در صورت استفاده از این فناوری انقلابی در صنعت سی ان جی رخ می دهد، افزود: هم اکنون شرکت ملی پخش با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت­ و دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت نمونه مخازن نانو کربن از فناوری ANG شده و در حال آزمایش بر خودرو در جاده است.

    وی با بیان اینکه این فناوری به دو قسمت نانوکربن و نانو سرامیک تقسیم می شود، گفت: در فناوری نانوکربن، فشار مخزن سی ان جی از 220 بار به 35 بار کاهش و ظرفیت ذخیره سازی مخزن 40 درصد افزایش می یابد و در فناوری نانوسرامیک وزن مخازن به یک دوازدهم کاهش و ظرفیت مخزن افزایش قابل توجهی می یابد.

    مدیر سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: با بکارگیری فناوری ANG نیازی به تغییر سیستم موتوری خودرو وجود ندارد و تنها چیزی که در خودرو با حالت قبل متفاوت است شکل مخزن و مکان قرارگیری آن است.

    قاسمی با بیان اینکه در صورت موفقیت آمیز بودن این فناوری در کشور، باید در­7 سال، 5.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داد، گفت: این میزان سرمایه گذاری برای کشور بیش از 80 میلیارد دلار بازگشت سرمایه از طریق صرفه جویی در مصرف سوخت بنزین به همراه خواهد داشت.

    به گفته وی با استفاده از فناوری یاد شده و با کاهش فشار از 200 بار به 50 بار، دیگر نیازی به وجود کمپرسورهای گران قیمت در ساخت ایستگاه های سی ان جی نیست و می توان به جای آن از بوستر پمپ استفاده کرد که می توان در هر نقطه از کشور به ساخت جایگاه کوچک سی ان جی اقدام کرد.

    قاسمی تاکید کرد: در صورت موفقیت آمیز بودن طرح ANG در مقیاس آزمایشگاهی، با سازندگان بزرگ خارجی دارنده این تکنولوژی قرارداد منعقد خواهیم کرد.

    مدیر سی ان جی شرکت ملی پخش مخازن سی ان جی در صنعت خودروی ایران را امن ترین قسمت خودروها دانست و گفت: بدنه سیلندرهای گاز دارای قطر یک سانت و از مقاومت زیاد در برابر ضربه برخوردار است.

    وی­ تاکید کرد: هم اکنون ایران بعد از پاکستان دومین کشور مصرف کننده گاز سی ان جی در بخش خودرویی است و فناوری به کار رفته در این خودروها به بیش از 15 سال پیش باز می گردد که از اینرو به شدت نیاز به فناوری روز دنیا در این صنعت ملموس است.

    بر اساس این گزارش هم اکنون سهم گاز در سوخت خودروهای سبک 20 درصد است که قرار است در سه مرحله و در­4 سال به 35 درصد افزایش یابد که استفاده از این فناوری می تواند در دستیابی به این چشم انداز موثر باشد.

    به گفته وی طرحی به عنوان بازار انرژی در کشورهای پیشرفته دنیا در صنعت سی ان جی در حال اجراست، در این طرح با اجرای مجموعه اقدامات بهینه سازی مقداری از گاز مصرفی به عنوان مثال در بخش خانگی کشور صرفه جویی می شود و سرمایه گذار این میزان گاز را به جای سرمایه خود به بخش دیگری مثلا نیروگاه می فروشد.

    گفتنی است کلیات ­این طرح در مجلس ایران تصویب و برای اجرا به دولت دوازدهم ابلاغ شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط