فونیکسریمکسبهتام

ملاقات با شورولت کاستوم C۱۰ ۱۹۶۸

تحولی در تاریخ پیکاپ‌ها

عصر خودرو - سری c و k با ورود به بازار در فاصله سال‌های ۱۹۶۰ میلادی، به عنوان نقطه تحول تاریخ پیکاپ‌های شورولت به شمار می‌روند. نسل اول c/k در ۱۹۶۰ نوآوری‌های متعددی مانند شاسی نردبانی و تعلیق مستقل جلو را با خود به ارمغان آورد که علاوه بر کاهش ارتفاع کلی پیکاپ‌ها، سواری آن‌ها را کمی بیشتر به خودروهای شهری متمایل می‌کرد.

تحولی در تاریخ پیکاپ‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸:۰۰
  • تحولی در تاریخ پیکاپ‌ها
  • تحولی در تاریخ پیکاپ‌ها
  • تحولی در تاریخ پیکاپ‌ها
  • تحولی در تاریخ پیکاپ‌ها
  • تحولی در تاریخ پیکاپ‌ها
  • تحولی در تاریخ پیکاپ‌ها
  • تحولی در تاریخ پیکاپ‌ها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این خانواده گستره وسیعی از وانت¬های باری کوچک تا کامیونت¬های فول¬سایز را در بر می¬گیرد، که نمونه¬های دیفرانسیل عقب با پسوند c و انواع دودیفرانسیل آن با پسوند k از یکدیگر متمایز می¬شوند. گونه این خانواده به نام C10 پیکاپی کوچک و پرفروش با ظرفیت بار 2/1تنی است که امروزه نیز محبوبیت خاصی در میان علاقه‌مندان داشته، کلوپ‌های متعددی در دنیا دارد و با شیوه‌های گوناگون و جالبی بازسازی و تیونینگ می‌شود. در ادامه به معرفی نمونه¬ای خاص از C10 1968 که با سبک و سیاقی نسبتا متفاوت احیا شده است، خواهیم پرداخت.

طراحی بیرونی
جنرال‌موتورز سری جدید و مدرن اکشن‌لاین را در 1967 به بازار معرفی کرد و برای اولین بار امکانات رفاهی و آپشن‌هایی را در خودروهایی عرضه کرد که تا قبل از این تنها به منظور جابجایی بار طراحی و ساخته می‌شدند. در اولین برخورد، تفاوت¬های آشکاری در خطوط بدنه این مدل با نسل اول C10 که از 1960 تا 1966 روی خط تولید قرار داشت مشاهده می¬شود. شیشه جلوی خمیده یا wraparound که از المان¬های اصلی خودروهای آمریکایی دهه 1960 است، جایش را به نمونه تخت داده است. مجموعه دماغه شامل جلوپنجره دوتکه با قاب چراغ¬های کرومی در کناره¬ هاست، دو راهنمای ساده نیز در داخل ورودی¬های هوای آن جا خوش کرده-اند. نوشته Chevrolet با حروف جداگانه بر لبه کاپوت و آرم قرمزرنگ آن بر روی گلگیرها خودنمایی می‌کنند. نکته جالب و متفاوت رنگ¬آمیزی سپر جلو است که تا حدودی به یکپارچگی و زیبایی نمای ظاهری نیز کمک کرده است. آینه¬بغل¬های کوچک به قسمت بالایی درها منتقل شده¬اند. سری پیکاپ‌های c متشکل از دو گونه StepSide و FleetSide هستند که تفاوت آن‌ها در طراحی و بزرگی قسمت بار است. نمونه موردبررسی از گونه StepSide  است که در آن چرخ‌ها خارج از فضای بار واقع شده‌اند، کف این قسمت از جنس چوب روکش شده و رکاب کوچکی ملقب به Step در حدفاصل اتاق و گلگیرهای عقب قرار گرفته است؛ درب باک نقره¬ای نیز درست در کنار دستگیره در راننده دیده می¬شود. حکاکی نوشته Chevrolet با حروف بزرگ روی درب قسمت بار نیز نقش بسته است و سپر عقب نیز به موازات تغییرات اعمال-شده در دماغه حذف شده است. چراغ¬های عقب به صورت دوبل در دو طرف قرار دارند و دو خروجی اگزوز استیل به صورت مورب از پشت بدنه بیرون زده‌اند. شورولت همچنین در این سال برای نخستین‌بار از آلیاژ بدنه و اتاق‌بار از جنس استیل ضدزنگ در C10 بهره‌ برده است. رینگ‌های 14اینچی Boyds به همراه لاستیک‌های کوپر کبرا Radial GT تکمیل‌کننده نمای بیرونی این C10 زیبا هستند.

فضای داخلی
با فشردن دکمه دستگیره فلزی و ورود به کابین با فضایی ساده ولی بسیار جذاب روبرو می‌شویم. داشبورد طراحی متقارنی داشته و قاب‌های مشابهی در طرفین آن تعبیه شده‌اند. غربیلک فرمان فابریک با یک نمونه سه‌‍‌شاخه چوبی تعویض‌ شده است. رادیو، پنل تنظیمات تهویه، فندک، زیرسیگاری و آمپر دما در مرکز داشبورد قرار دارند. سرعت‌سنج تا عدد 100 مایل بر ساعت مندرج شده و نشان‌گر میزان سوخت در کنار آن قرار دارد. چراغ‌های جلو به وسیله بیرون‌کشیدن کلید دوپله‌ای قرارگرفته در این قسمت روشن می‌شوند. تعویض‌دنده‌ها در C10 به صورت فابریک از پشت فرمان صورت می‌گیرد ولی قطعا یکی از جالب‌ترین تغییرات اعمال شده در داخل کابین این نمونه، دسته‌دنده دست‌ساز آن است که از کف اتاق تا بالای داشبورد، جایی که به جمجمه کرومی می‌رسد، ادامه دارد. صندلی یک‌تکه با پارچه فیروزه‌ای رنگ زیبایی تودوزی شده که با دیگر اجزای بدنه در هماهنگی کامل است.

بحث فنی
لیست پیشرانه‌های قابل‌سفارش برای C10 در 1968 شامل انواع شش‌سیلندر 250 و 292 اینچ‌مکعبی و سه پیشرانه هشت‌سیلندر 307، 327 و 396 اینچ‌مکعبی خورجینی می‌شود، با این‌حال در زیر محفظه موتور نمونه موردبررسی ما یک پیشرانه هشت¬سیلندر 350 اینچ¬مکعبی شورولت با حجمی معادل 7/5 لیتر و کاربراتور چهاردهانه روچستر جا خوش کرده است که نیروی تولیدی را از طریق گیربکس اتوماتیک سه‌سرعته tci و دیفرانسیل 41/13 کلاچ‌دار به محور عقب منتقل می‌کند؛ شتاب‌گیری و هندلینگ C10 نیز بسیار راضی‌کننده بوده و دودکردن لاستیک‌ها با کوچکترین اشاره به پدال گاز امکان‌پذیر است. در پایان از مالک محترم به موجب همکاری با هفته‌نامه خودروامروز صمیمانه سپاسگذاریم.

*سید امیرحسین شکوهی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو