فونیکسریمکسبهتام

توزیع گازوییل یورو ۴ از ابتدای خرداد

کامیون‌ها سوخت پاک‌تری می‌گیرند

عصر خودرو- توزیع گازوییل یورو ۴ در سراسر کشور قرار است از ابتدای خرداد ماه آغاز شود تا گام بلندی برای کنترل آلودگی هوای خودروهای دیزلی برداشته شود.

کامیون‌ها سوخت پاک‌تری می‌گیرند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، وحید حسینی مشاور سازمان حفاظت محیط زیست کشوردر این باره گفت: یکی از منابع اصلی آلودگی هوای کشور به ویژه در کلانشهرها، خودروهای دیزلی هستند که تاکنون فاقد استانداردهای لازم آلایندگی بوده اند و هیچ‌گونه فیلتری برای کاهش آلودگی منتشره نداشته اند.

    به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف، از 2 سال پیش دولت مصوبه ای را گذراند که خودروسازان موظف هستند خودروهای دیزلی که از ابتدای سال 96 به بعد پلاک می‌شوند را به تجهیزات کنترل آلودگی مجهز کنند. مشکلی که در مسیر اجرای این مصوبه هست اینکه تجهیزات مذکور در خودروهای دیزلی دارای با استفاده از گازوییل کمتر از استاندارد یورو4 از بین می‌روند و علی رغم نصب فیلتر به دلیل کیفیت بد گازوییل فیلتر دچار مشکل شده و از بین می‌رود. برای رفع این معضل، پیگیری‌های متعددی در کارگروه ملی آلودگی هوای کشور انجام شد و پس از حمایت وزارت نفت قرار شد همین گازوییل باکیفیت توزیعی در کشور که یورو 4 هست علاوه بر 8 کلانشهر کشور در سایر نقاط کشور نیز توزیع شوند تا خودروهای جدید که وارد چرخه مصرف می شوند، دسترسی به سوخت با کیفیت داشته باشند و این تجهیزات تخریب نشوند.


    حسینی تاکید کرد: تفاهم نامه ای که اخیرا دراین رابطه انجام شده مربوط به بحث پایش است که توزیع گازوییل توسط وزارت نفت انجام شود و سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم سوخت را پایش کند تا تخطی از حدود مجاز یورو4 صورت نگیرد. البته این برنامه قرار بود از آبان سال95 اجرایی شود. بدین ترتیب قرار بود ابتدا موضوع توزیع حل شود و بعد تجهیز وسایل به فیلتر انجام شود اما مشکلات عملیاتی در مسیر اجرا بوده و پس از این تاخیر، کار در خرداد امسال تکمیل می شود.


    مشاور سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه درباره سیستم اجرای تفاهم‌نامه و نظارت بر توزیع گازوییل یورو4 اظهار داشت: پس از انجام پایش‌های منظم و نمونه گیری از جایگاه‌ها و بررسی در آزمایشگاه‌های تایید شده، قرار است نتایج آزمایش‌ها در سایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اختیار عموم مردم قرار گیرد و تخطی از آن صورت نگیرد. قانون هوای پاک پیش بینی کرده که اگر صدمه ای در مسیر تولید آلودگی هوا به مردم زده شود، با جرم انگاری می توان از آن شکایت کرد و جریمه‌هایی نیز در این زمینه تعیین شده است. در حال حاضر220 جایگاه در کلانشهرها و 200 جایگاه دیگر در سایر نقاط کشور وجود دارند که اگر تخطی صورت گیرد، اعلام جرم و مراحل بعدی قضایی پیگیری خواهد شد.


    آنگونه که حسینی گفته، خودروی دیزلی آلودگی زیادی از منظر ذرات معلق دارند و بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا اعلام کرده ورود آنها از سال 2020 و 2025 کاملا به شهرها ممنوع است. ما هم باید در برابر آلایندگی این وسایل نقلیه سنگین تجهیزات و سوخت مناسبی داشته باشیم. از طرفی گازوییل یورو 4 گوگرد پایینی دارد و بعد هم به صورت یک آلاینده ثانویه وارد هوا نمی‌شود و تجهیزات کنترل دوده دیزل‌ها را هم حفظ خواهد کرد. بنابراین تلاش می کنیم مسئله توزیع یورو4 در کشور حل شود.


    وی درباره تفاوت‌های گازوییل یورو 4 با سایر گازوییل ها خاطرنشان کرد: گازوییل غیر استاندارد یورو 4 زرد رنگ، بد بو و چرب هست اما گازوییل یورو 4 شفاف، سفید و شبیه بنزین است و از ظاهر آن هم می توان نوع آن را فهمید. ما امیدواریم وزارت نفت بتواند پوشش کشوری که از 55 میلیون لیتر مصرفی، حدود 30 میلیون لیتر یورو4 است را با توسعه ظرفیت های پالایشگاهی پیشرفت دهد و در کلانشهرها حتما سوخت یورو4 توزیع شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو