فونیکسریمکسبهتام

هدایت خبر داد:

توافق ایران و هند برای ساخت پلتفرم مشترک خودرو

عصرخودرو: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق ایران و هند برای ساخت پلتفرم مشترک خودرو خبر داد.

توافق ایران و هند برای ساخت پلتفرم مشترک خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۷:۵۷

    به گزارش «عصرخودرو» به نقل از مهر، با سفر یک هیئت صنعتی و تجاری از جمهوری اسلامی ایران به هند و مذاکره با مقامات این کشور، همکاری های صنعتی، تجاری و معدنی میان دو کشور گسترش می یابد.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران که در راس یک هیات صنعتی به هند سفر کرد، در حاشیه ملاقات با مقامات هندی به خبرنگاران گفت: با توجه به استقبال و علاقه دو طرف برای گسترش همکاری های صنعتی، مذاکرات و توافقات خوبی با طرفهای هندی انجام شد.


    مجید هدایت رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افزود: این سازمان از گذشته با بخش تجارت و صنایع هند تماس داشت و سفر فعلی، فرصتی شد تا در طی سه روز گذشته هیات ایرانی، ملاقات هایی با طرف هندی داشته باشد.


    هدایت در ادامه گفت: در ملاقات با قائم مقام وزارت صنایع سنگین هند که صنعت خودروسازی و صنایع مربوط به حوزه کشاورزی را در این کشور سیاستگذاری می کند، محورها و مباحث مشترک کاری مورد بحث قرار گرفت و قرار شد کارگروه هایی برای این امر تشکیل شود.


    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: برای گسترش همکاری ها از طرف هندی برای بازدید از صنایع ایران دعوت شد که مورد استقبال قرار گرفت.


    وی ادامه داد: در ملاقات با قائم مقام وزیر بازرگانی و صنعت هند نیز علائق طرفین برای همکاری در استفاده از منابعی که دو کشور در اختیار دارند از جمله سرمایه گذاری، صدور خدمات فنی - مهندسی و همکاری در حوزه های مهندسی مورد بررسی قرار گرفت.


    هدایت تصریح کرد: در این سفر به اتفاق هیئت همراه از نمایشگاه بین المللی خودرو هند بازدید کرده و ملاقات هایی با مدیران صنایع خودروسازی این کشور داشتیم که با استقبال اتحادیه قطعه سازان هندی روبه رو شد.


    وی گفت: همچنین با مدیران خودروسازی هند مذاکره شد و طرفین علاقه مندی خود را برای همکاری های دوجانبه اعلام کردند.
    معاون زیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: هم اکنون میان دو کشور تبادل قطعات ساخته شده و نیز صدور برخی تکنولوژی ها برقرار است. درحال حاضر هند 2.7 میلیون دستگاه خودرو تولید می کند و صنایع خودروسازی آن در طراحی برخی از پلتفرم ها موفقیت های خوبی داشته اند.


    هدایت افزود: با چندین شرکت بزرگ خودروسازی مذاکرات خوبی صورت گرفت؛ تعداد خودروهایی را که می سازند و نیز برخی نیازهایی که ما داریم و یا برخی کارهایی که ما انجام دادیم، شباهت هایی با هم دارند و دو طرف استعداد این را دارند که کار خود را توسعه دهند.


    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این ارتباط به صورت مشخص، مساله طراحی مشترک شاسی و پلتفرم ها که برای دو کشور می تواند ملی محسوب شود، مورد توافق قرارگرفت که این امر از طریق اتحادیه ها دنبال خواهد شد.


    هدایت ادامه داد: هندی ها پلتفرم های جدیدی ساخته و در موتور و گیربکس نیز پیشرفت هایی کسب کرده اند که عمدتا در مشارکت با دیگر کشورها است و در این حوزه طرف ایرانی نیز از توانمندی بالایی برخوردار است.


    وی گفت: ملاقات هایی با اتحادیه، تجار و صنعتگران هندی داشتیم و برخی تکنولوژی هایی را که بدست آوردیم به آنان کردیم و برخی نیز مورد مذاکره قرار گرفت.


    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در خصوص تسهیل ارتباط و نیز توسعه روابط صنعتی و تجاری دو کشور و ایجاد تسهیلات برای انجام معاملات و نیز برای انتقال وجوه دو طرف توافقاتی صورت گرفت و راه حل هایی هم پیش بینی شد.


    هدایت اضافه کرد: در این سفر برخی شرکت های ایرانی برای فعالیت مهندسی در حوزه حمل و نقل پیشنهادهایی را دریافت کرده و مذاکراتی را انجام دادند که می توان به ساخت وسایل کشاورزی، صنایع نفت و گاز اشاره کرد.


    وی گفت: در صنایع پتروشیمی و تولید کود اوره علاقه مندی زیادی از طرف هندی ها برای همکاری نشان داده شد و در صنایع مربوط به گاز مایع نیز با بخش خصوصی هند مذاکراتی انجام شد.


    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در مجموع، فضا و فرصت بسیار خوبی برای دو کشور مهم و تاثیرگذار منطقه در حوزه صنعت، معدن و تجارت فراهم است و اتاق های بازرگانی، تجارت و صنعتگران دو کشور می توانند از این فرصتها به نحو مطلوب استفاده کنند.


    وی درپایان ابراز امیدواری کرد با توافقاتی که صورت گرفته، سطح مراودات صنعتی و تجاری دو کشور با برنامه ریزی دقیق و کمک مسئولان به بالاترین حد ممکن برسد.

    کرمان موتوراکستریم