فونیکسریمکسبهتام

مشکلات کامیون‌داران هر روز بیشتر از دیروز

دلار‌ قیمت لوازم‌ یدکی و دستمزد را تعیین می‌کند نه دولت

عصر خودرو- افزایش بی‌رویه قیمت لوازم یدکی ناوگان عمومی جاده‌ای، احتکار قطعات و لوازم یدکی برای سودجویی بیشتر، رشد بی‌سابقه دستمزد تعمیرگاه‌ها و تأثیر غیرمنطقی قیمت ارز بر نرخ دستمزد و قیمت لوازم یدکی، از مشکلات این روزهای رانندگان است.

مشکلات کامیون‌داران هر روز بیشتر از دیروز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، پس از نوسان اخیر ارزی و بروز برخی مشکلات در اقتصاد کشور بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان یکی از اصلی‌ترین مد‌های حمل و نقلی و ساختار‌ استراتژیک جابه‌جایی‌ها که در توسعه اقتصادی کشور هم مؤثر است، دچار مشکلات فراوانی شد.
    افزایش قیمت ارز و همچنین بروز تورم در کنار نرخ‌های ثابت کرایه حمل موجب شده است که مالکان و رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای کشور به ویژه در بخش حمل بار، دچار مشکلات فراوانی شوند، به نحوی که این مشکلات موجب شده است، قادر نباشند کوچکترین نیازهای زندگی خود را تأمین ‌کنند.

    * قطعه‌فروشان قیمت قطعه را روزانه افزایش می‌دهند‌

    یکی از این رانندگان درباره مشکلات قشر مالکان کامیون و راننده‌ها می‌گوید: پس از افزایش قیمت ارز، قیمت قطعات و لوازم یدکی کامیون در کشور بسیار بالا رفت، قطعه‌فروشان و فروشندگان قطعات یدکی، به هیچ عنوان مایل به فروش نیستند، قطعات در انبارها موجود است، اما چون هر روز با تورم مواجه هستیم و قیمت‌ها هر روز فرق می‌کند، آنها هم قطعه نمی‌فروشند و به قول خودشان اگر امروز نفروشند، فردا هزار تومان گران‌تر می‌فروشند.

    سیدهادی که از رانندگان قدیمی کامیون است در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: تا همین چند ماه پیش یک واشر سرسیلندر بنز 10 چرخ را‌ 17 هزار تومان خریداری می‌کردم اما امروز با التماس به قیمت 35 هزار تومان به من فروخته‌اند و وقتی علت را جویا می‌شوم می‌گویند دلار گران شده است.

    وی گفت: به تازگی کامیون من نیازمند تعمیرات اساسی و تعمیر موتور شده است، اما به هر قطعه‌فروش و مغازه لوازم یدکی که مراجعه می‌کنم اول می‌گویند قطعه نداریم، زمانی که زیاد اصرار می‌کنم می‌گویند پس اجازه بدهید با تهران تماس بگیریم ببینیم امروز این قطعه را باید به چه قیمتی به شما بفروشیم؛ حتی پیش آمده است که امروز یک قیمت بابت قطعه به من داده‌اند و روز دیگر آن را گران‌تر فروخته‌اند که وقتی علت را جویا می‌شویم، می‌گویند امروز قیمت دلار فرق کرده است.

    * نرخ‌گذاری سرخود دستمزد تعمیرگاه‌ها بر اساس قیمت روز ارز

    این راننده کامیون افزود: دستمزدهای تعمیرگاه‌ها نیز با قیمت دلار چند برابر شده است تا همین چند ماه پیش تعمیرگاه بابت یک تعمیر موتور از ما حدود یک میلیون تومان دریافت می‌کرد، اما به تازگی این رقم به 2 میلیون و 2 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

    وی افزود: یک تعمیر موتور کامیون 10 تن برای من 20 میلیون تومان خرج برداشته است، یک میل‌لنگ 2 میلیون‌ تومانی امروز و تا این لحظه 4 میلیون تومان به فروش می‌‌رسد، دستمزدها هم که چند برابر شده است، اما در این شرایط کرایه‌ها، همان کرایه‌های 5 سال پیش است، در حالی که بهتر است کرایه‌ها به‌روز شده و یا بر اساس تن‌کیلومتر باشد.

    وی درباره درآمد حاصل از فعالیت مداوم یک کامیون در یک ماه، توضیح داد: در حال حاضر اگر کامیون هیچ خرجی نداشته باشد، ماهانه یک میلیون و 300 هزار تومان هزینه گازوئیل و حدود 600 هزار تومان هزینه تعویض روغن و فیلتر‌ دارد که با این نرخ کرایه‌ها اصلاً منطقی نیست؛ اگر خیلی خوب کار کنیم، ماهانه حداکثر 5 میلیون تومان خواهیم داشت که 2 میلیون تومان آن هزینه سوخت و روغن است و این هم به شرطی که ماشین هیچ خرج اضافه‌ای نداشته باشد، حالا خرج خوراک روزانه راننده و شاگرد هم بماند.

    * نظارتی از سوی اصناف و دولت بر قیمت قطعه و دستمزد تعمیرگاه‌ها نیست

    وی همچنین به نرخ‌های گران و کیفیت نامناسب در برخی برند‌های لاستیک تولید داخل اشاره کرد و گفت: همین چند ماه پیش یک جفت لاستیک تولید داخل خریداری کردم که 3.1 میلیون تومان بود، اما پس از 3 ماه دور لاستیک کاملاً بیرون آمد؛ در حالی که لاستیک خارجی با همین قیمت حداقل 2 سال برای من عمر می‌کند؛ برای تهیه لاستیک خارجی هم باید باری را به مقصد چابهار داشته باشیم و با لاستیک‌های فرسوده به چابهار برویم، آنجا یک جفت لاستیک خارجی (با نصف قیمت سرزمین اصلی) خریداری کرده و نصب کنیم و لاستیک‌های خود را هم همان‌جا ارزان بفروشیم و برگردیم‌.

    این راننده کامیون گفت: در این شرایط که دستمزدها و قطعات گران شده است، هیچ نظارتی از سوی اصناف تعمیرگاه‌ها، قطعه‌فروشان و تراشکاران وجود ندارد، هر کارگاه و تعمیرگاهی برای خود نرخی را بابت دستمزد تعیین می‌کند که هیچ معیاری ندارد و در این شرایط نه از سوی دولت و نه از سوی اصناف نظارتی بر روی نرخ‌ها وجود ندارد، در حالی که نرخ کرایه کامیون کاملاً مشخص است و از همه بخش‌ها بر آن نظارت می‌شود.

    به گفته این راننده کامیون‌ در حال حاضر تعداد زیادی ماشین سنگین در تعمیرگاه‌ها خوابیده است، چون هزینه تعمیر آنها گران است و نرخ‌های کنونی کرایه، کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد.

    * نمی‌گذاریم بار کشور روی زمین بماند، اما دولت هم باید حمایت کند

    وی بیان کرد: نرخ کرایه‌های کامیون و تریلی اصلاً منطقی نیست و کفاف هزینه‌های سنگین کامیون را هم نمی‌دهد، چه برسد به آنکه بتوان با این درآمدها یک زندگی معمولی را چرخاند.

    ‌وی ادامه داد: آخر چرا ما رانندگان باید تاوان ناتوانی دولت در مدیریت اقتصاد کشور را پس بدهیم، دولت هیچ توجهی به ما ندارد، هیچ توجهی به رفاه رانندگان، امور رفاهی خانواده‌های آنها و نحوه نگهداری ناوگان جاده‌ای ندارد، اما ما باز در این شرایط جاده‌ها را رها نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم، بار مردم و کشور روی زمین بماند، ولی دولت هم حمایت کند.

    وی با طرح این موضوع که ‌دلار‌ قیمت لوازم یدکی و دستمزد را تعیین می‌کند نه دولت‌، گفت: همه این مشکلات در دولت فعلی رخ داده است، ما در دولت نهم و دهم جداً چنین مشکلاتی را نداشتیم، بازار رونق زیادی داشت، بار همه جا بود و وضعیت هم خوب بود، اما در این شرایط مشکلات اقتصادی واقعاً کارد به استخوانمان رسیده است.

    * سهمیه سوخت فعلی کفاف پرترددها را نمی‌دهد

    یکی دیگر از رانندگان در‌باره مشکلات کامیون‌داران به خبرنگار فارس می‌گوید: در بحث سهمیه سوخت که روزانه 150 لیتر است، اگر کامیونی بخواهد واقعاً کار کند، سوخت کم می‌آورد، زیرا کامیون‌های پر‌ پیمایش بیشتر از اینها سوخت لازم دارد.

    به گفته سید محمد، ‌زمانی که 150 لیتر سوخت استفاده می‌کنیم و تمام می‌شود بالاجبار باید کنار جاده و یا در نزدیکی مساجد و یا مجموعه‌های بین‌راهی توقف کنیم تا ساعت 24، که پس از آن می‌توانیم 150 لیتر سهمیه سوخت روز آینده را استفاده کنیم، حال در این توقف‌‌گاه‌ها به ویژه در توقف‌های شبانه، مشکل بزرگتری نیز برایمان پیش می‌آید.

    وی اضافه کرد: هزینه مالکان اتوبوس و کامیون طی این مدت افزایش سرسام‌آوری داشته است.

    * سرقت از بار رانندگان در توقف‌های شبانه

    وی توضیح داد: متأسفانه سرقت از بار رانندگان در زمان توقف و استراحت راننده، بسیار زیاد شده است ما جرأت نمی‌کنیم، حتی اگر خسته هم باشیم، شب را در یکی از مجتمع‌های بین‌راهی یا پارکینگ‌ها یا غیره توقف کنیم، زیرا اگر حتی یک ساعت هم بخوابیم، بار خودرو را به سرعت به سرقت می‌برند.

    وی ادامه داد: سارقان یا از غفلت راننده استفاده می‌کنند و یا به زور متوسل می‌شوند، مثلاً زمانی که راننده کامیون خود را پارک کرده و در کامیون در حال استراحت است، یک دستگاه کامیون خالی را از پشت به پشت کامیون دارای بار نزدیک می‌کنند و با سوءاستفاده از خواب و غفلت راننده، چند نفر به سرعت بارهای این کامیون را در کامیون دیگر می‌ریزند؛ حتی سراغ دارم جایی را که راننده از ترس سارقان، پشت کامیون خود را به‌ مغازه‌ای که درب آن بسته بود چسبانده و خوابیده بود، اما آن مغازه خالی بوده است و یک در هم از پشت داشته است، سارقان شبانه بار راننده را خالی کرده و برده‌اند؛ ما با چنین مشکلاتی مواجه هستیم، حال در این شرایط قیمت‌های گران قطعه و دستمزد هم بسیار آزارمان می‌دهد.

    به گزارش فارس توسعه متوازن بخش حمل و نقل در تمامی شیوه‌ها و بهره‌برداری مناسب از آن به عنوان پیش‌نیاز توسعه بخش‌ها در کل به افزایش امنیت ملی منجر شده و زمینه ساز توسعه سیاسی و اجتماعی نیز خواهد شد.

    بخش حمل و نقل یکی از مؤلفه‌های اصلی در تشخیص جوامع رشد یافته و از عوامل موثر بر فراوانی نماگرها اقتصاد خرد و کلان کشور محسوب می‌شود.

    حدود 8.5 درصد از تولید ناخالص ملی مربوط به حوزه حمل و نقل است، ضمن آن که گسترش حمل و نقل توسعه کشور و رشد GDP را به همراه دارد.

    حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه کشور نقش مهمی در اقتصاد هر کشور دارد؛ در حال حاضر همه کشور‌های توسعه یافته دارای زیرساخت‌های قوی حمل و نقلی در انواع شقوق هوایی، جاده‌ای دریایی و به خصوص ریلی هستند و این نشان از توجه دولت‌‌ها به حمل و نقل و اختصاص اعتبارات ویژه به آنها دارد.

    ‌نوسانات اخیر ارزی، هزینه شرکت‌های تعاونی مسافری جاده‌ای و شرکت‌های حمل و نقلی بار در بخش جاده‌ را افزایش داده است که در این میان می‌توان به رشد قیمت لاستیک، روغن، قطعات و لوازم یدکی و دستمزد تعمیرگاه‌ها به عنوان مقدماتی‌ترین مواد مصرفی این ناوگان اشاره کرد.

    طبق گفته اغلب رانندگان این صنف، پس از نوسانات اخیر ارزی قیمت لاستیک و همچنین هزینه تعویض روغن موتور و تعمیر موتور به همراه دستمزد، ‌‌رشد حدود 3 برابری داشته است‌، بنابراین تأمین قطعه هم برای مالکان در این شرایط اقتصادی مشکل شده بود.

    در این راستا لازم است برای حفظ کیفیت خدمات انواع ناوگان ‌حمل بار جاده‌ای، در کنار توجه و افزایش نظارت‌‌های دولت، نرخ‌های کرایه حمل بار واقعی‌تر شده و یا طبق خواسته این صنف بر اساس تن‌کیلومتر باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو