فونیکسریمکسبهتام

نگاهی متفاوت به هیوندای جنسیس کوپه در بازار کارکرده؛

همه هزینه‌های پسرک شرور

عصر خودرو- تولید جنسیس کوپه را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ هیوندای محسوب کرد که باعث شد برای نخستین بار توجه جوانان و دوست‌داران خودروهای هیجان انگیز نیز به محصولات این خودروساز کره‌ای جلب شده و برخی کوپه‌های مطرح ژاپنی و حتی آمریکایی، کمی احساس خطر کنند.

همه هزینه‌های پسرک شرور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، همه چیز از سال 2007 شروع شد. در آن سال، نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس، شاهد معرفی نمونه مفهومی این کوپه جذاب بود که البته سه سال طول کشید تا نمونه تولیدی آن معرفی شود. نکته قابل توجه این بود که نمونه تولیدی، از نظر طراحی تفاوت چندانی با برادر مفهومی‌اش نداشت. جنسیس کوپه تقریبا همزمان با بازارهای جهانی، به بازار کشور ما نیز راه پیدا کرد و آمار فروش بسیار خوبی را به نام خود ثبت کرد. اما اکنون شرایط تغییر کرده و افزایش نرخ ارز در کنار قوانین سخت‌گیرانه واردات خودرو به کشور، باعث شده تا تقریبا هیچ خودرویی در این سطح در بازار کشور موجود نبوده و یا اگر هست؛ قیمت آن سر به هفت آسمان بکشد! از این رو، اکثر دوست‌داران کوپه‌های جذاب بایستی در بازار خودروهای کارکرده به دنبال محبوب خود بگردند. به همین بهانه و در نوشتار پیش‌رو، نگاهی تازه خواهیم داشت به هیوندای جنسیس کوپه در بازار کارکرده و با توجه به این که در خریداری یک خودرو کارکرده، هزینه‌های نگهداری عاملی بسیار مهم محسوب می‌شود؛ سعی شده تا حد امکان به این عامل نیز پرداخته شود. با ما همراه باشید.

معرفی اجمالی و مشخصات فنی
هیوندای جنسیس کوپه تنها در یک نسل و در فاصله سال‌های 2010 تا 2016 روی خط تولید قرار داشت. این کوپه جذاب در سال 2012 یک فیس‌لیفت را تجربه کرد که در آن، نمای جلو خودرو، گرافیک چراغ‌های عقب و برخی اجزای کابین دستخوش تغییر شدند. جنسیس کوپه تا سال 2013 به بازار کشور ما عرضه شد اما پس از آن سال، قانون منع واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی گریبانگیر آن شده و با بازار ما خداحافظی کرد. هیوندای در بازارهای جهانی پیشرانه‌های مختلف 4 و 6 سیلندر را برای جنسیس کوپه در نظر گرفته بود که البته در بازار کشور ما، تنها نمونه مجهز به پیشرانه 6 سیلندر تنفس طبیعی 3.8 لیتری مجهز به سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای ( MPI ) عرضه شد. پیشرانه مذکور با حداکثر قدرت 306 اسب بخار و حداکثر گشتاور 360 نیوتن متر، در مدل‌های قبل از فیس‌لیفت به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک متصل می‌شد که این گیربکس در مدل‌های بعد از فیس لیفت، با یک نمونه 8 سرعته اتوماتیک جایگزین شد. این پیشرانه با مصرف 10.3 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 6.5 ثانیه و حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت را برای این کره‎‌ای اسپرت به ارمغان می‌آورد. البته 8 سرعته شدن گیربکس در نمونه‌های فیس‌لیفت، باعث شد تا در عمل، مصرف سوخت و شتاب خودرو نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر بهبود یابد.

 

امکانات رفاهی و ایمنی
شاید امکانات رفاهی در یک کوپه اسپرت که با هدف لذت بردن از رانندگی ساخته شده؛ چندان حائز اهمیت نباشد اما جنسیس کوپه به رسم همیشگی خودروهای کره‌ای، در این بخش نیز قابل قبول ظاهر شده و به نسبت سال ساخت و رقبا، امکانات قابل توجهی را ارائه می‌کند که از جمله مهم‌ترین این امکانات می‌توان به مواردی همچون کیلس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده، سانروف، کروز کنترل، آینه میانی الکتروکرمیک، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و... اشاره کرد.

 

هزینه‌های نگهداری
همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد؛ قیمت قطعات و هزینه‌های نگهداری، یکی از فاکتورهای حیاتی در انتخاب یک خودرو کارکرده محسوب می‌شود. با نگاهی به لیست قیمت قطعات یدکی هیوندای جنسیس کوپه، متوجه می‌شوید که به هیچ وجه با خودرو کم هزینه‌ای مواجه نیستید. اگرچه برخی قطعات مصرفی جنسیس کوپه که در فواصل زمانی کوتاه احتیاج به تعویض دارند؛ با قیمت‌های قابل قبولی به فروش می‌رسند اما قطعات بدنه و قطعات مصرفی دراز مدت، قیمت نسبتا بالایی دارند که البته نوسان‌های اخیر بازار ارز نیز در این مورد بی‌تأثیر نیست. در مورد قطعات یدکی جنسیس کوپه، دو نکته قابل ذکر است. اول این که همانند بسیاری از خودروهای دیگر، تنوع زیادی از قطعات اصلی و غیر اصلی پیش روی خریدار قرار می‌گیرد که تفاوت قیمتی قابل توجهی با هم دارند. برای مثال می‌توانید لنت ترمز جلو را از قیمت کمتر از 100 هزار تومان تا بیش از 1.5 میلیون تومان در بازار پیدا کنید. نکته دوم هم این که با توجه به تعداد کمتر جنسیس کوپه‌های وارد شده بعد از سال 2012 ( نمونه‌های فیس‌لیفت )، قطعات آن‌ها، به میزان قابل توجهی گران‌تر از مدل‌های پیش از فیس‌لیفت است.

سخن پایانی
در مجموع می‌توان از مواردی همچون طراحی تهاجمی و جذاب، پیشرانه پرقدرت با عملکرد مناسب و امکانات رفاهی قابل قبول برای استفاده‌های روزمره، به عنوان مهم‌ترین نقاط قوت هیوندای جنسیس کوپه اشاره کرد. اما در مقابل، مواردی همچون از دست رفتن تعادل عقب خودرو در برخی مانورها ( که در صورت عدم وجود تجربه کافی، می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد. )، مشکل گیربکس در برخی نمونه‌ها، قیمت بالای برخی قطعات و مشکل ترمزها، مهم‌ترین نقاط ضعف این کوپه دوست‌داشتنی محسوب می‌شوند. در مورد مشکل ترمزها نیز بایستی بدانید که جنسیس کوپه با دو نوع ترمز معمولی و برمبو به بازار کشور ما وارد شد که نمونه‌های معمولی، عملکرد چندان قوی و مطمئنی نداشته و نمونه‌های برمبو اگرچه عملکرد خوبی دارند اما بهای لنت‌های آن‌ها بسیار گزاف است. جنسیس کوپه نیز همچون اکثر خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده بازار کشور، در مدت اخیر، افزایش قیمت قابل توجهی پیدا کرده و نمونه‌های مختلف آن بسته به سال ساخت، میزان سلامت و کارکرد، با ارقامی بین 145 تا 250 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. نکته دیگر در مورد وضعیت بازار جنسیس کوپه این است که قیمت‌گذاری آن بسیار سلیقه‌ای بوده و بعضا یک نمونه با کارکرد بالا و چندلکه رنگ روی بدنه، بسیار گران‌تر از نمونه کم‌کارکرد و بدون رنگ، برای فروش گذاشته شده است. در نهایت، باید گفت که اگر قصد خرید جنسیس کوپه را دارید؛ حتما قبل از پرداخت وجه، خودرو مورد نظر را به چند متخصص نشان داده و از سلامت کامل آن، اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید برای تعمیرات احتمالی، هزینه‌های گزافی را متحمل شوید. چرا که اکثر مالکین جنسیس کوپه، جوانان بی‌پروایی بوده که رفتار چندان مهربانانه‌ای با خودرو خود نداشته‌اند!

 

نویسنده:  امیر خادمی پور

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم