فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی پرکاربردترین سیستم‌های ایمنی فعال در خودرو‌های امروزی

عصر خودرو- از سال ۱۹۷۵ که اولین تکنولوژی ایمنی فعال به نام ایربگ در خودروها استفاده شد تا‌کنون انواع تکنولوژی‌ها و فناوری‌های ایمنی و همیار برای خودرو‌های امروزی معرفی شده است.

بررسی پرکاربردترین سیستم‌های ایمنی فعال در خودرو‌های امروزی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، آنچه که می‌خوانید، مروری است بر پرکاربردترین سیستم‌های ایمنی فعال در خودرو‌های امروزی؛ سیستم‌هایی که در ابتدای معرفی، تنها در گران‌قیمت‌ترین خودرو‌های عصر خود در دسترس قرار می‌گرفتند.

    سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)
    این سیستم با استفاده از دوربین، رادار، سنسور، واحد پردازش و سیستم ترمز از تصادف جلوگیری می‌کند. روش کار این سیستم به صورتی است که دوربین جلو خودرو  مانع را می‌بیند و با همکاری رادار فاصله آن را می‌سنجد سپس یک آلارم نوری و صوتی خطر را به راننده گوشزد می‌کند، اگر راننده اقدام به ترمز‌گیری و افزایش فاصله نکند، سیستم مداخله می‌کند و اقدام به ترمز‌گیری می‌کند.

    همیار حفظ مسیر
    انحراف از مسیر بخش قابل‌توجهی از تصادفات جاده‌ای و شهری را تشکیل می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، در خودروهای جدید از یک تکنولوژی بازدارنده بهره گرفته می‌شود. این مشخصه که با نام همیار حفظ مسیر شناخته می‌شود، ابتدا‌ روی خودروهای مرسدس بنز استفاده شد اما امروز در لیست امکانات انواع خودرو‌های سواری غیر‌لوکس نیز به چشم می‌آید. در این سیستم، یک دوربین که عموما پشت آینه وسط است مسیر را آنالیز می‌کند و دیگر سنسورها رفتار راننده را زیر نظر دارند. اگر خودرو کم‌کم از لاین خود خارج شود ابتدا فرمان خودرو با ویبره‌زدن راننده را از این خطر مطلع می‌کند و در صورت ادامه یافتن این روند، سیستم وارد مدار شده و همزمان با ترمزگیری، خودرو را به لاین برمی‌گرداند.

    سیستم تشخیص سطح هوشیاری راننده
    بارها شاهد تصادفاتی بوده‌ایم که ناشی از خواب‌آلودگی راننده بوده‌اند و منجر به فوت نیز شده‌اند. با توجه به همین مشکل که هنوز به طور کامل رفع نشده است، خودروسازان از سیستم تشخیص سطح هوشیاری راننده در ساخته‌های خود استفاده می‌کنند که تا حدودی این مشکل را مرتفع کرده است. این سیستم با بررسی و تشخیص رفتار راننده شامل انحراف از مسیر، رها‌شدن دست راننده از روی فرمان به مدت زیاد و یا بالا رفتن یک‌باره سرعت، وارد مدار می‌شود. هشدار این سیستم ‌روی نمایشگر پشت فرمان ظاهر می‌شود و بسته به برند، می‌تواند دارای سطوح هشداری متفاوتی باشد مثل هوشیاری کامل، سطح قابل قبول، سطح هوشیاری کم و یا عدم هوشیاری ‌و با پیغام Time for a Brake نشان داده می‌شود.

    همیار نوربالای اتوماتیک
    اگر اهل رانندگی در شب باشید، حتما با مزاحمت نوربالای خودرو مقابل و یا پشت سر مواجه شده‌اید. در مسیرهای تاریک استفاده از نور بالا اجتناب‌ناپذیر است اما کنترل آن برای آزار‌نرساندن به خودروهای عبوری کمی سخت خواهد بود. تکنولوژی AHB یا همیار نور بالای اتوماتیک در خودروهای امروزی با استفاده از یک دوربین در پشت آینه دید عقب، مسیر را شناسایی کرده و در موقع نیاز، نوربالای خودرو را فعال می‌کند. به محض اینکه این دوربین و حسگر‌های مرتبط خودرو‌یی را از رو‌به‌رو تشخیص دهند، بازه نور آن سمت کاهش می‌یابد و پس از عبور خودرو، دوباره به حالت اول باز‌می‌گردد.

    هشدار ترافیک عبوری از پشت
    تجسم کنید در پارکینگی مملو از خودرو قرار دارید و می‌خواهید خودرو خود را از پارک بیرون بیاورید. فرقی نمی‌کند خودرو کناری شما یک شاسی‌بلند باشد یا یک ‌هاچ‌بک زیرا شما دید اطراف خود را به خاطر وجود آنها از دست می‌دهید. در روش سنتی شما باید به پشت برمی‌گشتید و با سرعتی کم به عقب حرکت می‌کردید تا دید خود را کامل به دست بیاورید. در حین این عمل تشخیص اینکه خودرویی از دو سو به شما نزدیک نشود، بسیار مشکل بود. امروزه با تکنولوژی هشدار ترافیک عبوری از پشت دیگر نیاز به روش سنتی نیست چون سنسورهای چپ و راست به همراه دوربین عقب به شما کمک می‌کنند تا از وجود یک خودرو که به خودرو نزدیک می‌شود، مطلع شوید. این آلارم ‌روی صفحه نمایشگر مرکزی و با توجه به موقعیت خودرو در حال عبور از پشت، به راننده نشان داده می‌شود.

    تماس اضطراری در هنگام تصادف
    خودروسازان همواره به فکر سلامتی و ایمنی مشتریان خود هستند و در این راه از هیچ چیزی کم نخواهند گذاشت. در مواقع تصادف اگر در محلی باشید که عبور و مرور زیاد است، مردم به سرعت به کمک شما می‌آیند و با پلیس و آمبولانس تماس می‌گیرند. اما اگر در یک مسیر خلوت دچار تصادف شوید، امکان اینکه کسی به شما امداد‌رسانی کند، بسیار کم است. در خودروهای امروزی، پس از تصادف و با بازشدن ایربگ، خودرو با مرکز امداد کمپانی تماس بر‌قرار می‌کند. در این هنگام اپراتور برای کمک ‌روی خط می‌آید و اوضاع را کنترل می‌کند. این اپراتور بعد از اطمینان از حال و موقعیت راننده و سرنشینان، نیروهای امداد را به موقعیت می‌فرستد.

    هشدار احتمال تصادف از روبه‌رو
    حواس‌پرتی راننده و نداشتن تمرکز ‌روی جاده، احتمال برخورد با خودرو جلویی را افزایش می‌دهد. سیستم هشدار احتمال تصادف از روبه‌رو با استفاده از رادار و سنسور‌ها، فاصله با خودرو جلویی را می‌سنجد و با توجه به سرعت، عکس‌‌العمل نشان می‌دهد. اگر خودرو با سرعت 80 کیلومتر در ساعت در حال حرکت باشد و به خودرو جلویی که سرعت کمتری دارد در حال نزدیک‌شدن باشد، این سیستم به راننده هشدار می‌دهد و در صورت کم نکردن سرعت، خود این سیستم اخطار شدیدتری را با صدای بلند‌تر اعلام می‌کند. اگر باز هم راننده اقدام به کم‌کردن سرعت نکند، سیستم به‌صورت اتوماتیک وارد مدار می‌شود و اقدام به ترمزگیری و حفظ فاصله می‌کند.

     ایربگ
    یکی از ابتدایی‌ترین سیستم‌های ایمنی فعال، ایربگ‌ها هستند. در دهه 1970 میلادی فورد جزء اولین خودروسازانی بود که از این تکنولوژی استفاده کرد. از زمان اجباری‌شدن استفاده از ایربگ در خودروها، میزان مرگ و میر بیش از 30 درصد کاهش یافته است. امروزه نه‌تنها راننده و سرنشین جلو، بلکه سرنشینان عقب نیز از ایربگ بهره‌مند هستند. بد نیست بدانید سرعت باز‌شدن ایربگ‌ها تا 320 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

     

    نویسنده: اشکان آثار

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو